akvarium på 8cm betongplatta?

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • jojon80swe
    Användare
    • January 2011
    • 57

akvarium på 8cm betongplatta?

jag håller på inreda en lokal i källaren och vart lite fundersam när jag bilade upp golvet för att sätta dit en golvbrunn. Det visade sig att plattan i mitt hus som är byggt på 40-talet bara är ca 8cm tjock.

Hur mycket kan man belasta en 8cm tjock platta med? Är det någon fara med 2 st 720 i ställning, 3*250L mm. Det är ju packad sand under med.

behöver jag vara orolig? Jag har planer på att inreda med ett 30-tal större burkar. Nån som vet?
    jojon80@spray.se
  • Kjell Fohrman
    Användare
    • April 2002
    • 4619

Vet gör jag inte - men mitt 3.000 liters akvarium står på en betongplatta som snarare är tunnare än 8 cm och det är dessutom öppet under

Kommentar

• DaRe
      NCS Medlem
      • September 2009
      • 22830

8cm armerad betong med 2000 kg utspritt på 8 punkter ger c:a 250 kg per punkt. dvs två tunga gubbar står på tå

Knappast något problem.

Sök på dimensionering platta på mark eller liknande. Jag sökte runt lite men hittade inget just nu som var gratis.
      Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

///David
      Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

Kommentar

• Kjell Fohrman
        Användare
        • April 2002
        • 4619

Ursprungligen postat av DaRe
        8cm armerad betong med 2000 kg utspritt på 8 punkter ger c:a 250 kg per punkt. dvs två tunga gubbar står på tå
        Fast det var nog inte mycket till armering i de betonggolv som göts på 40-talet - inte i det golv jag har hör hemma i alla fall

Kommentar

• jojon80swe
          Användare
          • January 2011
          • 57

Det stämmer att det saknas armering. Dessutom är det grovbetong med en del grövre sten i som kändes väldigt mjuk och lätt att bila när jag satte maskinen i golvet.

Jag är egentligen inte speciellt orolig att det ska inte ska hålla. Det BORDE inte vara nåt problem.
          jojon80@spray.se

Kommentar

• Ove Planstedt
            NCS Medlem
            • May 2006
            • 1816

Inga problem, det finns dem som har större kar på gamla trägolv.

Kommentar

• DaRe
              NCS Medlem
              • September 2009
              • 22830

Ursprungligen postat av jojon80swe
              Det stämmer att det saknas armering. Dessutom är det grovbetong med en del grövre sten i som kändes väldigt mjuk och lätt att bila när jag satte maskinen i golvet.

Jag är egentligen inte speciellt orolig att det ska inte ska hålla. Det BORDE inte vara nåt problem.

Jo men grovbetong är armering. det är själva syftet med stenarna. det behöver inte vara stål eller järn, men det är ju iofs ännu bättre.
              Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

///David
              Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

Kommentar

Arbetssätt...