Nu slutar jag med alltihop!!!!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Dr-Brown
    Användare
    • January 2011
    • 38

    Nu slutar jag med alltihop!!!!

    Tråkigt nog så skedde det en olycka av min korkade granne som skulle mata båda min tre akvarium + yngelakvariet.

    Han har av någon konstig anledning gett som torrfoder för katter (jag har även 3 katter), Fast jag sa att maten till fiskarna finns på köksbordet och artemian till ynglen är bara att lägga i.

    Så nu stor jag med följande:
    Mina ca 200 Påfågelciklids yngel är döda.
    Mina 5 påfågelciklider varav 1 lekpar är döda.
    Mitt Papegojciklid LEKPAR!!! är döda!!!
    4 stycken silverhajar, döda.

    Det jag har kvar är:
    1 Blackghost.
    2 Gibbiceps
    2 albino klogrodor.

    Så jag är så upprörd, besviken och oerhört ledsen att jag nu tömmer mitt 620 liters akvarium på vatten.
    Mitt yngelakvarium har jag kastat ut via balkongen.

    Min fråga är nu, VAD KAN JAG GÖRA?
    Min granne anser att han inte gjort något fel?
    Det är inte enbart pengar jag förlorat utan även ett oerhört vackert intresse som gått i kras.
  • tege
    Användare
    • February 2005
    • 2753

    #2
    Det enklaste är att erkänna för dig själv att du gav din granne för dåliga instruktioner. Då kan ni fortsätta vara vänner.
    Sen går du till zoohandlaren och köper ny fisk så får du ytterligare en vän.
    https://www.ciklid.org/forum/album.php?albumid=34

    Kommentar

    • Ove Planstedt
      NCS Medlem
      • May 2006
      • 1816

      #3
      Inte tycker jag att du ska sluta, då blir det ju ännu tråkigare.
      Fundera i alla fall ett par dagar innan du slänger ut allt.

      Titta på köp och sälj avdelningen där kan du säker hitta nya firrar till bra pris.
      Det är bara att komma igen.

      Kommentar

      • Ove Planstedt
        NCS Medlem
        • May 2006
        • 1816

        #4
        Hur länge var du bortrest?
        De flesta fiskar klarar av att vara utan mat upp till 2-3 veckor, utan att må alltför dåligt.
        Så nästa gång så räcker det med att grannen matar katterna.

        Kommentar

        • DaRe
          NCS Medlem
          • September 2009
          • 22830

          #5
          Aj då det var riktigt tråkigt. Jag tror jag kan förstå hur du känner.

          Men som fler säger häng inte läpp, se framåt, kolla i köp och sälj.

          /David
          Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

          ///David
          Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

          Kommentar

          • Kajjjan
            NCS Medlem
            • June 2008
            • 1882

            #6
            Ursprungligen postat av Dr-Brown
            Tråkigt nog så skedde det en olycka av min korkade granne som skulle mata båda min tre akvarium + yngelakvariet.

            Han har av någon konstig anledning gett som torrfoder för katter (jag har även 3 katter), Fast jag sa att maten till fiskarna finns på köksbordet och artemian till ynglen är bara att lägga i.

            Så nu stor jag med följande:
            Mina ca 200 Påfågelciklids yngel är döda.
            Mina 5 påfågelciklider varav 1 lekpar är döda.
            Mitt Papegojciklid LEKPAR!!! är döda!!!
            4 stycken silverhajar, döda.

            Det jag har kvar är:
            1 Blackghost.
            2 Gibbiceps
            2 albino klogrodor.

            Så jag är så upprörd, besviken och oerhört ledsen att jag nu tömmer mitt 620 liters akvarium på vatten.
            Mitt yngelakvarium har jag kastat ut via balkongen.

            Min fråga är nu, VAD KAN JAG GÖRA?
            Min granne anser att han inte gjort något fel?
            Det är inte enbart pengar jag förlorat utan även ett oerhört vackert intresse som gått i kras.
            Ja, det är naturligtvis inget kul att hamna i den här situationen. Men är det verkligen grannen som är orsaken till det hela? Jag måste instämma i ett annat inlägg i tråden: du är naturligtvis själv ansvarig för dina fiskars öde. Att komma med "jag sa ju till han var maten stod, osv" när du instruerar en uppenbarligen totalt akvarieokunnig person i hur han ska ta hand om dina fiskar, låter som att du själv inte tagit tillräckligt ansvar. Att du väljer en fiskskötare som inte kan fatta att fisk inte äter kattmat - ja, då är det du som inte brytt dig tillräckligt. Sorry, men så ser det ut från min horisont.
            Kan väl dessutom också tillägga att din reaktion, att kasta ut yngelakvarierna från balkongen (!)...ja, hmm...
            Om du fortfarande tycker att det är "ett oerhört vackert intresse" så är det väl bara att tömma ur karen, kanske rengöra dem, och sedan fylla på med nytt? Sorgligt det som hände, men livet går vidare. Det borde du också göra med några nya spännande firrar. Det finns regelbundet vuxna påfåglar till salu på nätet för en ringa summa, eller ingenting alls. Det är bara att hålla ögonen öppna och plötsligt har du nya yngel!
            Men då måste du sluta peka finger åt grannens håll först, innan dess kommer du inte vidare.

            //Kaj

            Kommentar

            • Ola Svensson
              Användare
              • April 2002
              • 14633

              #7
              Jättetråkigt och jag förstår att du är arg. Detta är tyvärr väldigt vanligt - fiskarna får alltid för mycket mat om man inte är mycket noga med beskrivningen. Ovana tänker "katter" och tror att det stora problemet är att de kan svälta ihjäl. Det jag gör är antingen att låta fiskarna gå utan mat eller att lägga upp portioner. Ett alternativ är att ge exakt beskrivning som "ett kryddmått av mat A" (skriv ett stort A på burken).

              Trots detta finns en liten beskrivning av vad som kan hända här http://www.ciklid.org/artikelarkiv/c...200104&lopnr=3 skrolla ner till "Maskakvarium"

              Det jag vill säga är att "alla" har råkat ut för detta men att alla inte har råkat lika illa ut som du. Många har nog glömt bort det dessutom.

              Nästa gång ska du tänka på att vuxna fiskar som påfågelsciklider klarar sig minst tre veckor utan mat utan några som helst problem förutom att de kommer äta små fiskar. I instruktionerna ska de få kanske hälften av vad de brukar få och inte varje dag. Jag brukar be dem mata när de vattnar blommorna och påpeka att det finns ingen risk att de svälter ihjäl. Med yngel är det en annan sak. Då får du lägga upp portionsförpackningar eller ge exakta instruktioner i form av kryddmått.

              Vad ska du göra nu? Jag tycker att du ska göra exakt det Tege skriver (Bra svar Tege! ) med tillägget att förklara för grannen att det var ditt fel, inte hans.
              Med vänliga hälsningar

              Ola

              Kommentar

              Arbetssätt...