Intresse viktoria, vikande ?
Kollaps
X
-
jag är Ateist
men Gud talade till mig
Gud är stor
jag frågade hur stor ? inget svar
han kanske behövde låna toaletten -
Ja... i europa.
Nilabborrefilén äts inte lokalt, utan exporteras och drar in storkovan. De inhemska cikliderna i Viktoriasjön däremot är för små för att exportera som filéer.
Man kanske kunde gära fiskpinnar av dem. Eller fiskbullar.Kommentar
-
Kommentar
-
Albin! Så följande två kommer då att korsa sig?
Haplochromis sp red back scraper
Haplochromis sp rubygreenKommentar
-
Kommentar
-
Ok! Synd då jag gärna ville ha dem tillsammans Men jag kan avsätta 2st 375or för viktoriaciklider så kan jag hade i olika akvarium...Kommentar
-
I väntan på "facit" från Albin så gissar jag följande topplista över mest
efterfrågade Viktoria
1. Pseudocrenilabrus multicolor victoriae ( given 1 pga storlek, temperament)
2. Haplochromis sp. "ruby green" ( lika given tvåa pga färg, temperament)
3. Astatotilapia latifasciata ( en av de mest kända "gamla" fiskarna)
4 . Pundamilia nyererei ( troligen mest känd,mycket vacker)
5 Astatotilapia nubila (cool färg, även detta en gammal klassiker)
6 Paralabidochromis sp. "rock kribensis ( snygg )
Båda ynglar av sig bra.
Blir nog köpa mer Victoria när jag byggt färdig akvarium rummet.Kommentar
-
det här var en intressant tråd...
när jag funderade på vad som ska gå i min 250literstank, så sade "gubbarna" i den akvaristförening jag är medllem i "CIKLIDER!!!", och de flesta sade sedan "MALAWI".
men jag har fastnat för Haplochromis sp. "ruby green" , och då sade "gubbarna": "det kan nog bli svårt att få tag på dem, eftersom victoria inte är så populärt nuförtiden..."
men NÅ'N måste väl hålla/odla dem???
ALLA kan väl inte pyssla med malawi???Kommentar
-
men jag har fastnat för Haplochromis sp. "ruby green" , och då sade "gubbarna": "det kan nog bli svårt att få tag på dem, eftersom victoria inte är så populärt nuförtiden..."
Hej!
Jeg har mange H. ruby green, om du ikke kan få tag på dem i Sverige. Jeg bor i Danmark. - Se min homepage for billeder.
Kommentar
-
det här var en intressant tråd...
när jag funderade på vad som ska gå i min 250literstank, så sade "gubbarna" i den akvaristförening jag är medllem i "CIKLIDER!!!", och de flesta sade sedan "MALAWI".
ALLA kan väl inte pyssla med malawi???Kommentar
-
Bobtail!
Ble meget nysgjerrig på lgV.. Kan du ikke fortelle litt om arbeidet foreningen driver med? Var inne på siden, men kan ikke påstå at mine tyskkunnskaper er slik at jeg kan forstå innholdet.
Bevaring av truede arter er absolutt interessant og jeg har tidligere vært forundret over at det ikke har vært et program for bevaring av Victoria - artene.Kommentar
-
Däremot finns det ett undantag och det är när arter som formar ekosystemet genom tex att hålla landskapet öppet blivit utrotad. Då påverkas alla arter som varit beroende av den artens arbete väldigt negativt. Det är tex anledningen till att dom flesta hotade insekter i Sverige är beroende av traditionell jordbruksmiljö, den miljön är helt enkelt den som mest liknar den arterna utvecklats för, alltså en miljö med stora växtätare som håller landskapet öppet. Nu är det kossor och bönder som jobbar, men förut skulle det varit uroxar och vildhästar.
Den som är intresserad kan googla rewilding, och läsa om tex Oostvaardersplassen
Hur vida det är relevant i fallet Viktoriasjön har jag däremot ingen uppfattning om.
hoppas jag inte framstod som en besserwisser nu, tycker bara ämnet är intressant och kände för att babbla liteKommentar
Kommentar