Jag satt och dagdrömde lite...
Hur många akvarister finns det i Sverige?
Finns det en marknad och skulle det vara möjligt att öka budgeten för CB och annonsera seriöst efter skribenter och eventuella redaktörer och formgivare för Ciklidbladet så man kan sälja tidningen i vanliga kiosker? En vanlig hobbytidning.
Med tanke på hur många som är med i NCS för Ciklidbladet skull så hade nog inte en höjning av medlemsavgiften gjort så mycket för att få fram en riktig köpestidning.
Tänk om det fanns ca 3-5 st fasta skribenter, som introduceras i början av tidningen med foto och en liten text...
"Sven Svensson har denna månad dykt ner i djupet av saxatilisträsket och försökt bena ut en handfull arter som verkade intressanta. Han har även hälsat på veteranen Bertil Bertilsson och kollat in hans akvariekällare för att få lite tips hur man tar fram världens kanske färggrannaste mbunas."
"Linda Lind har även denna månad tittat närmare på marknadens hetaste ytterfilter och tipsar om nytt foder och börjar även en serie om smarrig hemmagjord mat för våra små älsklingar."
"Veteranen Ture Turesson har denna månad suttit i gungstolen och smuttat på vin och puffat med pipan och funderat över roliga anekdoter från hans långa akvaristiska liv. Var det verkligen bättre förr? Det får du svar på i detta nummer!"
Etc
Olika fokus på varje skribent, någon kan skriva om arter för att locka fram nya akvarister medan andra benar ut släktträd och liknande och någon skribent fokuserar på ny teknik, nya akvarier, nytt foder osv.
Sedan "frilansar" övriga medlemmar och skickar in artiklar precis som nu. Och på sista sidan teasar man om vad som kommer i nästa nummer osv.
Mer reklam får dryga ut kassan.
Skulle det fungera?
Hur många akvarister finns det i Sverige?
Finns det en marknad och skulle det vara möjligt att öka budgeten för CB och annonsera seriöst efter skribenter och eventuella redaktörer och formgivare för Ciklidbladet så man kan sälja tidningen i vanliga kiosker? En vanlig hobbytidning.
Med tanke på hur många som är med i NCS för Ciklidbladet skull så hade nog inte en höjning av medlemsavgiften gjort så mycket för att få fram en riktig köpestidning.
Tänk om det fanns ca 3-5 st fasta skribenter, som introduceras i början av tidningen med foto och en liten text...
"Sven Svensson har denna månad dykt ner i djupet av saxatilisträsket och försökt bena ut en handfull arter som verkade intressanta. Han har även hälsat på veteranen Bertil Bertilsson och kollat in hans akvariekällare för att få lite tips hur man tar fram världens kanske färggrannaste mbunas."
"Linda Lind har även denna månad tittat närmare på marknadens hetaste ytterfilter och tipsar om nytt foder och börjar även en serie om smarrig hemmagjord mat för våra små älsklingar."
"Veteranen Ture Turesson har denna månad suttit i gungstolen och smuttat på vin och puffat med pipan och funderat över roliga anekdoter från hans långa akvaristiska liv. Var det verkligen bättre förr? Det får du svar på i detta nummer!"
Etc
Olika fokus på varje skribent, någon kan skriva om arter för att locka fram nya akvarister medan andra benar ut släktträd och liknande och någon skribent fokuserar på ny teknik, nya akvarier, nytt foder osv.
Sedan "frilansar" övriga medlemmar och skickar in artiklar precis som nu. Och på sista sidan teasar man om vad som kommer i nästa nummer osv.
Mer reklam får dryga ut kassan.
Skulle det fungera?
Kommentar