Skitig sandbotten

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • aejohansson
    Användare
    • May 2011
    • 432

    Skitig sandbotten

    Jag byter ungefär 30% av vattnet 1 gång i veckan på mitt akvarium med hjälp av en sug så jag tar upp allt skräp på botten. Men redan någon timma efter jag är klar så ser det skitigt ut igen, är det någon som har något tips på hur jag kan avhjälpa problemet?
  • DaRe
    NCS Medlem
    • September 2009
    • 22830

    #2
    Jag har liknande problem i ettav mina akvarium. Jag försöker alltid se till att ha en svag ström som går längs botten och sveper med sig skräp in i filtret eller i förfiltret (filtermatta över insuget).

    I 936 liters har jag tre filter och utblåset går:
    1) bakre högra hörnet mot mitten fram
    2) bakre vänstra hörnet mot mitten fram
    3) bakre mitt på mot mitten fram

    Där dessa strömmar möts pressas vattnet ned mot botten och sedan ut längs botten mot vardera insug som är under utblåsen i princip. Där har jag inget skräp på botten

    I 720 har jag två utblås som går vid ytan från vänster till höger och insug ned till vänster det ska skapa en ström som cirkulerar till höger upptill och tillbaka vänster längs botten. Dock samlas lite ned till vänster där det strömmande vattnet viker av mot insugen i bakgrunden.

    Detta kanske kan ge dig lite tips pom hur du kan tänka i alla fall.

    Var har du utblås och insug till filtret?
    Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

    ///David
    Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

    Kommentar

    • aejohansson
      Användare
      • May 2011
      • 432

      #3
      Utblås går via strilrör på ytan och insuget är 7 cm djupt i andra bakre hörnet, svårt att lösa det på annat sätt om jag vill ha ytvattenrörelse. Filtret ligger sen på 900 liter per timma så jag tror inte jag ska sätta in en pump till.

      Kommentar

      • DaRe
        NCS Medlem
        • September 2009
        • 22830

        #4
        Då kommer nog strömmen i huvudsak gå längs ytan och sedan ned till insuget. Minimalt längs botten och då samlas skräpet där det är lungt vatten.

        Du kan inte flytta insuget till samma sida som utblåset fast nära botten?
        Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

        ///David
        Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

        Kommentar

        • aejohansson
          Användare
          • May 2011
          • 432

          #5
          Närmare botten så måste jag förlänga med rör ner vilket är småmeckigt när man har ett alu-ram kar, men jag får helt enkelt försöka hitta en lösning på det.

          Kommentar

          Arbetssätt...