Igår så fick vår familj besök av ett par med 2 barn ( huvudsyftet var att deras barn skulle få leka lite med likasinnade). Mannen studerade till geolog och hade redan gått 2-3 år. När vi satt under parasollet på altanen i 32 gradig värme och åt glass så kom ju samtalet naturligtvis in på stenar (läs akvariestenar). Jag blev förvånad över hur mycket jag inte visste. Vi tog en sten från ett akvarium ( plockad i en fors i Råne älv.). Då fick jag veta att på ytan var alltid de lätteroderade bergarterna borta så normalt hade stenen en annan färg inuti. Sagt och gjort, med ett snabbt hammarslag var stenen i 3 bitar. Det första jag fick veta var att stenen innehöll koppar ( en glänsande rand syntes tydligt). Vidare lite magnetit ( en kylskåpsmagnet upphängd i 20 cm tejp fungerade som magnetit indikator). Stenen som jag trodde var granit kallades för sur någonting.
Därefter så kollade vi sanden. Jag fick veta att kvarts var den mest nötningsbeständiga så ljus sand var äldre,mer eroderad än mörk sand, dvs med högre kvartsinnehåll. vidare gav magneten snabbt besked om magnetitkorn. Det var facinerade att höra om hur berarter bildats för x miljoner år sen bla att Appalacherna i USA och svenska fjällen är ursprungligen samma berg. En liten delning o lite vatten emellan bara.
Ja nu har man väl snart en ny hobby men kul är det. Nu ser jag på mina akvariestenar ( öh malmprover) och sand med ett helt annat intresse och respekt.
Därefter så kollade vi sanden. Jag fick veta att kvarts var den mest nötningsbeständiga så ljus sand var äldre,mer eroderad än mörk sand, dvs med högre kvartsinnehåll. vidare gav magneten snabbt besked om magnetitkorn. Det var facinerade att höra om hur berarter bildats för x miljoner år sen bla att Appalacherna i USA och svenska fjällen är ursprungligen samma berg. En liten delning o lite vatten emellan bara.
Ja nu har man väl snart en ny hobby men kul är det. Nu ser jag på mina akvariestenar ( öh malmprover) och sand med ett helt annat intresse och respekt.
Kommentar