Underlag för ett helglas 720

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • irwin_fletch
    Användare
    • April 2010
    • 306

Underlag för ett helglas 720

Är på g att beställa ett helglaskar på 720 liter. Har en stabil bänk som mitt 600 stått på och som kommer funka utmärkt även till ett 720.

Men vad ska jag ha mellan bänk och akvarium? Att jag ska ha någon form av skiva samt frigolit fattar jag men vad för skiva och vilken tjocklek?
    Har läst att marinplyfa funkar bra men hur tjock skiva ska jag ha?
    Spelar det någon roll hur tjock frigoliten är? (har 3 cm hemma, men den kanske är för tjock?)
  • DaRe
    NCS Medlem
    • September 2009
    • 22830

Du kan nog ha hur tjock som helst. Frigolit är väldigt stabilt, men mer än 1 cm behövs väl inte. Har du 3cm så kör på det.

Tjockleken på skivan beror väl i viss mån på hur stabil bänken är under...
    Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

///David
    Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

Kommentar

• Perfetto
      Användare
      • May 2011
      • 124

Jag har en vattentålig plywood med en 10 mm frigolitskiva på under mitt 720 i helglas.

Kommentar

• irwin_fletch
        Användare
        • April 2010
        • 306

Vet att jag har läst att man rekomederar en väldigt tunn frigolitskiva men förstår inte varför det skulle bli bättre.

Vart köpte du din på 1 cm? Har bara hittat 3 cm och grövre.

Kommentar

• DaRe
          NCS Medlem
          • September 2009
          • 22830

Det är bara en utseendegrej. 10cm fungerar utmärkt men är inte vare sig inte bättre eller sämre
          Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

///David
          Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

Kommentar

• tege
            Användare
            • February 2005
            • 2753

Jag har 10 eller 20mm frigolit under mina burkar. Har funkat bra i 30 år.
            https://www.ciklid.org/forum/album.php?albumid=34

Kommentar

Arbetssätt...