Pricksjukan, igen..

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • aejohansson
    Användare
    • May 2011
    • 432

Pricksjukan, igen..

Jag har precis köpt bolivianska fjärilsciklider istället för de orangeheads jag hade som pricksjukan tog.

Fick 6 stycken förra veckan varav 2 stycken dog inom loppet va 4 dagar utan att ha uppvisat några symptom utom dålig aptit. Idag köpte jag 4 stycken till för att kompensera det tidigare bortfallet, varför butiken beställde 4 när jag skulle ha 2 stycken och tog betalt för alla är lite av en gåta men men.

Nu har en av de ciklider jag köpte förra veckan börjat klia sig mot inredningen och jag upplever att den drar in en fena mot kroppen, ser något som kan vara vita prickar på 1 fena på några fiskar (samma på alla fiskar, vet inte om det ska vara så eller om det är något knas). Bör jag göra en ny medicinering av karet eller ska jag ta ut den fisk som visar symptom och behandla den i mitt reservkar (läs en plastback där jag visserligen har cirkulation och lite växter men som mest finns för att en rot ska ligga i vatten)?

Har som precis återfått balansen i karet efter förra medicineringen då en långsträckt pansarmal dog av medicinen. Jag har dessutom skaffat mig en VF grenmal av arten Rineloric lanceolata som jag inte vet hur känslig den är.

Bryter fan snart ihop om jag ska ha problem så fort jag stoppar ner ciklider i karet..
  • DaRe
    NCS Medlem
    • September 2009
    • 22830

Vad tråkigt. Dessa gånger är det inte kul med akvarium. Ofta kan sjukdomar bero på stress som väldigt ofta kan kopplas till vattenkvalitet. Sedan kan ju givetvis saker och ting helt enkelt gå upp och ned ibland.

Hur länge har akvariet varit igång? Hur ofta byter du vatten? vattenberedningsmedel? hur rengör du dina filter?

Är det detta?
    Får mitt första akvarium imorgon, ett aluram-kar på ungefär 240 liter med ett Sera ytterfilter. Grejorna är begagnade och akvariet va senast igång för 1 månad sedan ungefär. Tanken är att det ska bli en Sydamerika-biotop. Det jag vill kolla är så jag tänker rätt. Imorgon när jag får det så monterar jag bakgrunden, lägger
    Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

///David
    Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

Kommentar

• aejohansson
      Användare
      • May 2011
      • 432

Akvariet har vart igång ungefär 2 månader. Byter 30% av vattnet 1 gång i veckan. genomströmning på 900l/h ytterfilter med 8 liter filtervolym fylld med filtermatta och makaroner. Inga vattenberedningsmedel. Filter rengörs när cirkulationen försämrats.

Precis det karet. Har utan problem introducerat de flesta arter men så fort en ciklid kommit ner i karet så har jag fått problem. Ser heller inga tecken på nitrit och all fisk ser ut att må bra och växterna växer som de ska.

Men just fiskarna jag fick förra veckan som kom direkt från IMAZO blev det problem med.

Men tål grenmalen faunamore? För jag gissar att det bara är att göra vattenbyte imorgon, plocka ut filtermaterialet och påbörja en ny behandling. Blir bara så less..

Kommentar

• Kajjjan
        NCS Medlem
        • June 2008
        • 1882

Ursprungligen postat av aejohansson
        Akvariet har vart igång ungefär 2 månader. Byter 30% av vattnet 1 gång i veckan. genomströmning på 900l/h ytterfilter med 8 liter filtervolym fylld med filtermatta och makaroner. Inga vattenberedningsmedel. Filter rengörs när cirkulationen försämrats.

Precis det karet. Har utan problem introducerat de flesta arter men så fort en ciklid kommit ner i karet så har jag fått problem. Ser heller inga tecken på nitrit och all fisk ser ut att må bra och växterna växer som de ska.

Men just fiskarna jag fick förra veckan som kom direkt från IMAZO blev det problem med.

Men tål grenmalen faunamore? För jag gissar att det bara är att göra vattenbyte imorgon, plocka ut filtermaterialet och påbörja en ny behandling. Blir bara så less..
        Det kan inte vara bra att rengöra filtermaterialet så ofta - du hinner inte bygga upp någon filterkultur. Jag har kört massor av stora (riktigt stora) ciklider och matat massor utan att rengöra filtret på ett och ett halvt år och jag har inga direkta planer på att göra det det närmaste halvåret heller. Har inte haft någon sjukdom överhuvudtaget. Min teori (och det är inget expertutlåtande) är att du varit för snabb från början. Du använder inget vattenberedningsmedel och du rengör filtret "stup i kvarten". Ditt vatten är inte stabilt och introduktion av nya fiskar får värdena att svänga kraftigt och då utbryter sjukdomar. Det finns andra som mer vetenskapligt kan förklara det jag menar. Och det finns kanske andra som är av en annan uppfattning.
        Jag har följt dina trådar och fick redan från start intrycket att du hade för bråttom med att få i för många fiskar för snabbt.
        Rådet är då naturligtvis att 1) få till och bibehålla en bakteriekultur i filtret, 2) att ta det lugnt med att stoppa i fisk.
        Lycka till!

//Kaj

Kommentar

• aejohansson
          Användare
          • May 2011
          • 432

Det är rengjort 1 gång i samband med att jag blev tvungen att plocka ut det till följd av förra medicineringen.

Jag vet att jag gjorde en miss i början att introducera 15 tetror när jag borde ha haft 1-2 fiskar. Sen de fiskar som kom i karet idag var inte rakt igenom planerade då butiken beställde dom som jag förstod det för att kompensera för de problem jag hade med fisken jag fick som dog. Men allt verkar ju vara så stabilt och jag är extremt försiktig när jag introducerar ny fisk. Men i övrigt så har det vart någon lite nu och då och inga större grupper.

Men vad är det som gör att det är cikliderna som drabbas och ingen annan fisk? För nu är det microgeophagus som visar tecken på det och tidigare var det en geophagus.

Men helt klart så kommer jag att vänta till efter sommaren med något nytt i det karet.

Kommentar

• aejohansson
            Användare
            • May 2011
            • 432

Men skulle verkligen vattenberedningsmedlet göra att jag slapp problemet med pricksjuka på nyintroducerade ciklider?

Kommentar

• aejohansson
              Användare
              • May 2011
              • 432

Kan säga att jag har aldrig under 25 grader i vattnet, något varmare blir det dock under varma dagar men försöker hålla nere det så gått det går.

Kommentar

• DaRe
                NCS Medlem
                • September 2009
                • 22830

Pricksjuka kommer ofta i samband med andra påfrestningar, men visst det kan ha brutit ut utan att det synts i affären och sedan spridits till övriga. Det kan jag med säkerhet säga hänt mig och andra vid andra tillfällen.

Men då fungerar medicin bra och easy life eller happy life är det medlet som har helt klart bäste effekt på att skapa en bra miljö för firrarna. Åtminstone om du frågar mig, jag har provat en hel del olika och just happy life är det enda som jag får direkta och synbara effekter av, dvs synbara på fiskarnas aptit lekvillighet och aktivitet. Easy life har jag aldrig provat men de ska vara av samma skrot och korn...
                Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

///David

Kommentar

• aejohansson
                  Användare
                  • May 2011
                  • 432

Det bröt ju ut efter en lång transport, de skickades ju från nere i södra Sverige till Umeå.

Men någon som vet hur det är med grenmalen om han tål faunamore?

Kommentar

• DaRe
                    NCS Medlem
                    • September 2009
                    • 22830

nope ingen aning. Står det något om malar på förpackningen? Du kan ju alltid observera honom och flytta till annat kar om det ser dåligt ut...

///David

Kommentar

• aejohansson
                      Användare
                      • May 2011
                      • 432

Det står om malar och förra gången så strök en m.thoracata med.

Men jag sitter och tittar i karet idag och försöker se om det är någon som kliar sig eller visar andra tecken men jag ser inte alls det idag. Så frågan är om jag är paranoid och antar sakeri onödan eller om jag bara inte sett det.

Men frågan är om jag ska medicinera med faunamor eller om jag ska tillföra salt i vattnat och se vad som händer?

Kommentar

• endymion

Protozin är den bästa prickmedicinen, kolla om du kan få tag i det.

Kommentar

• aejohansson
                          Användare
                          • May 2011
                          • 432

Men helst så slipper jag om det bara är jag som är nojjig

Men vad tror ni om att höja tempraturen, salta och vänta någon dag med att börja behandla för att vara säker på att det är pricksjuka?

Kommentar

• endymion

Min erfarenhet är att temp och salt rejält saktar ner förloppet men att det inte botar sjukdomen.

Kommentar

• aejohansson
                              Användare
                              • May 2011
                              • 432

Ok, men då testar jag det. Åker bort över helgen så.

Men bör jag göra ett vattenbyte före? och hur mycket salt bör jag dosera i mitt 220 liters kar?

Kommentar

Arbetssätt...