Jag köpte några mycket vackra fiskar igår som definitivt tillhör labidochromis-släktet. Tråkigt nog var artbeteckningen felaktig. Jag skulle uppskatta om någon kunde hjälpa mig att reda ut vad jag har köpt. Mer info och bilder finns på:
Hjälp med artbestämning
Kollaps
X
-
Taggar: Ingen
-
citat:http://w1.708.telia.com/~u70804801/fish/index.html
-
Nu har jag lagt upp fler bilder på både hanarna och honorna. Som sagt:
Kommentar
-
Mysteriet är löst. Det visade sig att fisken var Melanochromis Exasperatus. De bilder på hanar av M. Exasperatus som jag tidigare sett stämmer i och för sig inte alls överens med mina hanar, men honorna är klockrena och jag har nu hittat andra bilder på hanar som stämmer.
Anledningen lär ska vara att det finns flera olika "paratyper" av hanar, vilket tydligen betyder att de kan se ut på olika sett.
Kanske kan någon biologiskt bevandrad tala om vad en paratyp är för något?
Kommentar
-
Melanochromis exasperatus
Common name: pearl of likoma
En mer silver färgad variant va ganska vanlig förr o kallades för
Likomas pärla på svenska
Kommentar
-
-
Det var just det som var kruxet. I nästan alla beskrivningar är hanarna blå. Efter en del letande hittade jag information om att det finns tre olika paratyper av hanar för Melanchromis Exasperatus. Dessutom hittade jag bilder av hanar som på pricken liknar mina hanar. Det vore roligt att få en mer nogrann beskrivning av vad termen "paratyp" står för.
Jag har hittat fem olika namn som använts för fisken sedan den beskrevs 1974:
Labidochromis JoanJohnsonae
Labidochromis Fryeri
Melanochromis JoanJohnsonae
Labidochromis Exasperatus
Melanochromis Exasperatus
Kärt barn har många namn ...
Kommentar
-
citat:Kanske kan någon biologiskt bevandrad tala om vad en paratyp är för något?
Det du beskriver låter inte så mycket som paratyper, utan mer om att det finns morfer (olika utseendevarianter inom samma område) eller raser/underarter (olika utseende i olika geografiska områden) inom arten.
Kommentar
-
I texten jag läste stod det att för holotypen för arten finns tre paratyps-hanar med olika utseende.
Tack för förklaringen, nu förstår jag bättre vad som avsågs.
Kommentar
Kommentar