Tjena moss alla glada akvarister!
Som ny på forumet och medlem i NCS tänkte jag slänga upp en kort presentation.
Jimi heter jag och jag hör till dem som vuxit upp med akvarier men alltid hållit standardkar med div levandefördare osv. Sedan jag flyttat hemifrån har jag dock inte haft kar förrän jag tog över lillebrorsans kar för ett drygt år sedan. Ett 95l kar där jag först körde igång en standardsetup sällskapskar. Började då intressera mig mer och hittade olika forum och websidor och insåg snart att det finns så mycket mer inom hobbyn än vad jag trott. Sen har det gått raskt framåt och nu sitter jag med 5 kar igång och är helt nernördad i hobbyn. Det är en sån skön kombination av kreativitet, biologi, beteendelära, DIY, pyssel, ja det finns många sidor!
Har tidigare hållit till på zoopet där jag haft några projekttrådar men efter att ha smugit runt här har jag insett att den största kunskapen när det gäller fisk finns här, i synnerhet ciklider då som är de fiskar jag fallit för mest.
Presentation av karen i ordningen jag kört igång dem (tyvärr sitter jag med en skrotig gammal kompaktkamera så bilderna är inte av högsta kvalitet, men det är ju innehållet som räknas):
375l Växt/SA:
5 Cleithracara maronii
4 Laetacara dorsigera
1 Apistogramma cacatuoides
6 Corydoras schwartzi
24 Hyphessobrycon amandae
8 Ancistrus (ungfiskar)
10 Otocinclus ?
3 Carnegiella strigata
3 Carnegiella marthae
112l SA/Svartvatten
2 Mikrogeophagus altispinosus
3 Apistogramma viejita
14 Nannostomus beckfordi
2 Ancistrus
60l Tanganyika
4 Lamprologus multifasciatus (+yngel)
1 ancistrus (ungfisk)
1 äppelsnäcka (bäbis)
60l Asien
4 Badis ? (troligen assamensis el badis)
3 Trichopsis pumila
8 Danio margaritatus
5 Caridina multidentata
540l Tanganyika
4 Neolamprologus brichardi
2 Neolamprologus leleupi
2 Altolamprologus compressiceps
4 Lamprologus ocellatus
2 Ancistrus (ungfiskar)
Så ser det ut, kommentera eller fråga gärna om det är något!
Framtida projekt:
*Sätta upp hylla med 3*33l odlingskar där jag ska försöka få lite lek och driva yngel
*Mindre rescape 375l
*Skaffa trycksatt CO2 till 375l (kör mäsk nu)
*Västafrikakar, har en polare med ett 140l över, kanske blir något av det.
*DYI bakgrund till 540l
Hepp!
/Jimi
Som ny på forumet och medlem i NCS tänkte jag slänga upp en kort presentation.
Jimi heter jag och jag hör till dem som vuxit upp med akvarier men alltid hållit standardkar med div levandefördare osv. Sedan jag flyttat hemifrån har jag dock inte haft kar förrän jag tog över lillebrorsans kar för ett drygt år sedan. Ett 95l kar där jag först körde igång en standardsetup sällskapskar. Började då intressera mig mer och hittade olika forum och websidor och insåg snart att det finns så mycket mer inom hobbyn än vad jag trott. Sen har det gått raskt framåt och nu sitter jag med 5 kar igång och är helt nernördad i hobbyn. Det är en sån skön kombination av kreativitet, biologi, beteendelära, DIY, pyssel, ja det finns många sidor!
Har tidigare hållit till på zoopet där jag haft några projekttrådar men efter att ha smugit runt här har jag insett att den största kunskapen när det gäller fisk finns här, i synnerhet ciklider då som är de fiskar jag fallit för mest.
Presentation av karen i ordningen jag kört igång dem (tyvärr sitter jag med en skrotig gammal kompaktkamera så bilderna är inte av högsta kvalitet, men det är ju innehållet som räknas):
375l Växt/SA:
5 Cleithracara maronii
4 Laetacara dorsigera
1 Apistogramma cacatuoides
6 Corydoras schwartzi
24 Hyphessobrycon amandae
8 Ancistrus (ungfiskar)
10 Otocinclus ?
3 Carnegiella strigata
3 Carnegiella marthae
112l SA/Svartvatten
2 Mikrogeophagus altispinosus
3 Apistogramma viejita
14 Nannostomus beckfordi
2 Ancistrus
60l Tanganyika
4 Lamprologus multifasciatus (+yngel)
1 ancistrus (ungfisk)
1 äppelsnäcka (bäbis)
60l Asien
4 Badis ? (troligen assamensis el badis)
3 Trichopsis pumila
8 Danio margaritatus
5 Caridina multidentata
540l Tanganyika
4 Neolamprologus brichardi
2 Neolamprologus leleupi
2 Altolamprologus compressiceps
4 Lamprologus ocellatus
2 Ancistrus (ungfiskar)
Så ser det ut, kommentera eller fråga gärna om det är något!
Framtida projekt:
*Sätta upp hylla med 3*33l odlingskar där jag ska försöka få lite lek och driva yngel
*Mindre rescape 375l
*Skaffa trycksatt CO2 till 375l (kör mäsk nu)
*Västafrikakar, har en polare med ett 140l över, kanske blir något av det.
*DYI bakgrund till 540l
Hepp!
/Jimi
Kommentar