Ni som haft läckage i era akvarier

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • GöranE
    Användare
    • February 2009
    • 334

Ni som haft läckage i era akvarier

Har precis haft försäkringsbolaget på besiktning hemma efter ett läckage i bottnen i ett av mina små akvarium.
    Det är tydligen något som händer ganska ofta enligt besiktningsmannen även om det var första gången för mig.
    4000 i självrisk Byte parkett, måla om väggar mm mm.

Hur har era kar gått sönder och vad tror ni var orsaken? Tänkte det kunde vara en bra tråd att samla forumets kunskap på området.

Frågor:
    Var sprack det?
    Hur mycket vatten rann ut på hur lång tid?
    Orsak?
    Lägg gärna till mer info om ni vill..

Göran:
    En spricka tvärs över bottenglaset.
    Ca 40 liter, över natten
    Tror det berodde på att skivan på pelarbordet under hade satt sig
    Jordätare är det som gäller..
  • Barracudan
    Användare
    • April 2005
    • 453

300 liters, mitten akvariet av tre på höjd.
    Hittar ingen spricka, troligtvis gammalt cilikon.
    Började läcka när jag matade + golbrunn gjorde att jag kom undan med blotta förskräckelsen.
    Frontosamarkus

Kommentar

• Pink_Tess
      Användare
      • February 2011
      • 259

Har haft två akvarier (28L + 54L) som börjat läcka när de stått på samma köksbänk (inte samtidigt).

Var lite smyg läckor.. inget man märkte förrän man bytte vatten så att trycket förändrades så kom undan med några handdukar.

Inga sprickor i glasen, så gissar på att det är gammalt silikon i kombination med att bänken inte är helt i lod. Framförallt bänken... eftersom båda karen började läcka i botten i vänster framkant...
      XXX// PINK

missindecisive.blogg.se

Kommentar

• Erik Österlund
        Användare
        • January 2005
        • 3788

Jobbigt med såna här trådar när man har drygt 2500 liter i lägenheten!

Börjar alltid nojja

Jag har bara varit med om två små läckage som jag hann avstyr innan det hände något allvarligt. Båda gångerna har det varit mindre burkar med plastram. Läcka mellan ramen och glaset i båda fallen.

Anledning: Dåligt gjorda akvarium.
        Senast redigerad av Erik Österlund; 13 June 2011, 14:12. Anledning: Glömde anledningen

Kommentar

• Cronan
          Användare
          • July 2008
          • 907

Tömde ett 310l i går såg att som tur är att det var mörkt/blöt på bänken där akvariet stod. Var garanterat gammalt silicon som hade gjort sitt. Jag och min bror flyttade akvariet för en vecka sen antar att det var pricken över i:et. Så nu är det på väg mot containern. Frågan är vilka akvarie som är säkrast helglas eller ramakvarie har funderat över detta länge men inte kommit fram till något. Men nu har jag x-antal ramakvarier så nu är det för sent att ångra sig.

Kommentar

• Erik Österlund
            Användare
            • January 2005
            • 3788

Ursprungligen postat av Cronan
            Tömde ett 310l i går såg att som tur är att det var mörkt/blöt på bänken där akvariet stod. Var garanterat gammalt silicon som hade gjort sitt. Jag och min bror flyttade akvariet för en vecka sen antar att det var pricken över i:et. Så nu är det på väg mot containern. Frågan är vilka akvarie som är säkrast helglas eller ramakvarie har funderat över detta länge men inte kommit fram till något. Men nu har jag x-antal ramakvarier så nu är det för sent att ångra sig.
            Tror inte att det är någon skillnad i hållbarhet på ram eller helglas om de är rätt byggda. Fördelen med ramakvarier är i så fall om man flyttar burken ofta eller om den står i ett utsatt läge för kantstötning.

Kommentar

• GöranE
              Användare
              • February 2009
              • 334

Tänkte det här skulle vara lite terapi mot nojjan :-). Har själv över 1500 liter vatten i mina baljor i vardagsrummet så det är lite för att veta vad jag skall nojja över istället för att sväva i ovisshet..

Ursprungligen postat av Erik Österlund
              Jobbigt med såna här trådar när man har drygt 2500 liter i lägenheten!

Börjar alltid nojja

Jag har bara varit med om två små läckage som jag hann avstyr innan det hände något allvarligt. Båda gångerna har det varit mindre burkar med plastram. Läcka mellan ramen och glaset i båda fallen.

Kommentar

• tege
                Användare
                • February 2005
                • 2753

Inbillar mig att dåligt underlag/bänk är den vanligaste orsaken till läckage och sprucket glas.

Visst åldras silicon men inte så pass att det ska behöva vara orsaken till läckor.
                https://www.ciklid.org/forum/album.php?albumid=34

Kommentar

• pleco
                  Användare
                  • April 2002
                  • 516

Jag fick betala 1500kr i självrisk ,inget läckage utan fiskarna hade bråkat och cirkulatinpumpen fick en smäll och låsnade,sprutade upp vatten genom matninghållet blev minst 650L vatten på golvet .
                  ==> Mina video==> Mitt Bildarkiv på Zoopet ==> Min Zoon

Kommentar

• GöranE
                    Användare
                    • February 2009
                    • 334

Kan tänka mig att underlaget är största boven men även siliconfogarna kan ställa till det oxå. Siliconet blir nog inte så gammalt att det går sönder i sig men det är ganska vanligt att det släpper från glaset med åren. Beror ju väldigt mycket på hur karet förvaras, solbelastning, temp mm mm

Ursprungligen postat av tege
                    Inbillar mig att dåligt underlag/bänk är den vanligaste orsaken till läckage och sprucket glas.

Visst åldras silicon men inte så pass att det ska behöva vara orsaken till läckor.

Kommentar

• GöranE
                      Användare
                      • February 2009
                      • 334

Jaha! Murphys lag har slagit till igen Självklart hittar pumputblåset det enda ställe där det kan gå åt h..vete.

BTW! Har ni hört talas om Maxwells lag?

Den lyder: Murphy är en obotlig optimist

Ursprungligen postat av pleco
                      Jag fick betala 1500kr i självrisk ,inget läckage utan fiskarna hade bråkat och cirkulatinpumpen fick en smäll och låsnade,sprutade upp vatten genom matninghållet blev minst 650L vatten på golvet .

Kommentar

• DaRe
                        NCS Medlem
                        • September 2009
                        • 22830

Eller så är det skjuvning. Dvs att de ena diagonala hörn är högre än de andra diagonala hörnet. Än värre med många ben.
                        Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

///David
                        Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

Kommentar

• HåE
                          Användare
                          • September 2007
                          • 1525

Peppar, peppar, ta i trä. Jag har bara haft ett läckage och det var i ett 250 liters kar som varit igång i 30 år. Berodde på gamla hårda silikonfogar. Hade dock en jäkla tur då rummet har plastmatta och att golvet lutar lite inåt mot mitten. Fick en stor vattenpöl mitt i rummet och inga vattenskador. Alla fogar som varit utsatt för ljus var stenhårda medans fogen i botten fortfarande var elastisk och som ny gjord.
                          När man är ute på djupt vatten är det klokt att hålla munnen stängd.

Kommentar

• Pink_Tess
                            Användare
                            • February 2011
                            • 259

Ursprungligen postat av tege

Är benägen att hålla med, båda mina kar stod ju på samma bänk och båda bärjade läcka i vänster framkant :-P tror jag kan se ett mönstet...
                            XXX// PINK

missindecisive.blogg.se

Kommentar

• jazzbird
                              Användare
                              • September 2009
                              • 2

Jag har haft otur med stora akvarium.
                              Ett 375 ramakvarium började läcka högt upp. Upptäckte det efter ca 50 liter (tur). Siliconade om det, fixade ny egen bakgrund...var tätt i två veckor läckte igen..
                              Ett 400 L helglas släppte i siliconkanten. Hörde att det droppade och for upp. Ca 75 liter ut.
                              Ett 600 liter läckte i nederkant. Råkade höra även det när jag var på väg till jobbet så det blev bara ca 50 liter. Alltså har jag haft en otrolig tur i oturen, men jag började verkligen ledsna när alla dessa var inom loppet av 7 månader. Nu har jag alla akvarium i tvättstugan....

Kommentar

Arbetssätt...