Electric Blue firrar?

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • DaRe
    NCS Medlem

• September 2009
    • 22826

Electric Blue firrar?

Sällan någon kallar dem deras riktiga namn Rocio octofasciata dock. För dessa gäller nästan uteslutande Jack dempsey har jag fått intrycket av.

Det kryllar av frågor om dessa i internationella forum, men var håller de hus här? Är det ingen som har dem eller.

Jag är lite nyfiken och skulle gärna se sjukt mycket bilder på dem. Samt höra lite om de skiljer sig i temperament från vanliga JD. Vad jag hört på internationella siter är att de ska vara något fridsammare,...
    Senast redigerad av DaRe; 21 May 2011, 12:08.
    Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

///David
    Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet
  • Banderad
    Användare
    • February 2006
    • 3479

De fanns på ganska många håll i affärer runt om i södra Sverige för något år sedan. Då kostade de väl runt 600:-/st (fiskar runt 4-5cm) om jag inte minns fel. Beast här på forumet hade en fin grupp för drygt ett år sedan i alla fall.

/Jocke

Kommentar

• Rivulatus
      Användare
      • December 2002
      • 811

Köpte två på akvarielagret till lokalen. En dog och sålde den andra. Kostade då 450kr styck vid kanske 3-4cm. Jag skullle gissa att folk är i full färd med att korsa in genen men det måste ju gå ett tag innan man kan få fram egna blue dempsey (man ska korsa avkomman av en ebjd+jd med en äkta ebjd för att få fram yngel med genen).. Dom växer ganska långsamt och är rätt så känsliga, och som du säger rätt snälla (problematiskt om man vill korsa dom med t.ex. en vanlig jd hona). Hoppas det blir nån som lyckas för det är en vacker fisk som förtjänar att spridas i Sverige.
      SA:

Geophagus brasiliensis "Rio Sao Fransisco"
      Caquetaia myersi "Rio Ortequaza"

Kommentar

• RobinH
        Användare
        • August 2008
        • 2150

En mycket snygg fisk absolut men är så inavlad att dom växer sakta och är mycket känsliga..
        Jag tänker aldrig hålla den själv då det inte är riktigt i min smak med framavlade varianter håller mig till det som finns i det vilda

Men som banderad sa så har jag sett dom i omgångar i zoo butiker här i skåne men jag vet ingen mer än Beast som håller dom!
        CA

Kommentar

• JockeB
          Användare
          • May 2004
          • 2964

Stämmer, jag har en grupp på 8 st, dom är idag mellan 8-13 cm, dom är mycket lugnare än den vanliga Octofaschiatum, och blir inte lika stora heller vad jag förstår, dom stannar offtast runt 15-17cm eller så.. Men dom är ju mycket snygga
          Mvh Jocke
          Centralamerikanska Ciklider!

Kommentar

• Rivulatus
            Användare
            • December 2002
            • 811

Ursprungligen postat av RobinH
            En mycket snygg fisk absolut men är så inavlad att dom växer sakta och är mycket känsliga..
            Jag tänker aldrig hålla den själv då det inte är riktigt i min smak med framavlade varianter håller mig till det som finns i det vilda

Men som banderad sa så har jag sett dom i omgångar i zoo butiker här i skåne men jag vet ingen mer än Beast som håller dom!
            Med risk av att verka som en besserwisser , så är det faktiskt en vildform. Bara en ressesiv gen (ungefär som albino fast inte) och den finns om än sällsynt i naturen.
            SA:

Kommentar

• JockeB
              Användare
              • May 2004
              • 2964

Ursprungligen postat av Rivulatus
              Med risk av att verka som en besserwisser , så är det faktiskt en vildform. Bara en ressesiv gen (ungefär som albino fast inte) och den finns om än sällsynt i naturen.
              Precis, MEN dom djur som finns idag i handeln, härstammar från endast nått eller några exemplar, så dom är rätt hårt inavlade, tyvärr.
              Mvh Jocke
              Centralamerikanska Ciklider!

Kommentar

• DaRe
                NCS Medlem

• September 2009
                • 22826

Ursprungligen postat av Beast
                Stämmer, jag har en grupp på 8 st, dom är idag mellan 8-13 cm, dom är mycket lugnare än den vanliga Octofaschiatum, och blir inte lika stora heller vad jag förstår, dom stannar offtast runt 15-17cm eller så.. Men dom är ju mycket snygga
                Så där kan du ju inte säga utan bildbevis!!!
                Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

///David

Kommentar

• RobinH
                  Användare
                  • August 2008
                  • 2150

Jo men dom som finns i naturen ser garanterat inte ut som dom gör i akvarium idag efter som dessa som skrivit innan är inavlade och framavlade för deras utseende/färg!
                  CA

Kommentar

• DaRe
                    NCS Medlem

• September 2009
                    • 22826

Med naturformer tycker jag främst man tänker på de som oftast förekommer om det finns enstaka exemplar så visst de är också naturformer, men känslan är ändå framavling. Även korsningar lär väl kunna dyka upp naturligt.

Jag gillar också i de allra flesta fall de former som finns i mängder i naturen, men just denna fascinerar mig och är intressant. Jag har inga planer på att köpa men skulle vilja lära mig mer och främst av allt se mer. De enda bilder jag sett är på ungdjur som vare sig färgat ut sig totalt eller fått upp de vuxna formerna.

///David

Kommentar

• Rivulatus
                      Användare
                      • December 2002
                      • 811

Mjo ni har rätt om urvalsodlingen och inaveln, hela poängen med ebjd är ju att man ska odla fram en gen som kanske händer en gång per tusen i naturen (och då är ju predatonsrisken far rätt överhängande, så kanske 1 på 3000 lever till vuxen ålder). Jag tyckte även att fenorna var alldeles för långa och krokiga för att se naturliga ut. Och det är nog ett resultat av den långa inaveln.

Som jag fattat det så härstammar de flesta som finns i handeln idag från 8 vf par nån gång på 90-talet. Men eftersom det är en svaghetsgen så tror jag det gick snett med inavel rätt så snabbt. Om jag skulle få tag på F1 el. F2 skulle jag lätt ge det en ny chans men mja nu gav jag upp när den ena jag hade dog utan anledning..

Lite offtopic men finns det nån som har koll på den electric blue fjärilscikliden? Hur ligger det till där?
                      SA:

Kommentar

• RobinH
                        Användare
                        • August 2008
                        • 2150

Ursprungligen postat av DaRe
                        Med naturformer tycker jag främst man tänker på de som oftast förekommer om det finns enstaka exemplar så visst de är också naturformer, men känslan är ändå framavling. Även korsningar lär väl kunna dyka upp naturligt.

Jag gillar också i de allra flesta fall de former som finns i mängder i naturen, men just denna fascinerar mig och är intressant. Jag har inga planer på att köpa men skulle vilja lära mig mer och främst av allt se mer. De enda bilder jag sett är på ungdjur som vare sig färgat ut sig totalt eller fått upp de vuxna formerna.
                        Ja jag håller med dig, Tycker Beast ska slänga in några foto på sina
                        CA

Kommentar

• RobinH
                          Användare
                          • August 2008
                          • 2150

Finns tydligen en guld-variant nu oxå men då är ju ebjd mycket snyggare.
                          CA

Kommentar

• DaRe
                            NCS Medlem

• September 2009
                            • 22826

Lite offtopic men finns det nån som har koll på den electric blue fjärilscikliden? Hur ligger det till där?
                            Electric blue tråden?

///David

Kommentar

• c90368
                              Användare
                              • September 2007
                              • 890

Ursprungligen postat av DaRe
                              De enda bilder jag sett är på ungdjur som vare sig färgat ut sig totalt eller fått upp de vuxna formerna.
                              Den gode vännen MaxB Mats på Zoopet hade dessa ett tag, eftersom han är en flitig filmare så kan jag förmedla hans filmer. Men tråden med bilder får ni leta upp själva

http://www.youtube.com/user/c90368
                              /Maths

Kommentar

Arbetssätt...