Guppy odling

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • einar V
    Användare
    • February 2009
    • 37

Guppy odling

Hej! Jag har mitt 450 liters akvarium med många guppys. Är sugen på få fram så mycket yngel på så kort tid som möjligt.
    Hur ska jag göra , hur ofta ska jag byta vatten?
    450liter guppy
  • DaRe
    NCS Medlem
    • September 2009
    • 22830

Många gömställen (täta växter) och byt som vanligt 30-40% varje vecka skulle jag tippa.
    Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

///David
    Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

Kommentar

• Banderad
      Användare
      • February 2006
      • 3479

Ursprungligen postat av einar V
      Hej! Jag har mitt 450 liters akvarium med många guppys. Är sugen på få fram så mycket yngel på så kort tid som möjligt.
      Hur ska jag göra , hur ofta ska jag byta vatten?
      Flytväxter är inte fel som skydd för de små. Sedan blir guppyodling betydligt mer effektiv om man har några kar och storlekssorterar yngel. Den stammen jag har växer betydligt i alla fall bättre då. Byt vatten någon gång i veckan som DaRe skriver och mata med bra foder. Fryst cyclops och/eller nykläckt levande artemia är inte fel.

Lycka till!

/Jocke

Kommentar

• nicson
        Användare
        • January 2010
        • 639

Skall de bara bli mat - låt dem köra på. Skall du ta fram för försäljning eller att du vill tätbefolka ditt kar med kvalitetsguppies är det lite svårare. Faktum är att det är betydligt svårare att driva upp guppies m kvalitet än ciklider.

Du måste skilja könen åt så snart de går att identifiera. Annars kommer undermåliga (de flesta stammar har odlats i många generationer utan vildblod) hannar att befrukta sina systrar. Eftersom en guppyhona i princip kan spara sperma hela sitt liv kommer hon då att för alltid kunna producera undermålig avkomma. Följden blir att du efter ett par år har ett kar som ser ut som evolutionens soptipp med diverse missbildningar o allvarliga simstörningar, om de överhuvudtaget överlever.

Kommentar

• einar V
          Användare
          • February 2009
          • 37

Tack för svaren. Men jag tänkte bara få fram yngel till hösten då folk kommer tillbaka efter semestern (efterfrågan är högre då). För närvaranda har jag bara guppys i akvariet och jag får tyvärr inte köpa in några fler burkar. Men jag har flytväxter och lavastenar. Det är svårt att se hur många yngel man har. Men jag har köpt ca 35 guppys för någon månad sedan. Men hur ofta ska jag köpa in nya guppys och hur ofta ska jag sälja (rensa) i akvariet?
          450liter guppy

Kommentar

• Gäst

Det är en bedömningsfråga från fall till fall som jag ser det då det är beroende av många faktorer samt på hur man lägger upp planeringen. Jag utgår ifrån att du vill avyttra fiskarna först då de uppnått könsmognad samt antagit vuxenfärger. Hur snabbt de mognar och växer är förutom foder och vattenkvalitet ochså beroende av vattentemperatur... Men då bör man tänka på att en temperatur i den högre delen av toleransskalan radikalt reducerar fiskens livslängd... Det spelar kanske inte så stor roll om det är under en intensiv period fram till hösten dock som du skrev eller om du avyttrar generation efter generation... Men isåfall bör man ochså kalkylera med att en guppyhona föder de största kullarna efter typ 3:e eller 4:e dräktigheten samt att en dräktighet vara 4-5 veckor... Första kullen blir sällan speciellt omfångsrik... Så köper du in nya exemplar föreslår jag att du fokuserar på honor då du dels sparar tid samt med tanke på att det ju naturligtvis bara är honor som föder... För maximal övelevnad på yngeln bidrar flyväxter mycket positivt som tidigare nämnts... Har du andra växter förövrigt? Om du inte har det föreslår jag att du sänker vattenståndet om akvariet nu är helt uppfyllt... Guppys föredrar ju att befinna sig nära ytan men jag tippar att de flesta yngel som äts upp framförallt äts upp när de lämnar tryggheten bland flytväterna och simmar i den fria vattenkolumnen. Förövrigt är alger något man kan uppmuntra då det ger konstant tillgång på näringsämnen där de kan beta så du kan med föredel låta bli att skrapa rutorna etc etc... Jag minns att jag läste om en guppyodlare för några år sedan som använde sig av nät i burkarna för att öka algernas anläggningsytor... Men jag hittar tyvärr inte artikeln nu.

Hursomhelst... Lycka till!

Mvh/Andreas.

Kommentar

• einar V
              Användare
              • February 2009
              • 37

Jag har varit i Luleå idag. Köpte ännu mer växter , nu är akvariet nästan fullt med växter. Jag har olika växter , endel som bara flyter runt kring ytan och endel som är fast i bottnen. Jag har fått tag på växterna när någon har sålt här i stan (Kiruna) kan ej namnen på växterna. Men vilken temperatur ska jag ha i vattnet? Just nu har jag ca 22-25 grader.
              450liter guppy

Kommentar

• Banderad
                Användare
                • February 2006
                • 3479

Jag har varit i Luleå idag. Köpte ännu mer växter , nu är akvariet nästan fullt med växter. Jag har olika växter , endel som bara flyter runt kring ytan och endel som är fast i bottnen. Jag har fått tag på växterna när någon har sålt här i stan (Kiruna) kan ej namnen på växterna. Men vilken temperatur ska jag ha i vattnet? Just nu har jag ca 22-25 grader.
                Det blir nog ganska bra. Håll 24-25 grader som ett riktmärke, sedan är ett par grader upp och ner ingen som helst fara.

/Jocke

Kommentar

• einar V
                  Användare
                  • February 2009
                  • 37

Tack för alla svar , då är det nog bara forsätta. Men hur ofta ska jag blanda in nytt blod i gruppen? Just nu har jag bara ett akvarium, därför kan jag inte skilja åt könen.
                  450liter guppy

Kommentar

• Erik Åhlander
                    Användare
                    • September 2006
                    • 796

Om man matar med nykläckt artemia varje dag så tycker jag att färre yngel blir uppätna. Jag har även hört det från andra håll.

Kommentar

• knockout
                      Användare
                      • July 2008
                      • 82

...Just nu har jag bara ett akvarium, därför kan jag inte skilja åt könen.
                      Du kan ju avdela med något nät eller någon skiva.

Kommentar

• classe
                        NCS Medlem

• April 2007
                        • 1147

ja den så många bra där så lätt yngel så ingen problem där så den kan natur där i akvarium...
                        375 LITER Malawi arter..
                        74 Liter Malawi yngel...

Kommentar

Arbetssätt...