Filtret kommer funka finfint, helt övertygad om det. Ser ffa lättskött ut, klar fördel. Man drar sig för att göra något om det är svårt/trångt. Peter har en bra poäng, du kan lösa det genom att låta vattnet gå under/över några loopar först innan det slussas vidare till filtermattorna. Utströmmarsten modell fet som Norrland är inne på ger bra med syre till biobollarna. Har lekt lite med flytande biobollar, rätt bra grej. Ev. slam lägger sig under, knappt någon skit som fastnar i dem. Limma i ett par lister och lägg lite styv plast över den delen, eller täckglas - med en fet utströmmare så stänker det ut vatten.
Projekt Facelift i akvariekällaren
Kollaps
X
-
-
I torsdags kom de nya akvarierna till hylla 3. Idag inredde (nåja) jag dem, och flyttade fisk. Rena kedjereaktionen:
Dubbar till övre akvariet från 3 olika temporära akvarier. Flyttade resterande dubbar (som ska kasseras) till 2 temporära akvarier.
Regnbågarna till undre akvariet. Fjärilarna till regnbågarnas gamla akvarium, dit flyttade jag också 2 överblivna C. Tricolor, och tänkte också flytta dit ett par L. signatus, men märkte i sista minuten, att honan var uppsvullen. De är gamla, så hon är antagligen på väg att sluta röka.
6 väl använda timmar med andra ord.
Bilder:
Hylla 3 med de nya akvarierna.
Akvarierna med inredning och vatten.
För att ge nyspottade yngel en lite bättre chans lägger jag bestick-korgar under stenrösena.
Så här.
Detta ska bli en grupp dubbar med bra band.mvh
Mikael W
(NCS-medlem sedan 1981)Kommentar
-
Smart grepp med bestickkorgar.Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!
///David
Ordförande Nordiska CiklidsällskapetKommentar
-
Men man behöver väl en viss fart för att få upp grumset ur akvariet och över i filterkammaren?mvh
Mikael W
-
Men i vilket fall som hellst kommer grumset att virvla runt och följa med vattenflödet om det är starkt, ju fler kammare innan filtermattorna ju bättre för att grumset inte ska nå mattorna, eventuellt skulle du ju kunna ha nåt grovfilter innan som lätt kan plockas upp, själv körde jag ett fack med grovt grus först i en nätkasse som jag kunde plocka upp lättMvh
Peter
don´t drink water-fish ..... in it!Kommentar
-
Var och tittade på dem igår. Nog var de fina. 1 800,- per styck, och då behöver jag 2 st per akvarium. Så jag får nog hålla mig till LED-lister eller LED-lysrör än så länge.mvh
Mikael W
-
Märkte igår, att en vattendammsugare är väldigt behändig när man har tömt ett akvarium och ska ha ut det där sista man inte får med tömningsslangen. Dammsugaren suger både vatten och grums och bottnet blir nästan torrt och nästan rent.
Har man ännu sand kvar får man ut den också. Så kan man tvätta den i dammsugarens behållare och ta den tillvara för framtida bruk.mvh
Mikael W
-
SmartSmart, men blir inte sanden i dammsugaren blandad med juli som finns i dammsugaren, eller går den att ha så ren att det är försummbart? Jag menar om du tänkt återanvända den lilla sanden dom du dammsugaren uppKlart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!
///David
-
2*tvärtom. Denna vattendammsugare är dedikerad till akvariekällaren, så jag håller den ren. Och jag tänkte inte på bara residualsand, utan i kväll tänker jag testa att inte gräva ur sanden manuellt, utan suga ut all sand med dammsugaren.mvh
Mikael W
-
Aha än bättreKlart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!
///David
-
Det visade sig att man måste tömma dammsugaren väldigt ofta. Så slutsatsen är nog att skyffla ut sanden med t.ex. en sopskyffel (i plast), och sedan använda dammsugaren bara till att suga rent.mvh
Mikael W
-
Mvh
Peter
don´t drink water-fish ..... in it!Kommentar
-
Hu, en månad har gått. Nåja, något har det hänt sedan senast (och så hann jag vara på semester i tre veckor också). Hittade intresserade mottagare till den gamla hyllan med 6 akvarier och till ett gammalt underskåp, och kunde därefter montera det 4e och sista hyllelementet. Har sedan också beställt akvarierna som ska stå i det sista elementet (2 * 202,5*70*50 cm), de torde komma inom ett par veckor.mvh
Mikael W
-
När man flyttar akvarier och hyllor kan det komma fram att ett kar läcker. Då är det ju bra att passa på att täta det.
Amatörklanten som i tiden har byggt detta har tydligen trott att man inte ska sätta silikon mellan glasen, utan bara tejpa glasen direkt mot varandra och sedan kleta silikon i vinkeln. Och ändå har dessa akvarier hållit ihop och inte läckt (utom nu då). Vad bra silikon ändå är!mvh
Mikael W
-
Kommentar
Kommentar