Vill vi ha Ciklidbladet som pdf?

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Micke
    Användare
    • April 2002
    • 9579

Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
    Så 2/3 av NCS medlemmar försvinner då per automatik om Ciklidbaldet läggs ner !!!!!!!!!!!!!!
    Hur kom du fram till det? Vad vi vet är att ca 1/3 av föreningens medlemmar ansökt om medlemsbehörighets i forumet.
    Ciklider.se - En sida om Afrikanska ciklider
    Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

Kommentar

• Micke
      Användare
      • April 2002
      • 9579

Helt enkelt för att folk inte vill betala för info på webben.
      Det är bevisligen också färre och färre som är villiga att betala för en papperstidning. Det är svårt att jämföra kommersiella sajter som Zoopet med föreningssidor.

Kommentar

• DaRe
        NCS Medlem
        • September 2009
        • 22830

Viktigt att inte grotta ned sig i problemen eller planera för minskning, då kan man räkna med att detta händer. Backspeglar är övervärderade, hehe. Istället är det viktigt att se framåt, det slutar bara i ett ständigt klagande annars.

Dessutom tycker jag vi har en så pass bra produkt att bra info om den räcker rätt långt för att öka medlemsantalet en hel del, men det räcker givetvis inte. Himlen slutar aldrig.
        Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

///David
        Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

Kommentar

• JockeB
          Användare
          • May 2004
          • 2964

Ursprungligen postat av Micke
          Hur kom du fram till det? Vad vi vet är att ca 1/3 av föreningens medlemmar ansökt om medlemsbehörighets i forumet.
          Jag tror Kjell har rätt i det, dom flesta jag känner som är medlemmar är aldrig någonsin inne på den här sidan, utan är med enbart för Ciklidbladet! Dom skulle inte förnya medlemsskapet då är jag ganska övertygad om.
          Mvh Jocke
          Centralamerikanska Ciklider!

Kommentar

• Micke
            Användare
            • April 2002
            • 9579

Ursprungligen postat av Beast
            Jag tror Kjell har rätt i det, dom flesta jag känner som är medlemmar är aldrig någonsin inne på den här sidan, utan är med enbart för Ciklidbladet! Dom skulle inte förnya medlemsskapet då är jag ganska övertygad om.
            Okej så 2/3 av föreningens medlemmar är bara prenumeranter av en papperstidning? Jag är inte övertygad om det, förmodligen finns det många andra orsaker att inte ha medlemsbehörighet i forumet. Man tappar säkert en del medlemmar på att sluta med CB, det tror jag också. Det viktiga är att göra något nytt som är ännu bättre och som lockar till sig ännu fler och yngre medlemmar. Och det är den omställningen som måste påbörjas i tid.

Ursprungligen postat av DaRe
            Viktigt att inte grotta ned sig i problemen eller planera för minskning, då kan man räkna med att detta händer.
            Det är bra att lyfta fram det positiva för att bryta negativa trender. Samtidigt är det inte fel att vara förberedd.

Kommentar

• Kjell Fohrman
              Användare
              • April 2002
              • 4619

Ursprungligen postat av Ola Svensson
              Jag vill här lägga till att NCS har klarat att hålla uppe medlemsantalet relativt väl under en period när 90% av Sveriges akvarieföreningar har lagts ner (Det var så illa Kjell, var det inte? Mattias (tror jag) kom med en siffra på SARF-mötet).
              Minns inte riktigt men visst har antalet föreningar minskat rejält även om jag inte tror att tappet är så stort.
              Om jag minns rätt så har jag för mig att det idag finns ca. 20 aktiva akvarieföreningar i Sverige och 200 har det aldrig funnits ens under glansdagarna. men oavsett vilket - antalet föreningar har minskat rejält.

Kommentar

• Kjell Fohrman
                Användare
                • April 2002
                • 4619

Vi vet inget utan det var självkart bara en gissning - som flera redan har nämnt i denna tråd så är ju de huvudsakligen med pga Ciklidbladet så risken är kanske stor att ännu fler än 2/3 försvinner. Men självklart var det en gissning och när man bedömer hur man skall göra i framtiden måste man självklart väga in att 2/3 av NCS medlemmar inte har reggat sig som NCS-medlem på denna sida

Det är bevisligen också färre och färre som är villiga att betala för en papperstidning.
                Ja så tror jag också att det kommer att gå, men trenden är änu inte sådan. Världen runt så säljs det inte mindre med akvariemagasin idag än det gjorde för 10 år sedan. Och de försök som har gjorts med PDF-tidningar inom akvaristiken har floppat.
                Så det kommer säkert att gå den vägen men om CB läggs nede så beror detta inte på denna trend utan på
                1/ Som Ola nämnt - det finns ingen som vill jobba med en tidning
                2/ NCS har varit usla på att marknadsföra Ciklidbaldet

Det är svårt att jämföra kommersiella sajter som Zoopet med föreningssidor.
                Instämmer - men jag pratar ju med en hel del föreningsfolk runt om i världen och det verkar som om föreningshemsidorna har betydligt större problem än de kommersiella sajterna. kanske för att det faktiskt är en himla massa jobb med att driva en kommersiell sajt. Zoopet t.ex. inebär ju ett halvtidsjobb att sköta
                Senast redigerad av Kjell Fohrman; 26 May 2011, 15:49.

Kommentar

• DaRe
                  NCS Medlem
                  • September 2009
                  • 22830

Jag vet flera personer som är medlemmar och är aktiva på forumet utan att vara registrerade på forumet som medlemmar. Extra värdet i forumet som medlem har väl antagligen i dessa fall inte varit tillräckliga. Det har räckt med att ha access till forumet.
                  Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

///David
                  Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

Kommentar

• Kjell Fohrman
                    Användare
                    • April 2002
                    • 4619

Ursprungligen postat av DaRe
                    Viktigt att inte grotta ned sig i problemen eller planera för minskning, då kan man räkna med att detta händer. Backspeglar är övervärderade, hehe. Istället är det viktigt att se framåt, det slutar bara i ett ständigt klagande annars.
                    Jo men samtidigt så måste man kunna diskutera problemen och jag tror att många tror att det är ett lättvindigt sätt att lösa NCS tapp i antalet medlemmar genom att lägga ner tidningen och bara satsa på hemsidan.
                    Det krävs betydligt mer jobb att driva en bra hemsida än att ge ut en tidning och dessutom kommer det att bli otroligt svårt att få hemsidebesökarna att betala

Kommentar

• Micke
                      Användare
                      • April 2002
                      • 9579

Ja så tror jag också att det kommer att gå, men trenden är änu inte sådan.
                      Varför har då NCS tappat 500 medlemmar samtidigt som tidningen blir bättre och bättre?

Instämmer - men jag pratar ju med en hel del föreningsfolk runt om i världen och det verkar som om föreningshemsidorna har betydligt större problem än de kommersiella sajterna. kanske för att det faktiskt är en himla massa jobb med att driva en kommersiell sajt. Zoopet t.ex. inebär ju ett halvtidsjobb att sköta
                      Fler är säkert villiga att ekonomiskt stötta en ideell förenings sajt än en kommersiell. Men som du är inne på så är problemet att intresset av att arbeta ideellt minskat. Räknar man in all tid som läggs på CB, inom stryrelse och övriga medhjälpare så tror jag det är mer än en halvtidstjänst. Det är de resurserna jag menade att man frigör.

Kommentar

• Kjell Fohrman
                        Användare
                        • April 2002
                        • 4619

Varför har då NCS tappat 500 medlemmar samtidigt som tidningen blir bättre och bättre?
                        Främst pga dålig marknadsföring av NCS och Ciklidbaldet och även pga denna hemsida som vare sig når ungdomar eller kvinnor

Fler är säkert villiga att ekonomiskt stötta en ideell förenings sajt än en kommersiell.
                        Säg EN föreningshemsida någonstans i världen som har fler än 250 betalande medlemmar.

Men som du är inne på så är problemet att intresset av att arbeta ideellt minskat.
                        Absolut

Räknar man in all tid som läggs på CB, inom styrelse och övriga medhjälpare så tror jag det är mer än en halvtidstjänst. Det är de resurserna jag menade att man frigör.
                        Jag var under några år redaktör för CB (skötte då dessutom själv utskicken) och jag var då även ordförande i NCS och jag la då inte på detta ner 20% av den tid som jag idag lägger på Zoopet.

Kommentar

• Mikael W
                          NCS Medlem

• August 2002
                          • 8621

Kan en orsak vara att vi ger bort alltför mycket grejer gratis på hemsidan, som kunde vara förbehållna medlemmar?

Vad säger Micke och Kjell, hur mycket mervärde får man som betalande på era sidor?
                          mvh
                          Mikael W
                          (NCS-medlem sedan 1981)

Kommentar

• Kjell Fohrman
                            Användare
                            • April 2002
                            • 4619

Ursprungligen postat av Mikael W
                            Kan en orsak vara att vi ger bort alltför mycket grejer gratis på hemsidan, som kunde vara förbehållna medlemmar?

Vad säger Micke och Kjell, hur mycket mervärde får man som betalande på era sidor?
                            Man måste göra ett vägval.
                            Finns Ciklidbladet kvar så tycker jag att det mesta skall vara fritt på ciklid.org och istället se sidan som en del i marknadsföringen.
                            Läggs CB ner så är det en förutsättning att en stor del av hemsidan är låst för att folk skall betala in sina pengar. 80-90% av de som är betalande medlemmar på Zoopet är det för att de kan läsa alla artbeskrivningar samt i viss mån även för att de kan lägga in annonser. Skulle Zoopet vara öppet - skulle antagligen bara kanske 20% av de som nu betalar vara kvar - förutsatt att avgiften då blir mindre än vad den är idag.

Man kan ju se på saltvattensguiden som lobbar hårt för att folk skall betala och de har ca hundra medlemmar som betalar 100 spänn och då är saltvattenshobbyn en hobby som kostar betydligt mer än ciklidhobbyn gör.

En sakt att tänka på långsiktigt är också att vissreligen pläderar jag för att det mesta skall vara öppet om CB finns kvar, MEN om man tror att CB i framtiden kommer att läggas ner och att NCS då vill göra om ciklid.org till en sida där bara vissa saker kommer att vara öppna, medan andra enbart kommer att vara öppna för medlemmarna.
                            Då kommer det att bli ett ramaskri om man då helt plötsligt låser de delar på ciklid.org som varit öppna - det skulle bli ett dråpslag mot NCS. Däremot fungerar det kanske om det införs låsta delar på ciklid,org som inte tidigare har funnits med. Men att skapa sådana helt nya saker så krävs det mycket arbete
                            Senast redigerad av Kjell Fohrman; 26 May 2011, 17:14.

Kommentar

• Micke
                              Användare
                              • April 2002
                              • 9579

Ursprungligen postat av Mikael W

Inget, gillar man sidan kan man frivilligt bidra till driften. Man får titeln "sponsor" och en symbol i forumet, men inga övriga skillnader mot icke betalande medlemmar.

På ursprungsfrågan om digital version av tidningen som komplement till dagstidningen så är jag för den idéen. Det är ett bra steg in i den mer digitala världen.
                              Jag den möjligheten för min dagstidning och använder det ofta. Som prenumerant för jag tillgång till dagens tidning digitalt, en suverän tjänst inte minst när man är ute och reser. Icke prenumeranter får tillgång till arkivet med en dags fördröjning.

Hur stor Ciklidbladets betydelse är för medlemsantalet kan vi bara gissa. Själv har jag bytt uppfattning i frågan och ser nu istället en fara med att försöka behålla den med alla medel. Kanske börjar det bli dags att omfördela resurserna för att locka nya medlemmar.

Men klarar man ordförandeskap, redaktörskap, medlemsfrågor och utskick på 20% av en halvtidstjänst så är det ingen större belastning för föreningens resurser

Kommentar

• shcolsson
                                Användare
                                • January 2005
                                • 256

Jag har inget emot att ha tidningen som pdf också. Vill dock fortfarande ha kvar den i pappersform egentligen mest för samlandet skull. Om ett år eller två har alla familjer surfplattor och då blir det naturligt att läsa tidningen digitalt. Dessutom tror jag att våra annonsörer inser att den största spridningen av annonser är den digitala vägen. Det kan främja inkomsterna.
                                Experience is something you get right after you need it.

Kommentar

Arbetssätt...