Hur ofta flamsuger ni upp smuts manuellt från sanden och varför ska man göra det, för nitrit?
Flamsiga bottnen
Kollaps
X
-
Taggar: Ingen
-
Jag brukar ta en slang när jag slamsuger. Lite knepigt att inte få med sig grus men det går ju lägga tillbaka. Man kan även ta en finmaskig håv för att ta bort det värsta. Det är främst estetiskt samt att det sätter igen filtren. Om det finns kvävehaltiga ämnen i det (t ex gröna växtdelar) så kan det ge nitrit eller åtminstone högre kvävehalter, men även syrgasbrist om cirkulationen är dålig. Men som sagt, det är främst för att det inte är snyggt samt sätter igen filtren.
Hur ofta beror på inredningen. Mycket växter brukar göra att man får göra det oftare. Stora sugmalar som gnager på trä gör att man får göra det ofta. Ciklidakvarier med hög cirkulation behöver man aldrig göra det i. Det lilla som bildas (aska från maten) hamnar i filtret.Med vänliga hälsningar
Ola -
Om man häver i malajsiska sandsnäckor behöver man aldrig göra det. Tror inte jag slamsugit på flera år.
Dra ner på matningen är ett annat bra sätt att slippa för myckjet jox på botten.Kommentar
-
Slamsuger nästan aldrig botten, funkar fint ändå. En hel del fiskar ordnar så att man inte behöver tänka särdeles på det estetiska heller, Corydoras är t ex fenomenala på att arbeta igenom botten så att slammet fastnar i filtret. Som Ola skriver, många ciklider ordnar det också fint.
Ibland kan jag dock trixa rundor med slamsugning, om jag t ex inte har fiskar som sköter det åt mig. Oftast estetiken som får avgöra, men jag har även använt slamsugning för att minska fosfor i akvariet (fosfor "fäller ut" och mycket av det landar i botten. OM man slamsuger är det klokt att vara rätt försiktig, rota inte stora rundor i botten - det ger nästan alltid en algexplosion efteråt.Ingen fisk har läst böckerna.Kommentar
-
Jag slamsuger nog en del i de akvarier jag har med lite större grus, vet inte om jag behöver med tanke på de andra inläggen. Jag gör det var 3:e vecka/vattenbyte.
I de jag har Julas blästersand i slamsuger jag aldrig. Allt junk hamnar ovanpå och sugs in i filtren om jag lyckas med vattenflödet så det blir en svag ström längs bottenKlart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!
///David
Ordförande Nordiska CiklidsällskapetKommentar
-
Jag har ett innefilter men jag tycker inte det verkar som om mkt av bajs och smuts sugs in i det? varje gång en fisk rör runt lite i sanden så flyter det upp massa skit. Dock syns inte smutsen när den ligger på sanden då sanden är av olika färger och storlekar. Och jag har ju ciklider så dom rör runt en hel del i sanden och bygger grottor och vältrar upp stora högar med sand lite varstans...min fråga rör egentligen om det kan bli nitrit av skiten som ligger i sanden, jag har inga rötter eller växter? Kan man mäta fosforhalten...är den farlig för fiskarna?Kommentar
-
Annars så kan man ta en halvliters pet-flaska och skär av botten och skruva fast flaskan på slangen. Få igång häverten och stick ner flaskan i sanden och rengör. Den större radien i flaskan gör att du kan stoppa ned flaskan i sanden utan att du suger upp sanden.sigpicKommentar
-
Det låter smart, borde fungera på finare sand oxå.Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!
///David
Ordförande Nordiska CiklidsällskapetKommentar
-
Kan bli nitrit av skiten i sanden, men med ett fungerande akvarium blir nitriten snabbt omvandlad till nitrat. Fosfor behöver du inte bekymra dig om, det är "finlir" för att få kontroll på en del alger.Ingen fisk har läst böckerna.Kommentar
-
Jag vill igen påpeka att stora plecos i kombination med trä ger en enorm mängd brun gegga.Med vänliga hälsningar
OlaKommentar
-
Aldrig
Men visst, slarvar man med vattenbytena, matar med olämplig kost, har ett uselt filter, har extemt mycket fisk i akvariet, har fiskar som skitar ner mycket, etc. etc. så kan det behövas eftersom det annars kan bli nitrit i akvariet som patrik skriverKommentar
-
Ola,
sant, det finns en del "skitfiskar" till funktionen. Plecos, Ancistrus, guldfisk/stora karpfiskar samt Amanoräkor (om man har många) tycker jag kan ge den effekten. "Träätarna" är kanske värst, som du påpekar. Panaquer brukar kunna ge "flishögar" i burkarna.Ingen fisk har läst böckerna.Kommentar
Kommentar