Nytt 2%igt astaxantin i räkmixen

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • DaRe
    NCS Medlem
    • September 2009
    • 22830

Svenska modellen alltså!
    Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

///David
    Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

Kommentar

• StefanL
      Användare
      • August 2002
      • 10784

Astaxanthin ska användas i måttliga mängder men att fiskarna ska bli murriga och inte så klara i färgerna tycker jag låter underligt. Jag har matat malawi, troffar och andra arter i åratal med astaxanthin utan att få någon negativ effekt.

Jag är dock måttlig i min dosering och jag har aldrig testat att "överdosera".

Kommentar

• DaRe
        NCS Medlem
        • September 2009
        • 22830

Någon som av testskäl provat att övedosera?

Såsom man gjorde eller gör med människor och vissa varianter av "brun utan sol"
        Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

///David

Kommentar

• tege
          Användare
          • February 2005
          • 2753

Ursprungligen postat av Wilhelm
          Det blir mer färg om man använder grolux rör än för mycket av astaxantinet!
          Astaxantinet färgar man fisk med, grolux färgar man omgivningen för fisken med. En viss skillnad men ack så viktig.

Grolux slutade jag med på 80-talet, snacka om att lura sig själv.
          https://www.ciklid.org/forum/album.php?albumid=34

Kommentar

• DaRe
            NCS Medlem
            • September 2009
            • 22830

Jag gillar så vitt ljust som möjligt, men bäst är det när solen skiner in. Då ser man verkligen hur fiskarna egentligen ska se ut.

///David

Kommentar

• Rochan
              Användare
              • July 2011
              • 24

oki, thnx för bra svar. Det finns ju måpnga olika recept men i räkmixen har jag tänkt ha 50% räkor, 50% ärtor, vitlök, astaxantin samt askorbinsyra...och det leder ju då till två följdfrågor.
              1. varför inte ta mörätter istället för ärtor, dom inehåller ju karoten?
              2. Är inte poängen med spirulina att ge fiskarna c-vitamin för färg och lyster och då borde väl askorbinsyra som är rent c-vitamin funka lika bra? Har nämligen en stor burk syra hemma

Kommentar

• tege
                Användare
                • February 2005
                • 2753

1msk gammalt astaxantin väger 7g, att efter det räkna ut vilken mängd i ml av det 2%iga för att få samma dos av astaxantin som det 3,5%iga krävs densiteten på det nya.

Min mix som ligger i kylen just nu innehåller:
                1,5kg räkor med skal och allt.
                1,2kg ärtor
                3g astaxantin
                20g alg/tång mjöl
                80g gelatin
                2tsk askorbinsyra
                25 droppar mulivitamin

Allt körs genom köttkvarn, då slipper man att det blir en sörjig soppa av allt.
                Normalt har jag mindre andel räkor men musslor istället. Det visar sig imorgon om dom gillar det här lika bra som nomalt.
                Astaxantinet har jag doserat ungefär 1/4 av mot normalt.

Spirulina slutade jag med för länge sedan då fiskarna gillar mixen 80% bättre utan.
                https://www.ciklid.org/forum/album.php?albumid=34

Kommentar

• Wilhelm
                  Användare
                  • April 2002
                  • 9122

Jag gjorde räkmix nyss och då såg jag att det stod minimum 4% astaxantin på påsen!
                  mvh Wilhelm

"Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"

www.linkopings-akvarieforening.net/
                  Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
                  www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

Kommentar

Arbetssätt...