Gråa/skäggiga Malawi ( Golden och någon annan som har samma symtom )

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mreque
    Användare
    • June 2011
    • 348

Gråa/skäggiga Malawi ( Golden och någon annan som har samma symtom )

Hejsan, Vet ej varför. Men mina golden har fått grådaskiga färger och som ett skägg. ( Bara i färgen ).
    Och en Orange ( Kmr ej ihåg namnet nu ) som jag precis släppt i igen ifrån ett yngelkar där hon ynglat av sig. Har samma symtom/färgändring..

Den golden som är mest grå ligger mest i en blomma och slappar hela tiden och en av dem har ett litet sår på läppen som ser ut att läka helt okey utan min hjälp. Detta är alla Honor som jag ser färgskillnaden på, Ej hanarna.

Vad kan detta bero på ? Har nytt aktivt kol i min Tetratec ex700 och akvariet i fråga är på 170 liter.

Bild: http://www.ladda-upp.com/bilder/54249/malawi
    Den är lite dålig kvalite men man ser lite "Skägg"
  • DaRe
    NCS Medlem
    • September 2009
    • 22830

Välkommen hit!

Låter som svamp av något slag. Salta efter rejält vattenbyte.
    Hur länge har burken varit igång?
    Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

///David
    Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

Kommentar

• Mreque
      Användare
      • June 2011
      • 348

Ursprungligen postat av DaRe
      Välkommen hit!

Låter som svamp av något slag. Salta efter rejält vattenbyte.
      Hur länge har burken varit igång?
      Syftar du på Tetratec filtret så har det varit igång i 3 veckor, Akvariet har varit igång i lite mer än en månad.
      Kört igång både akvarie och pump med Aqua-safe och Aqua-start
      Samt bytt ordentligt med vatten, gjorde ett 40% vattenbyte för någon dag sedan samt doserade Aqua-start till nya vattnet.

( Har brunnsvatten som smakar järn )

Kommentar

• DaRe
        NCS Medlem
        • September 2009
        • 22830

Med burken tänkte jag på akvariet.
        Har du mätt nitrit nivån? Första insvängningen brukar sätta sig vid efter runt 5 veckor.

Jag tror att de har fått någon svamputväxt pga för mycket mat för tidigt i akvariets uppstartscykel. För att reducera påverkar av nitriten kan du hälla i salt i akvariet, vilket salt som hellst har jag förstått att det går att använda vissa säger jodfritt andra säger att det inte spelar någon roll. Byt ordenligt med vatten idag 70% och sedan 30% var annan dag i en vecka.

Generellt om att starta upp ett akvarium så kan du läsa lite här:
        Söker du på detta hittar du massor av tips, men generellt tar det 4-5 veckor innan "goda bakterier bildats.

Grundprincipen är att den avföring som fiskarna avger består av ammoniak/ammonium och detta är giftigt för fiskarna. Det är främst protein som genererar dessa avfallsprodukter och det går att räkna ut på ett ungefär hur mycket nitrat som protein i maten genererar. Ammoniaken bryts ned till nitrit som sedan bryts ned till nitrat. Det är olika bakterier som bryter ned i dessa steg och det tar ett tag innan det byggts upp tillräklig mängd bakterier för att bryta ned till nitrat tillräkligt fort. Denna tid process tar c:a 4 veckor och du kan läsa mer om den här:

Även nitratet är skadligt i stora mängder och ett av huvudskälen till vattenbyten är att reducera nitratet.

Andra tips som är bra att tänka på som gynnar dessa bakterier:
        • Mata försiktigt under dessa 4 veckor. När väl det finns ett bakteriebestånd så anpassar det sig ganska snabbt till ändrade förhållanden
        • Byt vatten varje vecka 30%. I ditt fall är det läge med tätare och större byten då du redan har en sk nitritspik. 50% var annan dag till fiskarna mår bättre. Stoppa matning under tiden.
        • Rengör filter endast vid markant minskat flöde och en fördel är att göra denna rengörning i akvarievatten i en hink. kranvatten innehåller ofta klor alt kloraminer som dödar de goda bakterierna
        • Plantera många snabbväxande växter som tar upp nitrat och i min mening är bra för vattenkvaliteten under de första månaderna och motverkar alger. Alla håller inte med om detta
        • Om du ändå får nitrit så kan du lägga i salt i karet som gör att fiskarna inte påverkas lika mycket av nitriten.
        Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

///David

Kommentar

• Mreque
          Användare
          • June 2011
          • 348

Tar en sväng till fkb där dom kunde göra ett gratis test åt mig =)

Tack för infon, Mycket uppskattat! Ska starta upp ett ordentligt 600 liters nu snart så då ska jag köra det en vecka utan fisk sedan i med några pilotfiskar som får starta upp bakteriekulturen ordentligt.

Kommentar

• DaRe
            NCS Medlem
            • September 2009
            • 22830

Låter spännande du får återkomma med bilder på projektet! Projekttrådar lägger vi upp i DYI forumet om du har sådana tankar!

///David

Kommentar

• Mreque
              Användare
              • June 2011
              • 348

Självklart! Det ska bli spännande ja =D Är lite manisk av mig så pengarna flyger iväg

Jag har även Easy-start som ska hjälpa vid nitrat problem, Antar att det är salt i det me. så doserar även det =)

Kommentar

• nicson
                Användare
                • January 2010
                • 639

Ursprungligen postat av Mreque
                Syftar du på Tetratec filtret så har det varit igång i 3 veckor, Akvariet har varit igång i lite mer än en månad.
                Kört igång både akvarie och pump med Aqua-safe och Aqua-start
                Samt bytt ordentligt med vatten, gjorde ett 40% vattenbyte för någon dag sedan samt doserade Aqua-start till nya vattnet.

( Har brunnsvatten som smakar järn )
                Brunnsvatten har ofta mycket låg syrehalt. Det är nog därför fisken slappar. Bra skjuts på vattnet (powerheads är mest effektiva) kommer att vara ditt viktigaste hjälpmedel.

Kommentar

• Mreque
                  Användare
                  • June 2011
                  • 348

Ursprungligen postat av nicson
                  Brunnsvatten har ofta mycket låg syrehalt. Det är nog därför fisken slappar. Bra skjuts på vattnet (powerheads är mest effektiva) kommer att vara ditt viktigaste hjälpmedel.
                  Kör med spraybar på min tetratec rakt ner i burken så det står hiskeligt till med småbubblor =)

Kommentar

Arbetssätt...