Förbjuda alla husdjur? Inkl Fiskar!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • DaRe
    NCS Medlem
    • September 2009
    • 22830

    Förbjuda alla husdjur? Inkl Fiskar!

    I San Francisco slåss man som katt och hund om husdjurens vara eller icke vara.
    Ett omstritt förslag vill förbjuda försäljningen av alla levande djur – om du inte tänkt äta det.

    I San Francisco slåss man som katt och hund om husdjurens vara eller icke vara. Ett omstritt förslag vill förbjuda försäljningen av alla levande djur – om du in
    Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

    ///David
    Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet
  • tege
    Användare
    • February 2005
    • 2753

    #2
    Ja varför har vi husdjur? Dom är ju faktiskt till ingen som helst nytta mer än möjligen socialt för oss själva. Husdjur skräpar ner i skog och mark, husdjur behöver el för att överleva, husdjur behöver foder från foderfabriker för att överleva, och som skitar ner.

    Finns det överhuvudtaget en enda vettig anledning till att hålla husdjur egentligen?
    https://www.ciklid.org/forum/album.php?albumid=34

    Kommentar

    • Strommen
      Användare
      • September 2009
      • 66

      #3
      Ursprungligen postat av DaRe
      I San Francisco slåss man som katt och hund om husdjurens vara eller icke vara.
      Ett omstritt förslag vill förbjuda försäljningen av alla levande djur – om du inte tänkt äta det.

      http://www.aftonbladet.se/nyheter/article13238156.ab
      Bara att käka upp hunden / fisken när de dör alternativt "sjunger på sista versen" så är problem löst
      1300L petrochromis

      Kommentar

      • Kajjjan
        NCS Medlem
        • June 2008
        • 1882

        #4
        Ursprungligen postat av tege
        Ja varför har vi husdjur? Dom är ju faktiskt till ingen som helst nytta mer än möjligen socialt för oss själva. Husdjur skräpar ner i skog och mark, husdjur behöver el för att överleva, husdjur behöver foder från foderfabriker för att överleva, och som skitar ner.

        Finns det överhuvudtaget en enda vettig anledning till att hålla husdjur egentligen?
        Samma sak med familj, vänner och andra sociala trevligheter! Förbjud! De bara skräpar ner, behöver el, foder osv...

        För att inte snacka om bilar, tv-apparater, datorer etc! Förbjud!
        //Kaj

        Kommentar

        • DaRe
          NCS Medlem
          • September 2009
          • 22830

          #5
          Ursprungligen postat av Strommen
          Bara att käka upp hunden / fisken när de dör alternativt "sjunger på sista versen" så är problem löst
          Hehe, grillad jordätare det vore nåt det.
          Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

          ///David
          Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

          Kommentar

          • DaRe
            NCS Medlem
            • September 2009
            • 22830

            #6
            Allvarligt så finns väl vissa rationella skäl för ensamma människor, lära sig mer empati osv, men mest är det ju icke rationellt utan bara kul. Det är ju så vi fungerar, vi gör saker för de är kul inte nödvändigt vis för att det är logiskt och vettigt.

            Bra är väl det i min mening...
            Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

            ///David
            Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

            Kommentar

            • DaRe
              NCS Medlem
              • September 2009
              • 22830

              #7
              Ursprungligen postat av tege
              Ja varför har vi husdjur? Dom är ju faktiskt till ingen som helst nytta mer än möjligen socialt för oss själva. Husdjur skräpar ner i skog och mark, husdjur behöver el för att överleva, husdjur behöver foder från foderfabriker för att överleva, och som skitar ner.

              Finns det överhuvudtaget en enda vettig anledning till att hålla husdjur egentligen?
              Den totala miljöpåverkan måste vara enorm med hela husdjursindustrin och allt som du nämner, helt galet egentligen.

              Hur många miljöpartister har husdjur, kan bli en brännhet fråga
              Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

              ///David
              Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

              Kommentar

              • Mikael W
                NCS Medlem
                • August 2002
                • 8616

                #8
                Ursprungligen postat av DaRe
                Allvarligt så finns väl vissa rationella skäl för ensamma människor, lära sig mer empati osv, men mest är det ju icke rationellt utan bara kul. Det är ju så vi fungerar, vi gör saker för de är kul inte nödvändigt vis för att det är logiskt och vettigt.

                Bra är väl det i min mening...
                Jepp. Det finns tyvärr alltid de som vill förbjuda det som är kul. Dem ska man passa upp med.
                mvh
                Mikael W
                (NCS-medlem sedan 1981)

                Kommentar

                • PatrikMalmo
                  Användare
                  • May 2005
                  • 4642

                  #9
                  Jag ser några vettiga anledningar till husdjur. Vi har "nyttodjuren", som ledarhundar tex. Finns fler exempel. En del folk blir också mindre ensamma med husdjur. Rätt viktigt för oss, anser jag. Sist men inte minst kan mötet med djur i alla former kanske få in några tankar i skallen på barn som tror att mjölk växer på träd. För det uppväxande släktet i asfaltgettona anser jag det attans viktigt med djur och iaf en gnutta förståelse för allas våra livsvillkor. Natur, djur och växter är fortfarande grunden för vårt liv. Hur får vi stadsbarnen att förstå det? Enligt mig är det en fråga som rör överlevnad för oss som art. Jepp, faktiskt ser jag det som så allvarligt.

                  Hur vi värderar djurens lidande i relation till ovanstående ger jag mig inte in på, det är också en fråga.
                  Ingen fisk har läst böckerna.

                  Kommentar

                  • tege
                    Användare
                    • February 2005
                    • 2753

                    #10
                    En sak är säker. allt som är förbjudet skapar brottslig verksamhet, smuggel mm mm. O tänk vad spännande att ha tio akvarier i lägenheten om polisen knackar på.
                    https://www.ciklid.org/forum/album.php?albumid=34

                    Kommentar

                    • DaRe
                      NCS Medlem
                      • September 2009
                      • 22830

                      #11
                      Ursprungligen postat av PatrikMalmo
                      Jag ser några vettiga anledningar till husdjur. Vi har "nyttodjuren", som ledarhundar tex. Finns fler exempel. En del folk blir också mindre ensamma med husdjur. Rätt viktigt för oss, anser jag. Sist men inte minst kan mötet med djur i alla former kanske få in några tankar i skallen på barn som tror att mjölk växer på träd. För det uppväxande släktet i asfaltgettona anser jag det attans viktigt med djur och iaf en gnutta förståelse för allas våra livsvillkor. Natur, djur och växter är fortfarande grunden för vårt liv. Hur får vi stadsbarnen att förstå det? Enligt mig är det en fråga som rör överlevnad för oss som art. Jepp, faktiskt ser jag det som så allvarligt.

                      Hur vi värderar djurens lidande i relation till ovanstående ger jag mig inte in på, det är också en fråga.
                      Ligger mycket i det du säger och visst det är också mer eller mindre omöjligt att värdera kostnaderna och jämföra med fördelarna. Lönlöst
                      Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

                      ///David
                      Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

                      Kommentar

                      • Kajjjan
                        NCS Medlem
                        • June 2008
                        • 1882

                        #12
                        Så här skriver en svensk kille som tydligen bor i Nevada i kommentarsfältet under artikeln:
                        Det ar verkligen en vilseledande artikel, brukar sucka nar folk klagar pa ABs journalistik, men denna gangen har ni ratt. Forslaget i SF ar just att forsaljning av djur ska avskaffas, de vill se att man adopterar sina djur fran animal shelters dar katter och hundar dor i hundratusentals varje manad. Just nu finns 6-7 miljonert katter och hundar i shelter i USA, 3-4 miljoner avlivas varje ar for att det inte finns plats, inga resurser etc. Lagarna ar till for att fa bukt pa problemet med overpopulation, det finns ca 70 miljoner "vild katter" i USA. Frivilliga fangar in, kastrerar, och sedan slapper ut dem igen. Det har raknats ut att ett pa katter kan pa 7 ar ge offspring till 420 000 kissar. Bor sjalv i Nevada och dar ar det lag pa att kastrera alla agda katter/hundar om de inte ar registrerade uppfodare (vilket nastan ingen ar) for att fa bort oseriosa "backyard breeders"
                        Det förklarar lite bättre vad det handlar om.

                        //Kaj

                        Kommentar

                        • Norrland
                          Användare
                          • December 2009
                          • 557

                          #13
                          Ursprungligen postat av DaRe
                          I San Francisco slåss man som katt och hund om husdjurens vara eller icke vara.
                          Ett omstritt förslag vill förbjuda försäljningen av alla levande djur – om du inte tänkt äta det.

                          http://www.aftonbladet.se/nyheter/article13238156.ab
                          Men i San Fransicko är det ok med "late term aborton."
                          Liberalism är en mental sjukdom!
                          Columbus did not seek a new route to the Indies in response to a majority directive.

                          Kommentar

                          • DaRe
                            NCS Medlem
                            • September 2009
                            • 22830

                            #14
                            Det var lite annat! Just med kastrering så skulle jag kunna tänka mig en lag att det måste ske. Även i Sverige har jag läst att det finns 100 000 förvildade katter.

                            Inge vidare ref, men får duga:
                            Uppsatser om FöRVILDADE KATTER. Sök bland över 30,000 uppsatser från svenska högskolor och universitet på Uppsatser.se - startsida för uppsatser, stipendier & examensarbeten.
                            Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

                            ///David
                            Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

                            Kommentar

                            • Kajjjan
                              NCS Medlem
                              • June 2008
                              • 1882

                              #15
                              Ursprungligen postat av Norrland
                              Men i San Fransicko är det ok med "late term aborton."
                              Liberalism är en mental sjukdom!
                              Nu ska vi inte springa läkemedelsindustrins eller psykiatrins ärenden och uppfinna ytterligare idiotiska påhittade sjukdomar, men jag kan sträcka mig till att vissa former av liberalism är symptom på att något inte står rätt till.

                              //Kaj

                              Kommentar

                              Arbetssätt...