Hur ofta, och hur mycket vatten byter ni som odlar

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • doohan
    Användare
    • August 2004
    • 1604

Hur ofta, och hur mycket vatten byter ni som odlar

Svårlekta troffar?

Har hört att dom som lyckas med t, ex ilangi brukar byta vatten varje dag? Hur mycket byter ni/dom då per dag? Eller räcker det med att byta varannan dag?

Ska försöka få igång min nkondegrupp.....

Tacksam för all info.
  • Zaphi
    NCS Medlem
    • July 2002
    • 5395

Jag odlar inte längre, men det räcker gott och väl att byta vatten en gång i veckan på vuxna djur och kanske två gånger i veckan i yngelkaren. Byt gärna med lite kallare vatten och ungefär en tredjedel. Andra kommer dock säkert ge dig andra svar. Som alltid inom akvariehobbyn så finns det ju ofta 10 olika svar på samma fråga
    www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se

Kommentar

• Johan F
      Användare
      • March 2006
      • 2439

Håller med Zaphi, det kanske är mer beroende på gruppen. Men jag kör på VF (Ikola och Ilangi) 30% vattenbyte var tredje dag. Jag har lek på honorna i snitt var tredje/fjärde månad, man skulle kunna "stressa" dem till att leka ännu oftare men jag tror att det inte är bra i långa loppet.
      Men det beror ju vad man är ute efter. Att odla hårt på en grupp fungerar säkert bra en stund men de skulle inte jag göra om jag är rädd om gruppen.
      Jag tycker att det är bättre och försöka hitta ett sätt att styra leken och inte få dem att leka för ofta och få fler honor under en kort tid att leka då det blir lättare och mindre arbete med att få ihop en leveransklar grupp.

Men först måste man få igång gruppen
      3000 liter med Tropheus
      http://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=60754
      Tropheus sp. black Ikola
      Tropheus sp. black Caramba
      Tropheus red bishop Caramba
      Tropheus Moorii Kambwimba
      Tropheus Moorii Kapampa
      Tropheus Duboisi Maswa

Kommentar

• doohan
        Användare
        • August 2004
        • 1604

Ja

Ursprungligen postat av Johan F
        Håller med Zaphi, det kanske är mer beroende på gruppen. Men jag kör på VF (Ikola och Ilangi) 30% vattenbyte var tredje dag. Jag har lek på honorna i snitt var tredje/fjärde månad, man skulle kunna "stressa" dem till att leka ännu oftare men jag tror att det inte är bra i långa loppet.
        Men det beror ju vad man är ute efter. Att odla hårt på en grupp fungerar säkert bra en stund men de skulle inte jag göra om jag är rädd om gruppen.
        Jag tycker att det är bättre och försöka hitta ett sätt att styra leken och inte få dem att leka för ofta och få fler honor under en kort tid att leka då det blir lättare och mindre arbete med att få ihop en leveransklar grupp.

Men först måste man få igång gruppen
        det är ju det också, Att få igång gruppen. Min plan är ju inte att få till en stor produktion av troffar, utan snarare få tillbaka en del av kostnaden som gruppen har kostat i inköp. Alltså att göra min hobby lite billigare och kanske öka möjligheten att hålla fler varianter genom t, ex att byta yngel mot en annan variant av tropheus osv

Mina ilangi dröjer det säkert 1år till innan dom är lekmogna. Dom största är ca 6cm idag. Men dom är redan nu otroligt vackra när dom färgar på när dom småbråkar med varandra. Fick tips om att variera rutinerna just med vattenbyten. maten och belysningen för att få igång gruppen. Har dessutom läst Calles(cutekid) artikel på cikliders forum just om att få igång tropheus till lek, En intressant artikel.

Kommentar

• Johan F
          Användare
          • March 2006
          • 2439

Ursprungligen postat av doohan
          det är ju det också, Att få igång gruppen. Min plan är ju inte att få till en stor produktion av troffar, utan snarare få tillbaka en del av kostnaden som gruppen har kostat i inköp. Alltså att göra min hobby lite billigare och kanske öka möjligheten att hålla fler varianter genom t, ex att byta yngel mot en annan variant av tropheus osv

Mina ilangi dröjer det säkert 1år till innan dom är lekmogna. Dom största är ca 6cm idag. Men dom är redan nu otroligt vackra när dom färgar på när dom småbråkar med varandra. Fick tips om att variera rutinerna just med vattenbyten. maten och belysningen för att få igång gruppen. Har dessutom läst Calles(cutekid) artikel på cikliders forum just om att få igång tropheus till lek, En intressant artikel.
          Samma rutin i en månad, foder, belysning, vattenbyten görs med samma intervall,tidpunkt och mängd för att sedan ändra en eller flera parametrar triggar dem ofta till lek.
          Senast redigerad av Johan F; 27 May 2011, 17:00.
          3000 liter med Tropheus
          http://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=60754
          Tropheus sp. black Ikola
          Tropheus sp. black Caramba
          Tropheus red bishop Caramba
          Tropheus Moorii Kambwimba
          Tropheus Moorii Kapampa
          Tropheus Duboisi Maswa

Kommentar

• Patric
            Användare
            • July 2007
            • 189

tjena, jag odlar inte , men jag byter halva karet 3ggr i veckan , samt matar två gånger om dagen i mitt 720 med ca 50 troffar(ikola och maswa). men det är mitt sätt att sköta det.kör nån grad kallare (brukar vara 26) när jag byter

Kommentar

Arbetssätt...