Mitt lilla 720 projekt

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • endymion
    • November 2024

Mitt lilla 720 projekt

Jag har ju tidigare skrivit om mitt madagskarprojekt jag har haft hemma men nu när jag flyttade precis ville jag ha ett större kar. Tyvärr har det varit svårt att hålla liv i växterna från madagaskar eftersom de är årstidsväxter. Så jag beslöt att skaffa mig ett SA-kar istället.

Akvariet: Är ett svartanodiserat Imazokar med tillhörande ställning.
    Grus: Ca 50 kg St: Eriks fogsand 0.1-1.5
    Belysning: 2 st 2x39 Watt Glo T5 ramper med Phillips Aquarelle rör. Ramperna har kattsäkrats med med tanke på våra två lurviga busar Sune och Håkan.
    Filter: 1 st Eheim 2028 och 1 st Eheim 2215 med en Eheim ytvattenrenare.
    Sten: 3 st Lavastenar med urholkade grottor i som placerats långt fram så man kan se L-malarna.
    Rötter: 4 st som hängde med från Madagaskarkaret.
    Bakgrund: BTN Slimline Grå
    Växter: ca 20 st Vanliga svärdsplantor och 1 st Echinodoras "rosetta"

Och så de viktigaste fisken..

Tetror:
    250 st Kardinaltetra VF, Paracheirodon axelrodi
    100 st Rödmunstetra VF, Hemigrammus bleheri
    100 st Vinkeltetra, Thayeria boehlkei
    25 st Silver bilbuk VF, Gasteropelecus sternicla
    25 st Vitfenad rosentetra, Hyphessobrycon cf. rosaceus
    25 st Stänktetra, Copella arnoldi
    10 st Röd smyckestetra VF, Nannostomus morthenthaleri

Ciklider:
    15 st Fjärilsciklid, Mikrogeophagus ramirezi
    15 st Kakaduaciklid dubbelröd, Apistogramma cacatuoides
    20 st Grön bågfensciklid, Nannacara anomala

Malar:
    25 st L260 F1 "Queen Arabesque" Hypancistrus sp. "L260"
    1 st L200 VF, Hemiancistrus subviridis
    3 st Golden nugget VF, Baryancistrus sp. "L81"
    25 st Corydoras sterbai VF
    10 st Corydoras duplicarius VF
    10 st Scleromystax sp. "CW38"

Snäckor:
    15 st Lila äppelsnäckor, Pomacea bridgesi
  • DaRe
    NCS Medlem
    • September 2009
    • 22830

Jäklar vad med firrar. Läckert att kunna ha så pass ordentligt av få arter. och en massa vildfångat också. Du måste ha tömt butikerna den dagen du var där!
    Hur länge har du kört det och fungerar det mellan cikliderna.
    Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

///David
    Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

Kommentar

• Nasso
      Användare
      • April 2011
      • 154

Wow. Det var en jäkla massa fisk jag tror att det här är ett kar som har svårt att visa sitt rätta jag på bild men är riktigt läckert i verkligheten!

Har nog aldrig sett ett akvarium med så mycket fisk... en film hade varit intressant att se

Gillar akvarium med svart ram skarpt. Riktigt snyggt! Får man fråga var du köpte det och vad du fick betala?
      //Emil

Kommentar

• endymion

Akvariet är inne på 3 veckan igång. Jag började med att släppa i ca 300 fiskar från dag ett. Första dagen var det något grumligt men jag såg till att starta med igentäppta filter så att de fina partiklarna skulle filtreras bort snabbare. Efter två dagar tvättade jag båda filter för att bli av med skiten. Efter 10 dagar satte jag till 350 fiskar till. Ingen startkultur på flaska har tillsats, det ända jag har gjort är att tillsatt ordentligt med bikarbonat för att understödja nitrifikationsbakterierna.

De små problem jag haft är att jag inte fått hem så många algätande malar som jag önskade vilket har lett till att det är något mycket alger. Dessutom får jag en svag virvel mitt i akvariet där det samlas grums.

Planerna framöver att sätta ett tygstycke under karet för att dölja tekniken, fler L200, kanske prova nån månad med easycarbo för att få upp höjden något på växterna.

Kommentar

• DaRe
          NCS Medlem
          • September 2009
          • 22830

Ska inte Scleromystax har ett svalare akvarium?
          Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

///David

Kommentar

• Kajjjan
            NCS Medlem
            • June 2008
            • 1882

Jag brukar räkna in mina firrar någon gång då och då och har lite problem med att räkna in mina 12 silverdollar...har du någon sådan rutin så att du vet att alla är där?

Det verkar maffigt, hursomhelst, men jag skulle nog lagt till en lite större fisk som fick stimfisken att hålla sig mer i stim.

Över 800 firrar!!! Aldrig hört talas om att någon haft så många per liter tidigare.
            //Kaj

Kommentar

• DaRe
              NCS Medlem
              • September 2009
              • 22830

Ja hur stimmar de håller arterna ihop eller mixat? Eller i mindre grupper...

///David

Kommentar

• RobinH
                Användare
                • August 2008
                • 2150

Riktigt fräck Albin...
                CA

Kommentar

• Pelle
                  Användare
                  • May 2002
                  • 387

Ursprungligen postat av endymion
                  Jag har ju tidigare skrivit om mitt madagskarprojekt jag har haft hemma men nu när jag flyttade precis ville jag ha ett större kar. Tyvärr har det varit svårt att hålla liv i växterna från madagaskar eftersom de är årstidsväxter. Så jag beslöt att skaffa mig ett SA-kar istället.

Akvariet: Är ett svartanodiserat Imazokar med tillhörande ställning.
                  Grus: Ca 50 kg St: Eriks fogsand 0.1-1.5
                  Belysning: 2 st 2x39 Watt Glo T5 ramper med Phillips Aquarelle rör. Ramperna har kattsäkrats med med tanke på våra två lurviga busar Sune och Håkan.
                  Filter: 1 st Eheim 2028 och 1 st Eheim 2215 med en Eheim ytvattenrenare.
                  Sten: 3 st Lavastenar med urholkade grottor i som placerats långt fram så man kan se L-malarna.
                  Rötter: 4 st som hängde med från Madagaskarkaret.
                  Bakgrund: BTN Slimline Grå
                  Växter: ca 20 st Vanliga svärdsplantor och 1 st Echinodoras "rosetta"

Och så de viktigaste fisken..

Tetror:
                  250 st Kardinaltetra VF, Paracheirodon axelrodi
                  100 st Rödmunstetra VF, Hemigrammus bleheri
                  100 st Vinkeltetra, Thayeria boehlkei
                  25 st Silver bilbuk VF, Gasteropelecus sternicla
                  25 st Vitfenad rosentetra, Hyphessobrycon cf. rosaceus
                  25 st Stänktetra, Copella arnoldi
                  10 st Röd smyckestetra VF, Nannostomus morthenthaleri

Ciklider:
                  15 st Fjärilsciklid, Mikrogeophagus ramirezi
                  15 st Kakaduaciklid dubbelröd, Apistogramma cacatuoides
                  20 st Grön bågfensciklid, Nannacara anomala

Malar:
                  25 st L260 F1 "Queen Arabesque" Hypancistrus sp. "L260"
                  1 st L200 VF, Hemiancistrus subviridis
                  3 st Golden nugget VF, Baryancistrus sp. "L81"
                  25 st Corydoras sterbai VF
                  10 st Corydoras duplicarius VF
                  10 st Scleromystax sp. "CW38"

Snäckor:
                  15 st Lila äppelsnäckor, Pomacea bridgesi

Hm...50 st dvärgciklider i ett 720 liters, inte vad man skulle rekommendera precis.
                  Men så småningom är väl antalet nere i ca 10st, så då är väl problemet löst antar jag.

Kommentar

• endymion

Ursprungligen postat av DaRe
                    Ska inte Scleromystax har ett svalare akvarium?
                    Typ 26 °C grader som mest, och det har jag inte tänkt överskrida.

Kommentar

• endymion

Ursprungligen postat av Kajjjan
                      Över 800 firrar!!! Aldrig hört talas om att någon haft så många per liter tidigare.
                      //Kaj
                      ca 650 firrar blir det väl?

Ser man 200 neontetror i ett 60 liters i en affär är det få som reagerar.

När man odlar neontetra har man ca 1000 st per 100 liter upp till försäljningsstorlek. Annars blir det inte lönsamt.
                      Senast redigerad av Gäst; 19 May 2011, 02:58.

Kommentar

• endymion

Ursprungligen postat av DaRe
                        Ja hur stimmar de håller arterna ihop eller mixat? Eller i mindre grupper...
                        Tetrorna stimmar mest var för sig, kardinalerna bland växter och straxt däröver, white fin bland växterna, rödmunnarna i mellanvattnet, vinkeltetrorna någon dm från ytan, stänktetrorna högst upp i ett hörn, bilbukarna högst upp men de stimmar inte, smycketetrorna simmar oftast ensamma men ansluter ibland till stänktetrornas stim. Först hade jag "problem" med att rödmunnarna simmade fram och tillbaka längst framrutan. Men det var två missbildade eftersläntare som jag plockade bort och då slutade de med det.

Corydorasen har bara stimmat bra när de lekt, det var duplicariusen som lekte nästan direkt.

Cikliderna simmar mest runt och visar upp sig för varandra men jag har sett äggrör och lekgropar hos både fjärilscikliderna och bågfenscikliderna.

Kommentar

• endymion

Ursprungligen postat av Pelle
                          Hm...50 st dvärgciklider i ett 720 liters, inte vad man skulle rekommendera precis.
                          Men så småningom är väl antalet nere i ca 10st, så då är väl problemet löst antar jag.
                          Varför skulle inte det funka? Det har funkat i ett 105 liters i två månader innan jag fick hem det stora karet.

Kommentar

• endymion

Lite bilder

Kommentar

• endymion

Mer bilder

Kommentar

Arbetssätt...