Miljö: Kall fusion

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • DaRe
    NCS Medlem
    • September 2009
    • 22830

Miljö: Kall fusion

Intressant att Rossis upptäkt kring kall fusion får så pass lite uppmärksamhet, nu kan det komma att ändrar dåhan ska placera en reaktor i Uppsala som Professor Sven Kullander (Inte O ) ska få tillgång till.

Detta kan verkligen vända miljödebatten upp och ned, men ingen verkar villja röra i ämnet och i Sverige så forskar vi knappt i ämnet. Det läckra med denna reaktor jämfört med Fleischmann och Pons (Palladium och svårt att återskapa) är den byggs upp av billaga ämnen och är enkel att reproducera.

Här kommer en länk till en site där Andrea Rossi svarar på frågor om sin E-Cat (Energy Catalyzer) som "maskinen" kallas.

Nedan finns ett utdrag hämtat från denna site där Rossi hävdar att Uppsala universitet innan årets slut kommer att få tillgång till ett exemplar av hans E-Cat.
    Anledningen att Uppsala universitet tilldelas denna ynnest är säkerligen pga av att professorn Sven Kullander är verksam där.
    En personlig gissning är att om Rossi inte bluffar så siktar han sannolikt på ett Nobelpris i Fysik, och då är det inte helt fel att redan nu skapa goda relationer med svenska fysiker/professorer.
    Eftersom Sven Kullander dessutom är ordförande i Kungliga Vetenskapsakademins Energiutskott så är han rätt person att satsa på eftersom det är just Kungliga Vetenskapsakademin som är beslutande organ för Nobelprisen i Fysik och Kemi.

Vidare så har nu Rossi fått en av sina patentansökningar godkända i Italien.

Patent godkänt för energikatalysatorn

Slutligen så kommer här två länkar till de enda inslagen än så länge i svensk television (som jag känner till) om Rossi.

Sammanfattningsvis så kan man nog säga att om Rossi verkligen bluffar (vilket jag inte tror) så arbetar han intensivt på att gräva en mycket djup grav till sig själv...
    Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

///David
    Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet
  • endymion

Ja om han nu lyckats är frågan bara om det är miljön till godo eller ondo.
    Han har ju iaf redan lyckats med att få upp världsmarknadspriset på nickel. Så det kan ju finnas ekonomiska incitament för att bluffa.

Kommentar

• Ove Planstedt
      NCS Medlem
      • May 2006
      • 1816

Ja det har varit märkligt tyst om E-cat. Vad beror det på tro?
      Fungerar den inte som det är sagt, för bra för att vara sant?

Kommentar

• Rivulatus
        Användare
        • December 2002
        • 811

Har hört talas om denna "manick" för nått år sedan. Som jag fattade det då är det eg. inget problem, men att tekniken är patenterad och därmed har de största företagen inget intresse i att ge den mycket uppmärksamhet (konkurrens). Tänkk er den rena och skära paniken bland alla investerare och opec-länder världen runt om energi skule bli billigt och tilllgängligt för alla . Eftersom det aldrig kommer få follk att skära ner på sitt konsumerande så verkar fusion vara det enda som kan rädda världen som vi ser det idag (HEJA FUSION )
        SA:

Geophagus brasiliensis "Rio Sao Fransisco"
        Caquetaia myersi "Rio Ortequaza"

Kommentar

• DaRe
          NCS Medlem
          • September 2009
          • 22830

Den är inte ännu patenterad, endast i Italien och USA kommer aldrig låta någon få patent på så viktig teknik i sitt eget land det är för stor potential och att då sätta sig i beroende till utländska företag ligger knappast i deras intresse. Diskussioner pågår även där, så man vet ju aldrig.

Knappast bluff då så många håller med och anser att fysiken håller i påståendena. Detsamma gäller ju Fleischmann och Pons experiment.

Onekligen spännande. Nickel finns ju i stora mängder och det är väldigt liten åtgång dessutom. Däremot så har Rossi någon form av katalysator som ännu är hemlig pga av risk för att det förstör möjligheten till patent och upprätthållande av detta.
          Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

///David

Kommentar

• DaRe
            NCS Medlem
            • September 2009
            • 22830

Sedan lackar jag ur lite på att det är fult att forska i kärnteknik, det enda som seriöst kan ta oss ur klimatsituationen i min mening.

Jag baserar det på att det
            • krävs enormt många alternativa energikällor för att möta dagens behov
            • Vi har om inte länge 10 dubblat jordens befolkning
            • Vi har inte förmågan som ras att agera rationellt och faktiskt genomföra en så stor omställning i vårt sätt att leva som skulle krävas

///David

Kommentar

• Rivulatus
              Användare
              • December 2002
              • 811

Ursprungligen postat av DaRe
              Sedan lackar jag ur lite på att det är fult att forska i kärnteknik, det enda som seriöst kan ta oss ur klimatsituationen i min mening.

Jag baserar det på att det
              • krävs enormt många alternativa energikällor för att möta dagens behov
              • Vi har om inte länge 10 dubblat jordens befolkning
              • Vi har inte förmågan som ras att agera rationellt och faktiskt genomföra en så stor omställning i vårt sätt att leva som skulle krävas
              Den dolda makten av lobbyism, man märker den inte.. den bara finns där.
              SA:

Geophagus brasiliensis "Rio Sao Fransisco"
              Caquetaia myersi "Rio Ortequaza"

Kommentar

• nicson
                Användare
                • January 2010
                • 639

Kul med teknisk utblick tycker jag som gammal chalmerist. Fanns det inte plats för forskningen i Göteborg?

Kommentar

• DaRe
                  NCS Medlem
                  • September 2009
                  • 22830

Det vet jag inte, men det var främst Sven Kullander som visade intresse och reste till Rossi för att se vad han har gjort. Ny teknik har en bra bevakning av ämnet och det är kul att följa diskussionen.

Går det att massproducera kommer det att revolutionera hela vårt leverne!

///David

Kommentar

• PatrikMalmo
                    Användare
                    • May 2005
                    • 4642

Det är en myt att jordens befolkning kommer öka särdeles mycket mer. Kika t ex på vad Hans Rosling säger i ämnet. Därmed inte sagt att vi inte behöver billig energi, det instämmer jag i.

Hilsen,

/P
                    Ingen fisk har läst böckerna.

Kommentar

• LN
                      Användare
                      • December 2004
                      • 4744

Jupp bara utbildning utvecklas så stannar vi på 9 miljarder. Tycker att det är ett utmärkt exempel med Kerala i Indien.
                      Rosling tillhör mina absoluta favoriter.
                      Gillar att slå ihjäl en timme då o då på TED.
                      Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
                      Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

Kommentar

• DaRe
                        NCS Medlem
                        • September 2009
                        • 22830

Bra att bryta en myt. Det är en siffra som snurrat runt i min skalle, jag hittade detta som man kanske kan utgå från är hyggligt rimligt:

Dvs dubbelt så många som vi är idag. Med samma livsstil så skulle vi förbruka dubbelt så mycket energi. Nu är ju en väldigt stor del av världen dessutom på väg in i en industrialiserad livsstil med helt andra levnadsstandarder vilka kräver mycket mer energi.

Jag försöker söka på energikonsumtion, men det finns väldigt olik artiklar om prognoser som alla pekar uppåt men väldigt olika mycket. Även wikipedia ha noterat sin sida om energy konsumption i världen är märkt för att diskussion pågår:

Men troligt är ju att vi kommer att kräva mer energi och med nuvarande metoder kommer det bli dyrt och därmed kan bara få unna sig detta vilket leder till oroligheter massflykt och krig.

///David

Kommentar

• PatrikMalmo
                          Användare
                          • May 2005
                          • 4642

Jepp, det är ett rimligt antagande att även om befolkningen på jorden stannar runt 10 miljarder så kommer energiförbrukningen för dessa folk att öka. Ju fler som "får det bättre", desto fler kylskåp, mopeder, bilar, hus, elektronik åssevidare blir det.

Gillar Roslings grej med kylskåp... märks det? *s*

Edit: länk till ett av Roslings föredrag. Mycket bra.

Hilsen,

/P
                          Senast redigerad av PatrikMalmo; 23 May 2011, 08:23.
                          Ingen fisk har läst böckerna.

Kommentar

• DaRe
                            NCS Medlem
                            • September 2009
                            • 22830

Bra länk Patrik.

Den ska jag kolla på ikväll

///David

Kommentar

• olof
                              Användare
                              • April 2002
                              • 1823

Ny teknik i all ära men tyvärr kommer ingen teknik att kunna lösa de grundläggande problemen. Som jag ser det har vi en exponentiell tillväxt i global ekonomi och global befolkning vilken leder till större och större utag av naturresurser. Detta är ohålbart i längden och kommer att få ett abrupt slut.

Även om bättre teknik kan minska uttagen i förhållandet till värdet vi får ut tenderar den i sig själv att påskynda tillväxttakten och på så sätt närmast påskynda förloppet.

Tyvärr finns det ingen teknisk lösning på hållbarhetsproblemen.

mvh

olof
                              http://malmolundcyclechic.blogspot.com/

Kommentar

Arbetssätt...