Vill vi ha Ciklidbladet som pdf?
Kollaps
X
-
-
Jepp (fast under ett anonymt användarnman förstås)
Det kan synas drastiskt - men forumet var väldigt litet då och Ciklidbladet var på väg i graven så det var ett sätt att få igång en diskussion och det fick verkligen alla att engagera sig.
1/ De ledde till att tråden levde länge och att forumet växte
2/ Det ledde till att alla åsikter om fram så att CB kunde förbättras utifrån detta
3/ Det ledde till att många fick upp ögonen för Ciklidbladet
4/ Det ledde till att många som haft en felaktig inställning till att NCS/CB vara var till för MAL/TA freaken bytte åsikt.Kommentar
-
Kommentar
-
-
Håller med till fullo. Jag var inte inloggad och satt och letade efter var denna diskussionen tagit vägen, jag trodde först att den blivit raderad men hittade den när jag loggat in. Forumkategorin borde vara läsbar för alla!Kommentar
-
Kommentar
-
Kommentar
-
Det borde vara väldigt enkelt att ta fram och är relevant information för den här typen av diskussioner.Kommentar
-
Det är bra att denna diskussionen kommer upp med jämna mellanrum. Jag kopierar in vad jag skrev i ämnet när det var uppe senast:
Utan Ciklibladet skulle det kunna frigöras massor med resurser som kanske istället skulle kunna göra en intressantare och mer inbjudande hemsida. Jag är själv också en hängiven fantast av det tryckta mediet, men inser samtidigt att den energin de inblandande offrar på CB skulle kunna användas på bättre sätt.
Det sägs ofta att NCS skulle tyna bort utan CB, är det verkligen så? Hur kan det i så fall skrivas mer i Zoopets forum om Ciklider än i NCS forum? Det är väl troligtvis främst vi som varit med ett tag som skulle sakna CB. Den yngre generationen som är framtidens ciklidister skulle förmodligen hellre se utveckling av Ciklid.orgKommentar
-
Kommentar
-
Visst kan denna hemsida göras mycket bättre - men någon PDF-tidning tror jag inte riktigt på.
Det sägs ofta att NCS skulle tyna bort utan CB, är det verkligen så? Hur kan det i så fall skrivas mer i Zoopets forum om Ciklider än i NCS forum?
Tyna bort vet jag inte - men minska rejält som organisation skulle NCS utan tvekan göra.
Se på vad som hände när GOCs tidning las ner - nästan alla medlemmarna (inkluderat mig själv) försvann och hemsidan är idag en skugga av sin forna glans.
Visst det skrivs massor av inlägg på Zoopet om ciklider (som du anger mer än på ciklid.org) och andra fiskar, men 95% av de som skriver och läser är gratismedlemmar - dvs folk vill gärna ha bra hemsidor men de vill inte betala för det.
Vem arrangerar akvariemöten i Sverige - ja det är inte stora hemsidor/forum som Zoopet, plantswap, redbee eller saltvattensguiden utan det är akvarieföreningar eller akvarieorganisationer.
Det är väl troligtvis främst vi som varit med ett tag som skulle sakna CB.
Antagligen ja, för mig så är NCS Ciklidbladet och Ciklidstämmorna - utan det skulle NCs inte ge mig något som organisation.
Den yngre generationen som är framtidens ciklidister skulle förmodligen hellre se utveckling av Ciklid.org
Tror du verkligen det. Utan Ciklidbladet och Ciklidstämman så skulle då bara ciklid.org bara bli en av många hemsidor som "konkurrerar" med varandra. Många NCS-medlemmar finns idag på "konkurrerande" forum som de ovan nämnda och på din hemsida, och på diskushemsidan. Många av dagens NCS-medlemmar (säkerligen nära hälften) är inte heller aktiva på något forum.Kommentar
-
Jag tillhör personligen den konservativa skara som vill ha en papperstidning. Det händer ofta att jag under en lugn stund under t.ex. ett vattenbyte sätter mig med en gammal årgång och läser lite. Det hade jag inte gjort om tidningen hade varit i pdf-format. Frågan är om jag ens hade läst igenom hela.
Men, men; vi är alla olika
/JockeKommentar
-
Tror du verkligen det. Utan Ciklidbladet och Ciklidstämman så skulle då bara ciklid.org bara bli en av många hemsidor som "konkurrerar" med varandra. Många NCS-medlemmar finns idag på "konkurrerande" forum som de ovan nämnda och på din hemsida, och på diskushemsidan. Många av dagens NCS-medlemmar (säkerligen nära hälften) är inte heller aktiva på något forum.
Jag säger inte att det är dags att lägga ner CB idag, men jag tror att mycket är vunnet om man börjar fundera i de banorna och anpassar verksamheten. Då står man bättre förberedd den dagen det blir oundvikligt.
Trots allt är webben idag ett otroligt viktigt skyltfönster för nya medlemmar, och jag anser att NCS har en hel del att jobba med på den biten. Klarar man det och samtigt producera papperstidningen så är det jättrebra. Men risken finns att man av nostalgiska skäl håller sig kvar med CB för längre och tappar den andra biten.Kommentar
-
Det var moget att flytta tillbaka tråden till det fria forumet, bra Ola.
Hur många medlemmar är vi? varför svaras det inte på den frågan? vet vi inte? eller är det hemligt?
Att vara medlem i en förening som inte kan tala om en så pass enkel sak som hur många vi är får mig faktiskt att fundera varför jag är med, tappar liksom lite förtroende för föreningen där.
Finns det inte lagar som säger att sånt som medlemsantal ska vara officiellt i en förening?
Varför inte ha en forumstråd med liten presentation av senaste nya medlem, en stapel på första sidan med räkneverk. Vid varje nyreggad medlem kan man säkert hitta på något kul.
Handlar den här tråden om dataformatet PDF-egentligen, tror inte det. Finns ingen mer än Adobe som gillar det.
Ska man sluta med tidningen i pappersform måste man hitta på något nytt, inte fortsätta men i ett annat format.
Dessa forntidens författare som inte vill synas, hur många är dom egentligen? Våra tidningar finns ju redan ute i enstaka lösnummer? Det låter som ett svepsjäl tycker jag.
Jag ser ingen vettig försvarsbar anledning att lägga papper i dammsamlande högar som är svårsorterade. Det är så mycket enklare att söka det jag vill veta på webben.Kommentar
-
Medlemsutveckling över åren:Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!
///David
Ordförande Nordiska CiklidsällskapetKommentar
Kommentar