Där riktigt bra på att inreda. Tycker de flesta var riktigt bra.
Presentation Moving Waves' akvarielya
Kollaps
X
-
-
Varmt välkommen. Riktigt kul med nya entusiastiska medverkande här.
Hoppas Du ska trivas med oss och kanske Du också vill bli medlem sedan.mvh
Mikael W
(NCS-medlem sedan 1981)Kommentar
-
Kommentar
-
Jag är inte det minsta förvånad att du får vågen här
Fler här som förstår hur fina kar du har, vilket jag har vetat från dag ett på Zoopet!
Välkommen hitKommentar
-
Setupen i mitt kar är ganska basic. Har 4*36W T8 ramp, något jag trodde var alldeles för lite då jag läst vilka galna belysningar många växtakvarister kör med, men det duger gott så länge man inte ger sig på de mest ljuskrävande växterna. Har lite olika rör men eftersom jag gillar varmt ljus och jag tycker det passar bäst till SA kör jag med såna. Växterna är nöjda iaf.
Substratet är 1-3mm sand med ett lager kattsand av bränd lera under. Effekten av kattsand kan ju diskuteras, jag använder som sagt bränd sådan, den löser alltså inte upp sig utan fungerar som biobank till alla nyttiga bakterier. Vissa har löslig kattsand som näringsdepå och det är nog ingen dum idé heller.
Har tidigare kört med tropicas gödning och nu nyligt bytt till pmdd.
Och så har jag byggt ett mäsksystem för CO2 med två 5l dunkar och ett innerfilter som brassar in i en petflaska med syresten som diffusor. Har ingen möjlighet att lägga upp bilder just nu men det, och en utförligare beskrivning, kan ordnas om så önskas.
Ja det är väl ungefär det, inga avancerade grejer som sagt men det växer fint. Får en del "champagnebubbel" faktiskt.Kommentar
-
Oj, det är verkligen svårt att beskriva! Vet inte riktigt var jag ska börja, mycket är ju på känsla. Oj, Nä jag har försökt börja beskriva men suddat om och om igen, blir bara babbligt. Du får ställa några lite mer specifika frågor så kanske jag kommer igång.Kommentar
-
Kommentar
-
Fan vilken respons, blir rörd! Skitkul att ni gillar karen! Känner mig fortfarande som en nybörjare (är ju inte ens ett år sedan jag började "på riktigt" med denna hobby) men så mycket positivt gensvar från alla erfarna akvarister här gör ju att det känns extra kul och att man känner att man är på rätt väg.
Tack alla gör de uppmuntrande orden och det varma välkomnandet!Kommentar
-
Tjena! Jo du har ju följt trådarna där och kommit med bra tips och hjälp. Dina kar är ju kanonfina, har varit en bra källa till inspiration!Kommentar
-
Kul, växtkar är rikigt kul! Karet är liksom mer levande, utvecklar sig konstant både som man vill och inte. Mycket pyssel och trädgårdsmästrande blir det.
Setupen i mitt kar är ganska basic. Har 4*36W T8 ramp, något jag trodde var alldeles för lite då jag läst vilka galna belysningar många växtakvarister kör med, men det duger gott så länge man inte ger sig på de mest ljuskrävande växterna. Har lite olika rör men eftersom jag gillar varmt ljus och jag tycker det passar bäst till SA kör jag med såna. Växterna är nöjda iaf.
Substratet är 1-3mm sand med ett lager kattsand av bränd lera under. Effekten av kattsand kan ju diskuteras, jag använder som sagt bränd sådan, den löser alltså inte upp sig utan fungerar som biobank till alla nyttiga bakterier. Vissa har löslig kattsand som näringsdepå och det är nog ingen dum idé heller.
Har tidigare kört med tropicas gödning och nu nyligt bytt till pmdd.
Och så har jag byggt ett mäsksystem för CO2 med två 5l dunkar och ett innerfilter som brassar in i en petflaska med syresten som diffusor. Har ingen möjlighet att lägga upp bilder just nu men det, och en utförligare beskrivning, kan ordnas om så önskas.
Ja det är väl ungefär det, inga avancerade grejer som sagt men det växer fint. Får en del "champagnebubbel" faktiskt.
Kattsand!?! Kan du inte vidareutveckla det lite mer? På en nivå för en nästan nybörjare. Och skillnaden mellan löslig och bränd och varför man väljer den ena eller den andra?
Och du kan inte bara nämna ett sånt där mäsksystem utan att förklara det närmare - det ser vi fram emot!
//KajKommentar
-
Att använda kattsand är väl egentligen lite överkurs men personligen är jag väldigt förtjust i alla olika sorters "fixa själv billigt"-lösningar som finns istället för dyra grejer från butik. Det säljs bränd lera i butik och då heter det saker som aquaclay och easy care substrate men jag hävdar att innehållet är detsamma i kattsand.
Poängen med bränd kattsand: Den består alltså av små (1-4mm) korn av bränd lera som är väldigt porös. Pga detta blir ytan för bakterier väldigt stor och således får man en effektiv nitrifikation. Som i sin tur ger bra vatten och kväve till växterna.
Sen misstänker jag att den även kan lösa ut en del mineraler. Är själv ingen sån som testar vattnet dagarna i ända utan kör mer på känsla, lukt och syn. Men då jag kollade järn hade jag lite högre nivå än förväntat i relation till kranvattnet.
Poängen med löslig kattsand är att den fungerar som näringsdepå för växterna, löser alltså ut mineraler.
Till mäsksystemet. Det handlar alltså om att tillföra koldioxid till karet, mer än vad som naturligt finns genom utbytet mot luften och fiskarnas och växternas (nattliga) utsöndring. För att få fart på fotosyntesen.
Istället för att lägga ut tusenlappar på ett system med CO2-flaska, magnetventil och annat kan man för några ynka slantar bygga sitt eget system. Man jäser mäsk i dunk, leder ned gasen som bildas i karet och försöker där lösa gasen så bra som möjligt i karet. Själv har jag som sagt byggt en anordning av ett litet innerfilter, en syresten, en 0,5l petflaska samt lite slangar.
Såg någon jämföra växtkar med en bil på ett pedagogiskt sätt. I stil med: "gödning är bensinen, koldioxid oljan och ljuset gasen." Utan bensin händer ingenting, utan olja går det framåt men trögt. Tar man det lugnt med gasen klarar man sig hyfsat med lite bensin och olja.Senast redigerad av Moving Waves; 22 May 2011, 01:30.Kommentar
-
Snygga akvarium. Om du vill identifiera dina Badis så är mitt råd att du frågar Stefan (van der Voort) på Seriouslyfish. Han kan säga dig exakt vilken art det är.Kommentar
-
-
Att använda kattsand är väl egentligen lite överkurs men personligen är jag väldigt förtjust i alla olika sorters "fixa själv billigt"-lösningar som finns istället för dyra grejer från butik. Det säljs bränd lera i butik och då heter det saker som aquaclay och easy care substrate men jag hävdar att innehållet är detsamma i kattsand.
Poängen med bränd kattsand: Den består alltså av små (1-4mm) korn av bränd lera som är väldigt porös. Pga detta blir ytan för bakterier väldigt stor och således får man en effektiv nitrifikation. Som i sin tur ger bra vatten och kväve till växterna.
Sen misstänker jag att den även kan lösa ut en del mineraler. Är själv ingen sån som testar vattnet dagarna i ända utan kör mer på känsla, lukt och syn. Men då jag kollade järn hade jag lite högre nivå än förväntat i relation till kranvattnet.
Poängen med löslig kattsand är att den fungerar som näringsdepå för växterna, löser alltså ut mineraler.
Till mäsksystemet. Det handlar alltså om att tillföra koldioxid till karet, mer än vad som naturligt finns genom utbytet mot luften och fiskarnas och växternas (nattliga) utsöndring. För att få fart på fotosyntesen.
Istället för att lägga ut tusenlappar på ett system med CO2-flaska, magnetventil och annat kan man för några ynka slantar bygga sitt eget system. Man jäser mäsk i dunk, leder ned gasen som bildas i karet och försöker där lösa gasen så bra som möjligt i karet. Själv har jag som sagt byggt en anordning av ett litet innerfilter, en syresten, en 0,5l petflaska samt lite slangar.
Såg någon jämföra växtkar med en bil på ett pedagogiskt sätt. I stil med: "gödning är bensinen, koldioxid oljan och ljuset gasen." Utan bensin händer ingenting, utan olja går det framåt men trögt. Tar man det lugnt med gasen klarar man sig hyfsat med lite bensin och olja.
Liknelsen med bilen där var ju faktiskt väldigt bra. Öser man på med belysningen så måste man lägga till lite mer gödning och koldioxid för att inte växterna ska förstöras. Omvänt, har du ingen eller svag belysning kommer du heller ingenstans...
Du får gärna vid tillfälle lägga upp foton eller skisser på din mäskanläggning.
Tack för inspirationen!
//KajKommentar
-
375l Växt/SA:
[ATTACH]30810[/ATTACH]
5 Cleithracara maronii
4 Laetacara dorsigera
1 Apistogramma cacatuoides
6 Corydoras schwartzi
24 Hyphessobrycon amandae
8 Ancistrus (ungfiskar)
10 Otocinclus ?