Möte med en blivande geolog

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • HåkanM
    NCS Medlem

• November 2005
    • 1296

Möte med en blivande geolog

Igår så fick vår familj besök av ett par med 2 barn ( huvudsyftet var att deras barn skulle få leka lite med likasinnade). Mannen studerade till geolog och hade redan gått 2-3 år. När vi satt under parasollet på altanen i 32 gradig värme och åt glass så kom ju samtalet naturligtvis in på stenar (läs akvariestenar). Jag blev förvånad över hur mycket jag inte visste. Vi tog en sten från ett akvarium ( plockad i en fors i Råne älv.). Då fick jag veta att på ytan var alltid de lätteroderade bergarterna borta så normalt hade stenen en annan färg inuti. Sagt och gjort, med ett snabbt hammarslag var stenen i 3 bitar. Det första jag fick veta var att stenen innehöll koppar ( en glänsande rand syntes tydligt). Vidare lite magnetit ( en kylskåpsmagnet upphängd i 20 cm tejp fungerade som magnetit indikator). Stenen som jag trodde var granit kallades för sur någonting.
    Därefter så kollade vi sanden. Jag fick veta att kvarts var den mest nötningsbeständiga så ljus sand var äldre,mer eroderad än mörk sand, dvs med högre kvartsinnehåll. vidare gav magneten snabbt besked om magnetitkorn. Det var facinerade att höra om hur berarter bildats för x miljoner år sen bla att Appalacherna i USA och svenska fjällen är ursprungligen samma berg. En liten delning o lite vatten emellan bara.
    Ja nu har man väl snart en ny hobby men kul är det. Nu ser jag på mina akvariestenar ( öh malmprover) och sand med ett helt annat intresse och respekt.
    Senast redigerad av HåkanM; 13 June 2011, 11:44. Anledning: ättstavning
  • DaRe
    NCS Medlem
    • September 2009
    • 22830

Låter ju riktigt intressant. Det vore kul att se en riktig genomgång av de vanligaste stenarna man har i sitt akvarium.

Så även med koppar i stenen gick det bra i akvariet?
    Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

///David
    Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

Kommentar

• nicson
      Användare
      • January 2010
      • 639

Kände också en geolog tidigare. Fick veta att Sverige är ett av de intressantaste länderna i världen med avseende på förekomster av sten/mineral. Denne geolog försvann till det lilla rika landet i väster för att hjälpa Statoil med oljehittandet, i framtiden/nutiden med stigande metallpriser är det nog inga problem för dem att hitta jobb här hemma heller. Skall kolla om grabben inte tycker det är häftigt med stenar...

Kommentar

• Mumin
        Användare
        • March 2011
        • 69

På Bollmoras årsmöte i september ska jag i all anspråkslöshet hålla ett föredrag om sten i akvariet.....
        Det är jätteintressant med sten.

Kommentar

• DaRe
          NCS Medlem
          • September 2009
          • 22830

Ajdå det hade varit intressant att lyssna till!!!
          Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

///David
          Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

Kommentar

• HåkanM
            NCS Medlem

• November 2005
            • 1296

Ja nu träffade jag "Geologen" igen. Han gav mig en svart vattenslipad sten ,troligen basal ev diabas. Denna var plockad ur en bäck där denna rinner ut i en större älv.
            Han berättade att det fanns massor där och att man skall leta tunga vattenslipade stenar i kurvor stax innan bäckar går ut i älvar. Nå just nu är det högvatten, minusgrader och is men nästa sommar i Juli vid lågvatten så
            skall jag besöka denna plats och plocka till ett nytt akvarieprojekt med "svarta" stenar. Får väl använda vintern tilll drömmar o planering.

Kommentar

• Rivulatus
              Användare
              • December 2002
              • 811

Ursprungligen postat av HåkanM
              Ja nu träffade jag "Geologen" igen. Han gav mig en svart vattenslipad sten ,troligen basal ev diabas. Denna var plockad ur en bäck där denna rinner ut i en större älv.
              Han berättade att det fanns massor där och att man skall leta tunga vattenslipade stenar i kurvor stax innan bäckar går ut i älvar. Nå just nu är det högvatten, minusgrader och is men nästa sommar i Juli vid lågvatten så
              skall jag besöka denna plats och plocka till ett nytt akvarieprojekt med "svarta" stenar. Får väl använda vintern tilll drömmar o planering.
              Fin sten, och det finns runda och fina stenar ofta i sandjord även. Ser likadana ut när dom blivit slipade liknande de som legat i vatten.
              Som vattenbiolog ser jag dock gärna att folk inte plockar stenar i naturen som har en så tydlig funktion som de i vatten. Plocka hellre runda stenar från byggen och sandtag så hittar du minst lika fina stenar + att man är snäll med miljön.
              Senast redigerad av Rivulatus; 01 November 2011, 19:11.
              SA:

Geophagus brasiliensis "Rio Sao Fransisco"
              Caquetaia myersi "Rio Ortequaza"

Kommentar

• HenrikV
                Användare
                • February 2007
                • 697

Nu råkar denna i tråden nämnda geologstudent bo i grannhuset till mig. Jag önskar att jag hade samma entusiasm som Håkan till hans kunskaper.

Bland annat för att han brukar åka till och från skolan i min bil när jag ska till jobbet. Den enda åverkan hans studier har på mitt liv, är förutom skavsår i öronen, den plågan att mina 2 söner (snart 7 år gamla) kommer insläpandes med en massa stenar i huset och att dom lite då och då sitter ute på gården och hamrar på stenar som dom hittat.

Fast jag kanske borde be grannen leta fram lite snygga metallfria stenar till mina kar med.

Och förresten Håkan: Om du kommer till våran rävjakt den 12e, så ska jag placera dig på pass vid bäckmynningen som du nämnde. Det är is- och snöfritt där ännu.

Kommentar

Arbetssätt...