Kampfisk

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • apan_ola
    Användare
    • March 2003
    • 11

Kampfisk

Hej!! Har ett 21 liters akvarium. Kan jag ha 1 Kamphane respektive 2-3 kamphonor ? Sedan om dom leker och får yngel. är det bara att flytta över till syltburkar med lite grus och växter ???

orka
    orka
  • Ola Svensson
    Användare
    • April 2002
    • 14633

Q: Har ett 21 liters akvarium. Kan jag ha 1 Kamphane respektive 2-3 kamphonor ?
    A: Numera lär kampfiskar inte vara lika aggressiva som när jag höll dem. Då skull akvariet definitivt varit för litet. Även honorna är aggressiva. Däremot duger det utmärkt till att ha som lekakvarium. Låt hanen bygga bo, lägg i hona som matats ordentligt. Efter ett tag leker de. Då ska man ta bort honan.

Q: Sedan om dom leker och får yngel. är det bara att flytta över till syltburkar med lite grus och växter
    A: Syltburk är i minsta laget. En plastback är bättre (ett akvarium ännu bättre förstås). Se till att du inte försöker föda upp för många. Då kommer alla dö. I en sylburk, oavsett storlek, så tror jag att du maximalt kan föda upp en individ. I ditt fall så kan du annars låta hanen gå kvar ett tag och sedan ta bort honom + en stor del av ynglen. Då kan du kanske föda upp några stycken i ditt 21 liters akvarium.

Mvh.

Ola
    Med vänliga hälsningar

Ola

Kommentar

• Mrsonk
      Användare
      • December 2002
      • 233

Jo, de är aggresiva och kommer att ha ihjäl honor som inte vill leka. 21 liter duger till hanen att gå i samt lek men inte till permanent bostad till hane och honor.

Oscar Cederqvist
      -----------------
      310liter Malawi
      105liter Sällskaps
      42liter Kampfisk
      Oscar Cederqvist
      -----------------

Kommentar

Arbetssätt...