Hur artar sig våran miljöpåverkan?
Kollaps
X
-
-
Ta en tripp neråt skåne så ser ni hur väl vi själva har tagit hand om vår ursprungsmiljö. Det finns inte många kvadratmeter som vi inte har gjort om och utrotat allt naturligt.
Det är tametusan mycke bättre att "beta" av den naturliga naturen på sättet i länken än vi det i i själva håller på med. Den typen av exploatering ger iallafall elefanterna en liten flisa hopp att överleva.
Vi är förbenat snabba på att klanka ner på andra,,,när vi gjort betydligt värre saker själva.
Det finns en viss skenhelighet i ditt inlägg ZaphiDen som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.Kommentar
-
Ja, det är lätt att sitta och peka finger och tycka att folk i fattiga länder ska avstå att bruka sin jord, jaga sitt vilt o s v bara för att det är bra för livet på planeten, medan vi kör omkring i våra 4wd och tycker att vargen ska utrotas för att den tar livet av våra tama djur (eller vad nu anledningen är). De där människorna har ett mycket mera omedelbart problem än vårt samvete för det globala klimatet - mat för dagen och tak över huvudet för familjen. Så länge vi inte kan ge dem ett alternativ kan vi inte klandra dem. Och ett alternativ är eko-turism. Det är förmätet att racka ner på något sådant. Det finns inslag i ekoturism som borde styras upp på något sätt, men tanken att människorna ska tjäna pengar till brödfödan genom att bevara naturen, låta bli att odla jorden och bevara faunan är fantastiskt bra. Kom upp med ett alternativ som är bättre! Då kan du säkert aspirera på något fint internationellt miljöpris.
Det som är sorgligt är de (nästan alltid) utländska intressen (från mycket mycket rikare länder) som är där och profiterar. Det mest vedervärdiga jag har sett på mina resor är skövlingen av regnskogen i norra Borneo. Orangutanger, näsapor, noshörningar, elefanter och alla andra djur drivs iväg (om de alls överlever) för att ge plats för palmer som ska ge oss i den bättre bemedlade världen palmoljan så vi kan få vegetabiliskt fett till våra margarin och chips, bl a. Det är riktigt deprimerande att se. Så när du svingar yxan, rikta den åt rätt håll.
I Afrika finns det utmärkta exempel på väl fungerande ekoturism - det finns kanske dåliga också, åtminstone finns det en del dåliga inslag i den. Men i södra Tanzania, gränsande till Mocambique, finns en jaktpark som heter Selous. Den är lika stor som Schweiz till ytan och är indelad i drygt 40 områden. I fyra av dem är endast fotojakt tillåten, i de andra är kontrollerad jakt tillåten. Man betalar 250 000 USD för att skjuta en elefant (det är gratis att fotografera) t ex. Det finns drygt 64.000 elefanter i parken så stammen är inte hotad av den lilla jakt som pågår. Det finns även en kvot på hur många djur som få skjutas årligen. Pengarna går till att bevara och framförallt bevaka parken och förhindra tjuvskyttar som skjuter för att skicka skinn, betar eller vad det nu kan vara till (återigen) de rika i andra länder. Det fanns en tid då man inte överhuvudtaget funderade på att skydda djuren mot rovjakt och bl a elefanten var starkt reducerad i hela Afrika. Så kom inte och generalisera om att ekoturism är dåligt! Då vet du inte vad du snackar om. Kom upp med ett bättre alternativ annars!
Som sagt, det finns dåliga inslag och en del osmakliga. Något jag tycker är sorgligt är att alla safarilodger jag varit på i Tanzania (ja, det är inte så många, 4 för att vara korrekt) ägdes alla av utlänningar - tyskar, italienare, sydafrikaner. De stora belopp som turister betalar för att bo på lodgerna hamnar till absolut största delen utomlands alltså. Det ger en del jobb och naturen bevaras i parkerna, men vinsterna som skulle kunna gå till ökat välstånd i Tanzania hamnar i andras fickor.
För att återgå lite till ursprungsfrågan, åtminstone temat, så var den främsta anledningen till att jag en gång la av med korallrevsakvarium och tog ett dykarcert istället att det dog så mycket koraller - inte bara i mitt kar utan många andras och på vägen till våra kar - att jag inte tyckte det var försvarligt överhuvudtaget att hålla på med tills man fick bättre metoder. Det var mycket mycket bättre att se reven live. Jag lovar att jag på reven inte förstörde en promille av den mängd som dog i mittkar.
Den här filuren, en hanne på ca 12 år, mötte jag och hustrun en morgon när vi vandrade ner till floden.Senast redigerad av Kajjjan; 27 May 2011, 22:53.Kommentar
-
De där människorna har ett mycket mera omedelbart problem än vårt samvete för det globala klimatet - mat för dagen och tak över huvudet för familjen. Så länge vi inte kan ge dem ett alternativ kan vi inte klandra dem. Och ett alternativ är eko-turism. Det är förmätet att racka ner på något sådant. Det finns inslag i ekoturism som borde styras upp på något sätt, men tanken att människorna ska tjäna pengar till brödfödan genom att bevara naturen, låta bli att odla jorden och bevara faunan är fantastiskt bra. Kom upp med ett alternativ som är bättre! Då kan du säkert aspirera på något fint internationellt miljöpris.
Vad jag pekade på tidigare i tråden är att det skulle behövas 10 miljoner ekoturister som skulle flygas till Sydamerika och där fraktas runt med bil för att det skulle innebära lika många artbetstillfällen för lokalbefolkningen. Vad skulle det innebära i CO2-utsläpp.
För att återgå lite till ursprungsfrågan, åtminstone temat, så var den främsta anledningen till att jag en gång la av med korallrevsakvarium och tog ett dykarcert istället att det dog så mycket koraller - inte bara i mitt kar utan många andras och på vägen till våra kar - att jag inte tyckte det var försvarligt överhuvudtaget att hålla på med tills man fick bättre metoder. Det var mycket mycket bättre att se reven live. Jag lovar att jag på reven inte förstörde en promille av den mängd som dog i mittkar.
Jag har inte sett någon oberoende statistik över svinnet för saltvattenstransporter men för sötvatten finns det och där ligger svinnet på ca. 3% från fångsten till butiken. Vill man vara miljövänlig vad gäller salt så köper man MAC-certifierat (gäller för både fiskar och koraller) - tyvärr är dock intresset i Sverige minimalt för denna typ av miljöcertifierad fiskar/korallerKommentar
-
Jag har i alla fall inte rackat ner på det - det finns bra och dåliga saker med ekoturism.
Vad jag pekade på tidigare i tråden är att det skulle behövas 10 miljoner ekoturister som skulle flygas till Sydamerika och där fraktas runt med bil för att det skulle innebära lika många artbetstillfällen för lokalbefolkningen. Vad skulle det innebära i CO2-utsläpp.
I så fall var du en rätt dålig akvarist eller så var det väldigt länge sedan du hade ditt saltvattensakvarium för idag finns det definitivt inte dom problemen förknippade med hanteringen.
Jag har inte sett någon oberoende statistik över svinnet för saltvattenstransporter men för sötvatten finns det och där ligger svinnet på ca. 3% från fångsten till butiken. Vill man vara miljövänlig vad gäller salt så köper man MAC-certifierat (gäller för både fiskar och koraller) - tyvärr är dock intresset i Sverige minimalt för denna typ av miljöcertifierad fiskar/koraller
Ja, det var för knappt tio år sedan jag hade salt och jag tror inte jag var sämre än genomsnittet tyvärr. Men på den tiden dog det faktiskt väldigt mycket i mångas kar, även i affärerna. Det var lätt att inse när man på Saltvattensguiden kunde följa andras kar och hur det skiftade både vad det gällde koraller och fiskar - och det var inte att man valde att byta. Många katastrofer kunde man också läsa om där. Jag vet att det finns bättre teknik och bättre kunskap idag och just därför är jag inne på att fixa ett saltvattenskar så småningom också, dock inte ett korallkar eftersom jag har för varmt i lägenheten på sommaren och jag vill inte skaffa en kyl.
//KajKommentar
-
Jag har aldrig sagt att jag lever upp till mina etiska värderingar och min moralpredikan. Jag stångas ständigt med dilemman som säger emot hur jag vet att jag egentligen borde leva, men å andra sidan har jag inte heller den makt att jag kan fatta bra beslut som faktiskt förändrar världen i stor skala.Kommentar
-
Ja, det är lätt att sitta och peka finger och tycka att folk i fattiga länder ska avstå att bruka sin jord, jaga sitt vilt o s v bara för att det är bra för livet på planeten, medan vi kör omkring i våra 4wd och tycker att vargen ska utrotas för att den tar livet av våra tama djur (eller vad nu anledningen är). De där människorna har ett mycket mera omedelbart problem än vårt samvete för det globala klimatet - mat för dagen och tak över huvudet för familjen.Kommentar
-
Vad beror det på då? Organisationen bakom är dåliga på att informera om detta och handlarna gynnas väl inte? Det är ju inte fel på de som handlar. Frågar du ett hundra svenskar med akvarium (inte bara vi nördar) garanterar jag att det enbart är ett fåtal procent som ens känner till detta med MAC. De tror la att det är en datorKommentar
-
Vad beror det på då? Organisationen bakom är dåliga på att informera om detta och handlarna gynnas väl inte? Det är ju inte fel på de som handlar. Frågar du ett hundra svenskar med akvarium (inte bara vi nördar) garanterar jag att det enbart är ett fåtal procent som ens känner till detta med MAC. De tror la att det är en dator
Grunden är nog ändå faktiskt att miljöorgansiationer inte har en jäkla massa pengar att marknadsföra sig på och att folk faktiskt inte är så intresserade av miljöfrågor när det kommer till kritan.
Jag har haft uppe MAC någon gång på saltvattensguiden men intresset har varit noll.
Titta på AND-projektet i Malawisjön som trots allt gjorts reklam för både här och på Zoopet - visst det blossade upp en gång, men sedan dog intresset mycket snabbt.
Uppriktigt sagt så tror jag att människan skiter i miljön så länge man inte drabbas själv - visst sker det en naturkatastrof någonstans så uppmärksammans det då och pengar samlas in, men efter några veckor är det bortglömtKommentar
-
Yes så e de tyvär med menniskor idag, Tänkt bara på hur alla "glömt av" kärnkraftvärken som fick härdsmälta borta i japan....
De va jävla snack om det 2 veckor efter de hände men nu har man nästan glömt bort att de hände....Senaste bygget: Aquaterarium me tanganyika firrar
http://www.ciklider.se/forum/index.php?topic=5652.0Kommentar
-
Jag har aldrig sagt att jag lever upp till mina etiska värderingar och min moralpredikan. Jag stångas ständigt med dilemman som säger emot hur jag vet att jag egentligen borde leva, men å andra sidan har jag inte heller den makt att jag kan fatta bra beslut som faktiskt förändrar världen i stor skala.
Du kan ju själv gissa hur stor sannolikheten är att vi (mänskligheten) skulle ta ett beslut gemensamt som har någon effekt?!Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!
///David
Ordförande Nordiska CiklidsällskapetKommentar
-
Vi bryr oss nog så gott det går, men kring hur stora steg man ska ta där delas uppfattningarna i en uppsjö av alternativ och då blir det ju inte lätt att prioritera. Sedan är det onekligen ett stort steg att ta från den komfort vi har att duscha varje dag till att duscha var 5:e dag osv... Då måste man vara väldigt övertygad om att det hjälper för att agera.
Sedan har vi ju det med att vi kanske inte skitar ned mest och om vi stramar åt så kostar det och gör vi det ensidigt så får vi problem med arbetslöshet och alla möjliga problem. Det är inte alls säkert att om vi tar ett beslut som dastiskt minskar vår footprint att andra sedan skulle följa efter. Troligen skulle vi få en djup kris och vilka vill hänga med då?Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!
///David
-
Den senaste veckan har både Schweiz och Tyskland beslutat att avveckla kärnkraften så helt glömt är det inte.Kommentar
-
Vi bryr oss nog så gott det går, men kring hur stora steg man ska ta där delas uppfattningarna i en uppsjö av alternativ och då blir det ju inte lätt att prioritera. Sedan är det onekligen ett stort steg att ta från den komfort vi har att duscha varje dag till att duscha var 5:e dag osv... Då måste man vara väldigt övertygad om att det hjälper för att agera.
Sedan har vi ju det med att vi kanske inte skitar ned mest och om vi stramar åt så kostar det och gör vi det ensidigt så får vi problem med arbetslöshet och alla möjliga problem. Det är inte alls säkert att om vi tar ett beslut som dastiskt minskar vår footprint att andra sedan skulle följa efter. Troligen skulle vi få en djup kris och vilka vill hänga med då?Kommentar
-
Det är rätt tacksamt det där - det finns alltid dom som är värre (vilket ALLA tycker) och då behöver inte vi göra något. Slutresulat - ingen gör något
Jag gissar:
Miljön kommer inte att försämras lika mycket åt ett riktigt illa håll över hela världen => flyktingar från torkor, hungersnöd,...
De mottagande länder kommer att sträcka ut sina händer (till en början) därefter blir det mer och mer protektionistiskt och gränserna blir svårare att ta sig över. I många fall blir set stora oroligheter och till och med krig.
Kommer vi då att ändra vårt förhållande till miljön; Nej jag tror inte det. Istället eskaleras detta och stört går först får en ny mening...
Lite pessimistiskt, men det baseras på min analys att människor inte i grund och botten är rationella utan baserar sina beslut på sina känslor och jag tror våra känslor kommer att följa ovan beskrivna flöde.Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!
///David
Kommentar