Ni som haft läckage i era akvarier

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • SuperAquaMan
    Användare
    • September 2010
    • 56

Jag har ett 1100 liter i vardagsrummet i våran 2:a. Är mest nojig att bänken som är laminerad spånskiva ska vika sig någongång så grannarna under oss får en kubik genom taket någon gång

Hur förvarar man bäst akvarium utan vatten? Fettar man in siliconet eller något? Har 4 akvarium i garderoben som inte är igång just nu men dom har vatten i sig.

Kommentar

• GöranE
      Användare
      • February 2009
      • 334

@ DaRe: Håller med om att skevhet i underlaget för karet inte är bra. Skapar ju spänning i glaset och kan utlösa en spricka.

@HåE: Vanligtvis inte så kul med svackor i golvet men ibland så...

@SuperAquaman: Du skall förvara dom som du gör. Mörkt i en garderob är bra. Tror dock inte du skall fetta in siliconet då du inte vet vad fettet gör med siliconet. Det värsta du kan göra är att förvara det i solsken då UV ljuset bryter ner siliconet.

@Jazzbird: Lika bra att ha grejorna i ett rum med brunn. Tror man sover bättre då..
      Jordätare är det som gäller..

Kommentar

• tege
        Användare
        • February 2005
        • 2753

Att silikon torkar ut för att akvariumet står tomt är nog en skröna, limmet är inte vattenlösligt och därför bör inte vattnet göra någon nytta/skada heller.
        https://www.ciklid.org/forum/album.php?albumid=34

Kommentar

• GöranE
          Användare
          • February 2009
          • 334

Håller med. Ljus, temperatur och andra kemikalier är mycket farligare

Ursprungligen postat av tege
          Att silikon torkar ut för att akvariumet står tomt är nog en skröna, limmet är inte vattenlösligt och därför bör inte vattnet göra någon nytta/skada heller.
          Jordätare är det som gäller..

Kommentar

• Thommy
            Användare
            • February 2011
            • 84

jag hade ett 110 liters utan list,vaknade på natten när ja hörde rinnande vatten,men ja trodde typ jag drömde.men på morgonen var det vatten ut i hela hallen typ,det silikonet hade släppt i ett hörne så jag kunde mer eller mindre ta bort gavlen,jag kommer inte att skaffa den typ av akvarier i gen.

Kommentar

• nicson
              Användare
              • January 2010
              • 639

Läckskräcken är ju värst för oss som inte har källare. När jag skulle bygga eget på 1000 l var det därför garaget som ockuperades. Iofs gäller hemförsäkringen om bygget är fackmannamässigt utfört...om försäkringen behöver utnyttjas är väl akvariet per definition inte fackmannamässigt?

Inomhus kör jag Åleds. Om karet ställs upp som Arnold vill har han lovat att man skall kunna fylla det till brädden med sten, men det är ju synd för då kan man inte ha fisk i det.

Kommentar

• DaRe
                NCS Medlem
                • September 2009
                • 22830

Tror inte heller det spelar någon roll för silikonet om det finns vatten eller ej i burken.

Thommy, du måste ha haft otur. Jag har haft några sådana billiga 112 litersburkar och de känns väldigt gedigna ändå i fogarna, dock tål de nog inte så mycket belastning utan ska nog stå plant osv.
                Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

///David
                Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

Kommentar

Arbetssätt...