Bästa macro objektiv?

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • tege
    Användare
    • February 2005
    • 2753

Ursprungligen postat av DaRe
    Hur som helst så önskar jag att jag hade en riktigt bra kamera nu som kunde få upp skärpan riktigt bra på mina yngelförsvarande Guianacaras som bara är för vackra!
    Blocket är fullt av begagnade systemkameror som funkar klockrent för att få skarpa bilder på akvariefisk. Kamerahus, objektiv absolut inget måste med macro, möjligen en blixt. Behöver inte kosta skjortan.
    Oftast är begegnat en bra start tills man vet vad man verkligen vill ha. När man vet vad man vill ha är det oftast dyra saker så då får det bli begagnat i alla fall.
    https://www.ciklid.org/forum/album.php?albumid=34

Kommentar

• Zaphi
      NCS Medlem
      • July 2002
      • 5395

Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
      Däremot tycker jag att det är lögn i hel.... att sätta skärpan på en liten snabb rackare med mitt 105 mm macro - man hittar inte fisken.
      Detta beror på att du står lika nära så att fisken är större i bild. Om du backar så att fisken är lika liten i bild som med ett 60mm så måste det vara lika lätt.
      www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se

Kommentar

• Kjell Fohrman
        Användare
        • April 2002
        • 4619

Ursprungligen postat av Zaphi
        Detta beror på att du står lika nära så att fisken är större i bild. Om du backar så att fisken är lika liten i bild som med ett 60mm så måste det vara lika lätt.
        Nej jag backar - det är ju liksom poängen med att använda ett macro med större brännvid.
        Att stå med 105-macrot framme vid akvariet som man gör med 60mm är ju helt "omöjligt".

Du får själv testa när du kommer hit någon gång

Kommentar

• Micke
          Användare
          • April 2002
          • 9579

För val av brännvidd till fiskfoto anser jag att blixtlösning är en viktig faktor. Använder man blixt på kameran vill man komma så nära som möjligt för att undvika blixtreflexer i glaset, då kan 60mm vara lämpligt.
          Kan man arbeta med lös blixt, som man t ex lägger på akvariets täckglas, är det en fördel med en längre brännvidd eftersom man då kan vara längre ifrån akvariet med bibehållen avbildningsskala. Fördelen med att sitta en bit ifrån är att fiskarna inte tänker på att man är där och visar upp mer naturliga beteenden. Om jag visar mig vid mina akvarier flockas fiskarna vid matningshålet och då är det svårt att få bra bilder.

Angående skärpedjup så är det precis som Tege säger att avbildningsskalan påverar mer än bländaröppning. Här är några expel beräknade med Nikon D200 och 105mm optik:

f5.6 på 50cm avstånd ger 0.4cm skärpedjup
          f5.6 på 100cm avstånd ger 1.8cm skärpedjup
          f5.6 på 150cm avstånd ger 4.3cm skärpedjup

f11 på 50cm avstånd ger 0.8cm skärpedjup
          f11 på 100cm avstånd ger 3.67cm skärpedjup
          f11 på 150cm avstånd ger 8.6cm skärpedjup

f13 på 50cm avstånd ger 0.9cm skärpedjup
          f13 på 100cm avstånd ger 4.1cm skärpedjup
          f13 på 150cm avstånd ger 9.6cm skärpedjup

Här kan ni beräkna efter egna förutsättningar: http://www.dofmaster.com/dofjs.html
          Ciklider.se - En sida om Afrikanska ciklider
          Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

Kommentar

• Micke
            Användare
            • April 2002
            • 9579

Så det är ganska stor skillnad, men som tege säger spelar även närheten till motivet roll.
            Avbildningsskala styrs av avstånd till motiv och brännvidd. Ett makroobjektiv ger avbildningsskala 1:1 vid objektivets närgräns. Närgränsen ökar med brännvidden. Man kan alltså vara längre ifrån med en längre brännvidd med bibehållen avbildningsskala.
            Ciklider.se - En sida om Afrikanska ciklider
            Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

Kommentar

• deelay
              Användare
              • September 2002
              • 5394

Ursprungligen postat av Mikael W
              Menar Du det "vanliga" 70-200 f4 L?
              Ja

Har det makroegenskap?
              Nej

Eller måste man stå långt ifrån?
              Ja

Varför tycker Du mer om det än om de egentliga makroobjektiven (60 mm och 100 mm)?
              Jag kan sitta i soffan eller på en stol en bit bort så blir fiskarna lite lugnare... jag tycker jag får fler bra bilder på det sättet.
              http://www.aquariumstockholm.se/

Kommentar

• Zaphi
                NCS Medlem
                • July 2002
                • 5395

Ursprungligen postat av Micke
                Avbildningsskala styrs av avstånd till motiv och brännvidd. Ett makroobjektiv ger avbildningsskala 1:1 vid objektivets närgräns. Närgränsen ökar med brännvidden. Man kan alltså vara längre ifrån med en längre brännvidd med bibehållen avbildningsskala.
                Om jag får spinna vidare på Mickes text lite...

Många tror att ett längre objektiv ger ett kortare skärpedjup. Det är egentligen helt fel, men det är ändå ett ganska pedagogiskt sätt att förklara det förändrade skärpedjupet eftersom fotografen ju oftast står på samma plats efter man har bytt objektiv.

Enkelt förklarat kan man säga att om du sitter med ett 100mm på 50cm avstånd så får du exakt samma skärpedjup som om du byter till ett 200mm på 100cm avstånd. Förutsatt att du använder samma bländare givetvis.
                www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se

Kommentar

• tege
                  Användare
                  • February 2005
                  • 2753

Om jag får spinna vidare på Mickes text lite...

Många tror att ett längre objektiv ger ett kortare skärpedjup. Det är egentligen helt fel, men det är ändå ett ganska pedagogiskt sätt att förklara det förändrade skärpedjupet eftersom fotografen ju oftast står på samma plats efter man har bytt objektiv.

Enkelt förklarat kan man säga att om du sitter med ett 100mm på 50cm avstånd så får du exakt samma skärpedjup som om du byter till ett 200mm på 100cm avstånd. Förutsatt att du använder samma bländare givetvis.

Det var det jag menade tidigare då jag babblade om bilder med samma avbildningsskala.

Men perspektivet i bilden blir olika med olika brännvidd men det märks kanske inte så mycket vid närbilder.
                  https://www.ciklid.org/forum/album.php?albumid=34

Kommentar

• rent vatten
                    Användare
                    • November 2005
                    • 530

Nu har jag i allafall köpt en Tokina AT-X M100/2,8 Macro 1:1‏
                    Det blev en sådan eftersom jag hade satt 2500kr som maxpris på ett begangnat macro objektiv och detta var det enda jag hittade just nu. Hopppas det duger för fiskfotografering.

Kommentar

• rent vatten
                      Användare
                      • November 2005
                      • 530

Vilka fiskar fotar du? Beror ju en del på det - dels hur stora de är, hur snabbt de rör sig och hur skygga de är?

Själv fotar jag mest relativt små och relativt snabba fiskar och då är Nikon 60 mm Micro suveränt. Har också ett 105 mm men det använder jag nästan inte alls. 85 mm har jag inte testat.

Tanganyika ciklider, mestadels troffar.

Kommentar

• rent vatten
                        Användare
                        • November 2005
                        • 530

Vilka fiskar fotar du? Beror ju en del på det - dels hur stora de är, hur snabbt de rör sig och hur skygga de är?

Själv fotar jag mest relativt små och relativt snabba fiskar och då är Nikon 60 mm Micro suveränt. Har också ett 105 mm men det använder jag nästan inte alls. 85 mm har jag inte testat.
                        En testbild på en multis = liten fisk.

Kommentar

• rent vatten
                          Användare
                          • November 2005
                          • 530

Och en testbild på en troffe.

Kommentar

• DaRe
                            NCS Medlem
                            • September 2009
                            • 22830

Ser ut att fungera. Är Macrobjektiv så dyra mao?!
                            Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

///David
                            Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

Kommentar

• rent vatten
                              Användare
                              • November 2005
                              • 530

Ursprungligen postat av DaRe
                              Ser ut att fungera. Är Macrobjektiv så dyra mao?!
                              Ny kostar de från 4500kr och uppåt.

Kommentar

• Kjell Fohrman
                                Användare
                                • April 2002
                                • 4619

Ursprungligen postat av rent vatten
                                Ny kostar de från 4500kr och uppåt.
                                I alla fall nya original. Objektiven faller heller inte så mycket i värde begagnade som kamerorna gör. Det gör att de har en längre levnadstid och det kan vara värt att lägga lite extra pengar på objektiv istället för på kameran

Detta foto har jag tagit med Nikon 60 mm macro http://www.ciklid.org/artregister/ar...art.php?ID=904
                                och det har jag dragit upp på en plansch till 40x50 cm och det höll det för.

Kommentar

Arbetssätt...