Vill vi ha Ciklidbladet som pdf?

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • DaRe
    NCS Medlem
    • September 2009
    • 22830

Jag kan tänka mig att vi investerar i en del förbättringar på hemsidan.(Investerar i tid och kraft). Vi kan då bygga upp ett antal nyckel finesser som verkligen ger ett värde. Dessa nya finesser skulle kunna vara endast för medlemmar. Däremot tror jag inte basfunktioner samt nuvarande funktioner ska begränsas, bara det där lilla extra som jag tror kan bli det där myckna extra.

Det är ju ändå medlemmar och styrelsen som gör jobbet i så fall. Vi har en hel del ideer på förbättringar och jag tror definitivt vi är intresserade av hjälp att förbättra. Inga stängda dörrar här inte. Klart att man inte kan vara hur många som helst och det måste gå tillväga på ett försiktigt sätt.

Vad tror ni om en sådan lösning?
    Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

///David
    Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

Kommentar

• DaRe
      NCS Medlem
      • September 2009
      • 22830

Ursprungligen postat av Micke
      Hur stor Ciklidbladets betydelse är för medlemsantalet kan vi bara gissa. Själv har jag bytt uppfattning i frågan och ser nu istället en fara med att försöka behålla den med alla medel. Kanske börjar det bli dags att omfördela resurserna för att locka nya medlemmar.

Men klarar man ordförandeskap, redaktörskap, medlemsfrågor och utskick på 20% av en halvtidstjänst så är det ingen större belastning för föreningens resurser
      Jag tror vi måste ta bort rutinjobb som går att förhandla bort eller automatisera så mer tid frigörs till att ge mer värde till medlemmarna.
      Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

///David

Kommentar

• Micke
        Användare
        • April 2002
        • 9579

Ursprungligen postat av DaRe
        Jag kan tänka mig att vi investerar i en del förbättringar på hemsidan.(Investerar i tid och kraft). Vi kan då bygga upp ett antal nyckel finesser som verkligen ger ett värde. Dessa nya finesser skulle kunna vara endast för medlemmar.Däremot tror jag inte basfunktioner samt nuvarande funktioner ska begränsas, bara det där lilla extra som jag tror kan bli det där myckna extra.

Det är ju ändå medlemmar och styrelsen som gör jobbet i så fall. Vi har en hel del ideer på förbättringar och jag tror definitivt vi är intresserade av hjälp att förbättra. Inga stängda dörrar här inte. Klart att man inte kan vara hur många som helst och det måste gå tillväga på ett försiktigt sätt.

Vad tror ni om en sådan lösning?
        Absolut, men först finns en hel del att åtgärda innan man springer iväg och lägger till nya finesser. Mycket är påbörjat men inte slutfört, vilket ger ett rörigt intryck.

Några exempel är bytet av layout som fortfarande inte är klart, uppdelningen av forumkategorin afrikanska ciklider där de gamla inläggen inte delats upp, artiklarna i artikelarkivet behöver ses över, de senaste åren saknas i artikelarkivet (förr var det 2 års fördröjning), innehållet behöver aktualiseras (var är presentationen av nuvarande styrelsen och vem är intresserad av vilka medlemserbjudanden vi hade för 4 år sedan?),reportage om de senaste årens ciklidstämmor saknas, länkar behöver ses över (den i sidhuvudet t ex).
        Ciklider.se - En sida om Afrikanska ciklider
        Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

Kommentar

• tege
          Användare
          • February 2005
          • 2753

Man skulle kunna sammanfatta att ciklid.org är en hemsida för hemmablinda. Man har lärt sig leva med alla felaktigheter.

Tror att det bästa är om ett fåtal handlingskraftiga personer sätter sig ned och strukturerar upp innehållet rejält. Men dessa herrar behöver mandat att göra allt enligt eget huvud från förutbestämda riktlinjer.
          Just nu ska alla vara med och tycka och ha ideer och det blir mest en soppa som ingen riktigt orka löpa hela lina ut.
          https://www.ciklid.org/forum/album.php?albumid=34

Kommentar

• DaRe
            NCS Medlem
            • September 2009
            • 22830

Ojojoj Micke, det var ingen dålig lista men ack så sann. Det är väl som tege säger att man blir lite blind!

Jag håller med om att mandatet måste finnas så det inte blir en massa diskussioner om utseende.

///David

Kommentar

• FI
              Användare
              • August 2002
              • 3743

Ursprungligen postat av Micke
              artiklarna i artikelarkivet behöver ses över, de senaste åren saknas i artikelarkivet (förr var det 2 års fördröjning), innehållet behöver aktualiseras (var är presentationen av nuvarande styrelsen och vem är intresserad av vilka medlemserbjudanden vi hade för 4 år sedan?),reportage om de senaste årens ciklidstämmor saknas, länkar behöver ses över (den i sidhuvudet t ex).
              Där håller jag verkligen med. Jag minns då år 2003 lades upp i databasen och jag skulle kolla in min första artikel, en artikel jag var hyfsat nöjd med som den såg ut i tidningen, och det visade sig att hela början av artikeln, hela inledningen, hade glömts bort helt och hållet vid överföringen och artikeln börjar mitt i texten.
              Fredrik Isaksson
              Bildarkivet

Kommentar

• lofeman
                Användare
                • November 2007
                • 54

Kan man inte ha en högre medlemsavgift om man vill ha en tidning i handen och en lägre avgift för åtkomst till hemsidan?

jag sitter och läser mycket på forumet och ser gärna att det utvecklas vidare, men är lätt beredd att betala en extra slant för att få en bra och unik tidning i brevlådan. det är för mig en exklusivitet och jag är beredd att betala mycket för att få den.

Kommentar

• Ola Svensson
                  Användare
                  • April 2002
                  • 14633

Ursprungligen postat av tege
                  Man skulle kunna sammanfatta att ciklid.org är en hemsida för hemmablinda. Man har lärt sig leva med alla felaktigheter.

Tror att det bästa är om ett fåtal handlingskraftiga personer sätter sig ned och strukturerar upp innehållet rejält. Men dessa herrar behöver mandat att göra allt enligt eget huvud från förutbestämda riktlinjer.
                  Just nu ska alla vara med och tycka och ha ideer och det blir mest en soppa som ingen riktigt orka löpa hela lina ut.
                  Till skillnad från David håller jag inte med om analysen av hemmablindhet men en rejäl spark i baken är alltid bra och vi ska nu högprioritera detta. Problemet ligger inte där utan att dessa handlingskraftiga personer inte existerar. De vi har som jobbar utanför styrelsen (du t ex) och som vi ska vårda ömt gillar att göra nya saker och det ska vi inte racka ner på. Vi behöver folk som hjälper till med det andra men hittills har bara en person hört av sig på dessa rop på hjälp (han hjälper till med att lägga upp gamla CB som har en förfärlig eftersläpning).

Jag håller inte med om att "dessa herrar" (vad är det för fel på damer) ska "göra allt enligt eget huvud från förutbestämda riktlinjer". Det kommer att ge planekonomiska effekter. System ska testas bland annat mot beställarna.

Jag tycker att vi ska akta oss för att glida in på en diskussion om vad personer i styrelsen gör och inte gör (nu menar jag inte prioriteringar för styrelsearbete i stort ex. ska vi ha CB eller inte) utan fokusera på vad som ska göras. Jag kan med en gång säga att jag lägger ner bra mycket mer tid på NCS än vad Kjell skriver att han gjorde och på frågan "om du nu vet vad som ska göras varför gör du inte det" är svaret 1) jag har inte tid och 2) jag kan inget dataprogrammering. Jag har skrivit det innan och gör det igen: Här ger jag Michael helt rätt - skulle inte jag gjort CB de senaste 3,5 åren då hade jag lagt krut på innehåll och funktion av ciklid.org. Med funktion menar jag diskussion med de som bygger sidan.
                  Senast redigerad av Ola Svensson; 27 May 2011, 11:14.
                  Med vänliga hälsningar

Ola

Kommentar

• DaRe
                    NCS Medlem
                    • September 2009
                    • 22830

Ursprungligen postat av Ola Svensson
                    Till skillnad från David håller jag inte med om analysen av hemmablindhet...
                    Jag snackade bara för mig själv jag har inte tänkt så mycket på de grejorna men det var bra att lyfta fram dem.

///David

Kommentar

• tege
                      Användare
                      • February 2005
                      • 2753

Jag håller inte med om att "dessa herrar" (vad är det för fel på damer) ska "göra allt enligt eget huvud från förutbestämda riktlinjer". Det kommer att ge planekonomiska effekter. System ska testas bland annat mot beställarna.
                      NCS, planekonomi. Nu blev det väl bra krångligt, åtminstonde för mig.

Vad menade jag då: För att slippa få 300.000 olika ideer via en forumstråd om hur hemsidan bör vara.

Då tycker jag att det är mer proffsigt att:

Tillsätt ett fåtal personer en eller fler från styrelse med några som använder sajten mycket, låt den lilla gruppen rita skissa upp riktlinjer om innehåll och utseende på sidan. När dom är klar så får jobbet gå vidare till våra mer kunniga inom programmering som kan få jobba ostört tills dom är klar, eller har 2-3 förslag att komma med. Sen kan dom två grupperna testa sig fram lite tills det är dax för frisläppning av det hela.

Givetvis är det bra med en öppen diskussion under tiden också men jag tror på små arbetsgrupper som gör delar av saker för att i slutändan sättas ihop till en fungerande enhet, typ hemsidor.

Kommentar

• tege
                        Användare
                        • February 2005
                        • 2753

Vi behöver folk som hjälper till med det andra men hittills har bara en person hört av sig på dessa rop på hjälp (han hjälper till med att lägga upp gamla CB som har en förfärlig eftersläpning).
                        Tycker jag har nästan stenkoll på allt i den här sajten, utom vad som händer sena kvällar och nätter för då sover jag.

Men vad eller vart har det i så fall ropats? Kanske sviker mig mitt minne.

Kommentar

• Ola Svensson
                          Användare
                          • April 2002
                          • 14633

Tillsätt ett fåtal personer en eller fler från styrelse med några som använder sajten mycket, låt den lilla gruppen rita skissa upp riktlinjer om innehåll och utseende på sidan. När dom är klar så får jobbet gå vidare till våra mer kunniga inom programmering som kan få jobba ostört tills dom är klar, eller har 2-3 förslag att komma med. Sen kan dom två grupperna testa sig fram lite tills det är dax för frisläppning av det hela.

Givetvis är det bra med en öppen diskussion under tiden också men jag tror på små arbetsgrupper som gör delar av saker för att i slutändan sättas ihop till en fungerande enhet, typ hemsidor.
                          Japp, så ska man göra
                          Med vänliga hälsningar

Ola

Kommentar

• Ola Svensson
                            Användare
                            • April 2002
                            • 14633

Tycker jag har nästan stenkoll på allt i den här sajten, utom vad som händer sena kvällar och nätter för då sover jag.

Men vad eller vart har det i så fall ropats? Kanske sviker mig mitt minne.
                            Så fort en sån här diskussion dyker upp bland annat. Jag har redan skrivit det två gånger bara i den här tråden tror jag. Det finns även trådar i ämnet t. ex. den där Christian Alfredsson tog på sig att uppdatera sidan. Du är väl med i arbetsgrupp ciklid.org? Men, men, jag ropar igen - Alla som kan och vill jobba med utvecklingen av sidan - hör av er!
                            Med vänliga hälsningar

Ola

Kommentar

• tege
                              Användare
                              • February 2005
                              • 2753

Så fort en sån här diskussion dyker upp bland annat. Jag har redan skrivit det två gånger bara i den här tråden tror jag. Det finns även trådar i ämnet t. ex. den där Christian Alfredsson tog på sig att uppdatera sidan. Du är väl med i arbetsgrupp ciklid.org? Men, men, jag ropar igen - Alla som kan och vill jobba med utvecklingen av sidan - hör av er!
                              Lägg ut det på första sidan att du vill ha några nya ansikten till en arbetsgrupp. Jag tror faktiskt att många drar sig för att ge sig in i trådar av det här slaget. Vi är ganska lätträknade vi som försöker tycka saker i trådarna. Denna grupp kan ingå i en egen mailgrupp helt utanför forumet ett tag.
                              Se det som ett sätt att rekrytera nya medlemmar. Med andra ord låt även nån utanförmedlemsskapsperson delta.

Kommentar

• Ola Svensson
                                Användare
                                • April 2002
                                • 14633

Lägg ut det på första sidan att du vill ha några nya ansikten till en arbetsgrupp. Jag tror faktiskt att många drar sig för att ge sig in i trådar av det här slaget. Vi är ganska lätträknade vi som försöker tycka saker i trådarna. Denna grupp kan ingå i en egen mailgrupp helt utanför forumet ett tag.
                                Se det som ett sätt att rekrytera nya medlemmar. Med andra ord låt även nån utanförmedlemsskapsperson delta.
                                Bra idé! Vidarebefordrar den till styrelsen och Joakim D.

Edit: Det skulle kunna funka som en banner också.
                                Senast redigerad av Ola Svensson; 27 May 2011, 14:31.
                                Med vänliga hälsningar

Ola

Kommentar

Arbetssätt...