fiskstorlek

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • segerfredrik

fiskstorlek

jag har sex st jack depsey i mitt 45l akvarie och undrar hur stora de kommer att växa sig i det lilla akvariet. växer dem efter akvariets storlek eller?
    nu är de 4-7cm.
    om jag gör mig av med alla utom en kan jag få den till att bli stor då?

• Ola Svensson
    • April 2002
    • 14633

Läs http://www.ciklid.se/faq_visa.asp?NR=227 och http://www.ciklid.se/faq_visa.asp?NR=220 Dina fiskar kommer inte att bli fullvuxna även om du bara har en. De kommer dessutom bli väldigt aggressiva mot varandra när de börjar ta revir. Mitt svar blir därför att du tyvärr måste göra dig av med dina fiskar om du inte tänker skaffa ett större akvarium i framtiden. Jag tror inte att de blir så mycket större än vad de är nu vilket inte ska ses som något bra.

Mvh.

Ola
    Med vänliga hälsningar

Ola

Kommentar

• Hagge
      Användare
      • January 2003
      • 432

Detta inlägg är nog helt överflödigt och lär egentligen inte tillföra något mer.

Men jag måste bara instämma till fullo med Ola Svensson.

Ditt akvarium är på tok för litet för att hålla så stora och revirhävdande ciklider. Även om de INTE skulle vara revirhävdande så skulle ditt kar ändå vara alldeles för litet för att kunna ge fiskarna någorlunda förutsättningar att leva ett "bra akvarieliv". Man måste alltid beakta fiskarnas potential vad beträffar storlek när man gör sina inköp. Att ha en (eller ännu värre flera) Jack Dempsey i 45 liter vatten är helt orimligt. Du kommer antagligen att ha bara en fisk kvar inom en snar framtid, förhoppningsvis gör du något åt den saken innan det inträffar!!?

Allting under 200-300 liter får betraktas som yngel/ungfisk-akvarium när det gäller så här pass stora ciklider. Jag tycker nog att man bör hålla dem i 400-500 litersakvarium eller större om man har tänkt sig att ha dem kvar en längre tid.

Vänliga hälsningar

F.H.
      /Fredrik

Kommentar

Arbetssätt...