Bjorns Ego Bilder 2011-05-28

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Bjorn
    Användare
    • October 2009
    • 939

Bjorns Ego Bilder 2011-05-28

Ny ramp* till Simons 250L Malawi + Påfyllning av växter i Simons 240L Malawi & mitt 450L Malawi + Uppfrächning av nanoakvarierna!

* Fick äntlligen bytt plastskruttskitrampen som följde med grabbens (Simon 11) 240L akvarie mot en riktig ramp (Tack Christer/Akvarielagret... blev skitsnyfft & Simon är Supernöjd!)
    Senast redigerad av Bjorn; 29 May 2011, 01:44.
    Newbie December 2009
    Malawi: 450 liter
    Salt: 90x40x35 Optiwhite (Akvarielagret Special) + ett par nano

Järfälla/Stockholm
  • Bjorn
    Användare
    • October 2009
    • 939

Mera...............
    Newbie December 2009

Järfälla/Stockholm

Kommentar

• Bjorn
      Användare
      • October 2009
      • 939

Flera.............
      Newbie December 2009

Järfälla/Stockholm

Kommentar

• Bjorn
        Användare
        • October 2009
        • 939

Mera ego...
        Newbie December 2009

Järfälla/Stockholm

Kommentar

• Bjorn
          Användare
          • October 2009
          • 939

Massa två flera......
          Newbie December 2009

Järfälla/Stockholm

Kommentar

• DaRe
            NCS Medlem
            • September 2009
            • 22830

Oj vad med bilder. Riktigt snyggt. Pincettknepet från Oliver Knott, eller?
            Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

///David
            Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

Kommentar

• Bjorn
              Användare
              • October 2009
              • 939

Ursprungligen postat av DaRe
              Oj vad med bilder. Riktigt snyggt. Pincettknepet från Oliver Knott, eller?
              Jepps, funkade riktigt bra också i ett akvarie med vatten som varit igång ett tag.
              Newbie December 2009

Järfälla/Stockholm

Kommentar

• Kajjjan
                NCS Medlem
                • June 2008
                • 1882

Ursprungligen postat av Bjorn
                Jepps, funkade riktigt bra också i ett akvarie med vatten som varit igång ett tag.
                Nu får ni förklara: Vad är pincettknepet?

Nano kan vara så förbenat snygga i all sin enkelhet...får bli kar 4...så småningom.

//Kaj

Kommentar

• PatrikMalmo
                  Användare
                  • May 2005
                  • 4642

Pincettknep - plantera med pincett. Enklare att få små växter sitta tätt då, t ex när man snabbt vill ha en tät gräsmatta. Allra enklast med enbart lite vatten i burken. Med vatten i burken trivs jag bättre med en lång smal pinne än med pincett. Det är lite lurigare att få grepp om växterna men jag har trixat med långa pinnar till plantering i många år, så jag har vant mig. Inte direkt Olivers upptäckt med pincetten heller, men han spred metoden nyligen på stämman. Misstänker att japanerna var långt före Mr Knott med att plantera med pincett.

Andra nödvändiga attiraljer för en scaper är bred målarpensel (för att släta ut sanden i början), en liten metallspatel (för att släta ut sanden efter plantering) samt lång snedställd sax (för trimning när det börjat växa på allvar).

Den mer budgetminded gör ovanstående med hand, finger och naglar (svårast med det sista, för gräsmattetrimning hart när omöjligt).
                  Senast redigerad av PatrikMalmo; 31 May 2011, 07:26.
                  Ingen fisk har läst böckerna.

Kommentar

• Kajjjan
                    NCS Medlem
                    • June 2008
                    • 1882

Ursprungligen postat av PatrikMalmo
                    Pincettknep - plantera med pincett. Enklare att få små växter sitta tätt då, t ex när man snabbt vill ha en tät gräsmatta. Allra enklast med enbart lite vatten i burken. Med vatten i burken trivs jag bättre med en lång smal pinne än med pincett. Det är lite lurigare att få grepp om växterna men jag har trixat med långa pinnar till plantering i många år, så jag har vant mig. Inte direkt Olivers upptäckt med pincetten heller, men han spred metoden nyligen på stämman. Misstänker att japanerna var långt före Mr Knott med att plantera med pincett.

Andra nödvändiga attiraljer för en scaper är bred målarpensel (för att släta ut sanden i början), en liten metallspatel (för att släta ut sanden efter plantering) samt lång snedställd sax (för trimning när det börjat växa på allvar).

Den mer budgetminded gör ovanstående med hand, finger och naglar (svårast med det sista, för gräsmattetrimning hart när omöjligt).
                    Ok! Tack för snabbkurs!

//Kaj

Kommentar

• Bjorn
                      Användare
                      • October 2009
                      • 939

En ny "liten" mal som jag haft i mitt 450L Malawi ett par veckor.
                      Newbie December 2009

Järfälla/Stockholm

Kommentar

• Ciklid_Martin
                        Användare
                        • May 2011
                        • 136

Ursprungligen postat av Bjorn
                        En ny "liten" mal som jag haft i mitt 450L Malawi ett par veckor.
                        Ett tiotal sådana underbara malar har vandrat genom mina burkar genom årens lopp. Urusla algätare över 20cm men ack så underbara.

Images are copyright and may not be reproduced without permission of the copyright holder.

http://www.planetcatfish.com/catelog/image.php?species=pterygoplichthys+sp%28l164%29&image_id=11330
                        Senast redigerad av Ciklid_Martin; 28 November 2011, 02:52.
                        sigpic

Kommentar

Arbetssätt...