Praktbotior i mitt Malawikar. Skygga!

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mreque
    Användare
    • June 2011
    • 348

Praktbotior i mitt Malawikar. Skygga!

Hejsan, Har ett par stycken Praktbotier som nästan är fullvuxna.
    Dem lever i mitt malawikar på 375liter på 150x50x50, Har gott vattenflöde med ett fluval 4 ( Moddat med stor filtermatta ) Och någon cirkulationspump på 1000L/h med en filterpatron på.

2 skäggmalar 1 gibbe på 27cm och 1 anci.. Sen är de 11 ciklider och en zebrabotia samt 2 andra så vänliga själar jag inte kan namnet på.

Grejjen är att efter flytt av akvariet så har dem varit väldigt skygga och kommer bara ut 2 och 2 på kvällarna och klämmer gärna fast sig mellan saker. Annars ligger dom i ett "Berg" som är ihåligt och kramas.

Sen så har mina ciklider även börjat klia sig men visar inga andra symptom, Dem äter etc och jag har tillsatt salt och utfört vattenbyte. Kan det vara vattenbytet som gör dom känsliga botierna skygga?

(Kalksand och kalksten samt 2 rötter i akvariet + lite stenar )
  • DaRe
    NCS Medlem
    • September 2009
    • 22830

Skygga fiskar kan bero på placeringen av akvariet. Om det står lägre än förut så skrämmer det en del fiskar. Om det står så det är fler personer som går förbi eller om fiskar ser ut mot och ser mer röresler mot eller plötsliga händelser så skrämmer det.

Tror egentligen inte på vattnet, har du ändrar något med det? När du flyttade akvariet stod filtren avstängda länge? Var akvariet torrt länge? Med länge menar jag något som 30 minuter eller mer (som torrt).
    Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

///David
    Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

Kommentar

• Thommy
      Användare
      • February 2011
      • 84

jag har 6 stycken ganska stora botior,dom e nästan alltid ute å simmar samtidigt när ja matar mest då.annars ligger dom å trycker,att ciklider kliar sig e ju inget nytt direkt tycker alltid någon av mina gör det,men ingen har ju svarvat av direkt,sköt dina vatten byten så fixar sig allt vad det lider

Kommentar

• Wilhelm
        Användare
        • April 2002
        • 9122

Fixade bara till ämnet.
        Har ett par stycken Praktbotier som nästan är fullvuxna.
        Hur stora är de?
        mvh Wilhelm

"Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"

www.linkopings-akvarieforening.net/
        Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
        www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

Kommentar

• Mreque
          Användare
          • June 2011
          • 348

Akvariet var torrt i 2-2,5 timmar. Samma med filter, Dock sköljde jag det innan jag stoppade i det. Botierna är 15-16cm tror jag om inte lite mer.
          Vattnet har varit i i nästan en vecka nu =)

Kommentar

• DaRe
            NCS Medlem
            • September 2009
            • 22830

En vecka låter som om ditt akvarium startat om och nya bakterier måste byggas upp igen,

Prova att by 50% vatten och mata minimalt kommande 2 veckor osv enligt uppstart av burk.

Grundprincipen är att den avföring som fiskarna avger består av ammoniak/ammonium och detta är giftigt för fiskarna. Det är främst protein som genererar dessa avfallsprodukter och det går att räkna ut på ett ungefär hur mycket nitrat som protein i maten genererar. Ammoniaken bryts ned till nitrit som sedan bryts ned till nitrat. Det är olika bakterier som bryter ned i dessa steg och det tar ett tag innan det byggts upp tillräklig mängd bakterier för att bryta ned till nitrat tillräkligt fort. Denna tid process tar c:a 4 veckor och du kan läsa mer om den här:

Även nitratet är skadligt i stora mängder och ett av huvudskälen till vattenbyten är att reducera nitratet.

Andra tips som är bra att tänka på som gynnar dessa bakterier:
            • Mata försiktigt under dessa 4 veckor. När väl det finns ett bakteriebestånd så anpassar det sig ganska snabbt till ändrade förhållanden
            • Byt vatten varje vecka 30%. I ditt fall är det läge med tätare och större byten då du redan har en sk nitritspik. 50% var annan dag till fiskarna mår bättre. Stoppa matning under tiden.
            • Rengör filter endast vid markant minskat flöde och en fördel är att göra denna rengörning i akvarievatten i en hink. kranvatten innehåller ofta klor alt kloraminer som dödar de goda bakterierna
            • Plantera många snabbväxande växter som tar upp nitrat och i min mening är bra för vattenkvaliteten under de första månaderna och motverkar alger. Alla håller inte med om detta

Om du ändå får nitrit så kan du lägga i salt i karet som gör att fiskarna inte påverkas lika mycket av nitriten.
            Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

///David

Kommentar

• Mreque
              Användare
              • June 2011
              • 348

Ursprungligen postat av DaRe
              En vecka låter som om ditt akvarium startat om och nya bakterier måste byggas upp igen,

Prova att by 50% vatten och mata minimalt kommande 2 veckor osv enligt uppstart av burk.

Grundprincipen är att den avföring som fiskarna avger består av ammoniak/ammonium och detta är giftigt för fiskarna. Det är främst protein som genererar dessa avfallsprodukter och det går att räkna ut på ett ungefär hur mycket nitrat som protein i maten genererar. Ammoniaken bryts ned till nitrit som sedan bryts ned till nitrat. Det är olika bakterier som bryter ned i dessa steg och det tar ett tag innan det byggts upp tillräklig mängd bakterier för att bryta ned till nitrat tillräkligt fort. Denna tid process tar c:a 4 veckor och du kan läsa mer om den här:

Även nitratet är skadligt i stora mängder och ett av huvudskälen till vattenbyten är att reducera nitratet.

Andra tips som är bra att tänka på som gynnar dessa bakterier:
              • Mata försiktigt under dessa 4 veckor. När väl det finns ett bakteriebestånd så anpassar det sig ganska snabbt till ändrade förhållanden
              • Byt vatten varje vecka 30%. I ditt fall är det läge med tätare och större byten då du redan har en sk nitritspik. 50% var annan dag till fiskarna mår bättre. Stoppa matning under tiden.
              • Rengör filter endast vid markant minskat flöde och en fördel är att göra denna rengörning i akvarievatten i en hink. kranvatten innehåller ofta klor alt kloraminer som dödar de goda bakterierna
              • Plantera många snabbväxande växter som tar upp nitrat och i min mening är bra för vattenkvaliteten under de första månaderna och motverkar alger. Alla håller inte med om detta

Om du ändå får nitrit så kan du lägga i salt i karet som gör att fiskarna inte påverkas lika mycket av nitriten.
              Kollar nitrit dagligen och matar redan försiktigt. Du postade samma svar i en annan tråd jag skrev? Hade kvar bakterier i sanden som förmodligen överlevt bra. den låg i akvarievatten hela dom 2 timmarna. Använder dessutom EasyStart som enligt mig fungerar kanon.

Kommentar

• DaRe
                NCS Medlem
                • September 2009
                • 22830

Oops standardsvar inte alltid bra hehe.

Låter ju som du följer alla kokböcker med andra ord.

///David

Kommentar

• icehacker
                  Användare
                  • March 2011
                  • 157

Jag har 4st i mitt malawi 450 och de ligger också oftast och trycker, tar någon runda fram ibland men mest så ligger dom inne i stenrøsen och ugglar
                  - 60l yngel| 240l Mix | 450l Malawi -

Kommentar

• nicson
                    Användare
                    • January 2010
                    • 639

Ursprungligen postat av Mreque
                    Hejsan, Har ett par stycken Praktbotier som nästan är fullvuxna.
                    Dem lever i mitt malawikar på 375liter på 150x50x50, Har gott vattenflöde med ett fluval 4 ( Moddat med stor filtermatta ) Och någon cirkulationspump på 1000L/h med en filterpatron på.

2 skäggmalar 1 gibbe på 27cm och 1 anci.. Sen är de 11 ciklider och en zebrabotia samt 2 andra så vänliga själar jag inte kan namnet på.

Grejjen är att efter flytt av akvariet så har dem varit väldigt skygga och kommer bara ut 2 och 2 på kvällarna och klämmer gärna fast sig mellan saker. Annars ligger dom i ett "Berg" som är ihåligt och kramas.

Sen så har mina ciklider även börjat klia sig men visar inga andra symptom, Dem äter etc och jag har tillsatt salt och utfört vattenbyte. Kan det vara vattenbytet som gör dom känsliga botierna skygga?

(Kalksand och kalksten samt 2 rötter i akvariet + lite stenar )
                    Kolla bara att de inte har vita prick, det är ju botians akilleshäl. Malar är ju ofta parasitbärare - en omgång ektozon gör ingen skada. Sedan blev jag så irriterad på kliande fiskar att jag började med AquaSafe i alla kar varefter kliandet så gott som upphört. Det är bara pansarmalarna i SA-karet som fortsätter med detta.

Kommentar

• Mreque
                      Användare
                      • June 2011
                      • 348

Ursprungligen postat av icehacker
                      Jag har 4st i mitt malawi 450 och de ligger också oftast och trycker, tar någon runda fram ibland men mest så ligger dom inne i stenrøsen och ugglar
                      Det är dock rätt likt Praktbotia att ligga å kolla ut lite, men mina vart lite väl skygga. Har dock vågat sig ut lite nu =)

Använder även Easylife =)

Kommentar

Arbetssätt...