Jag har ett Eheim 2213 ytterfilter som hängt med i några år. Det har knattrat en del ett bra tag och nu slutade det att pumpa vatten. När jag provkör punphuvudet i en balja pumpar det vatten, men det verkar som om den inte orkar när jag monterar ihop filtret och försöker öka "fallhöjden". Finns det någon som på denna knapphändiga beskrivning har ett råd om vad jag kan göra?
Uttröttat Eheimfilter?
Kollaps
X
-
Taggar: Ingen
-
Välkommen hit Roa.
Hur ser impellern ut? Om det knattrat kanske du tappat några blad på den och då slutar den pumpa.
Annars kan det vara otäta packningar och då ska dessa bytas, men jag tippar med på ovanstående gissning.Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!
///David
Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet -
Tack för snabb respons. Jag har inte vågat ge mig på att försöka öppna ännu, men det får väl bli nästa steg. Det är väl inte direkt någon raketmotor :-) Jag såg hos en näthandlare att det finns ett set med impeller/pumphjul + axel och antar att det är en sådan det handlar om.Kommentar
-
Exakt och det brukar vara enkelt att öppna och få ihop det hela. Impellern brukar sitta på en axel och en magnet. De är bara att dra loss och sitter helt enkelt fast med magnetkrafter i motorn.Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!
///David
Ordförande Nordiska CiklidsällskapetKommentar
-
Tack för snabb respons. Jag har inte vågat ge mig på att försöka öppna ännu, men det får väl bli nästa steg. Det är väl inte direkt någon raketmotor :-) Jag såg hos en näthandlare att det finns ett set med impeller/pumphjul + axel och antar att det är en sådan det handlar om.
kolla även att ingen sten sitter i vägen
samt att filtermediet inte är för tättjag är Ateist
men Gud talade till mig
Gud är stor
jag frågade hur stor ? inget svar
han kanske behövde låna toalettenKommentar
-
Har öppnat nu och rotorn är hel. Axeln som sitter mot motorn har däremot något varierande tjocklek. Rotorn snurrar till lätt knatter, men jag vet ju inte vilken hastighet den skall ha. Jag tycker i alla fall inte att det är särskilt mycket vatten som pumpas ut. Kommentar?Kommentar
-
Keina anung. Saknas något blad på impellern?
Kanske saknas någon gummiskål där axeln ska vila?Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!
///David
Ordförande Nordiska CiklidsällskapetKommentar
-
Kan du ta en närbild på rotornjag är Ateist
men Gud talade till mig
Gud är stor
jag frågade hur stor ? inget svar
han kanske behövde låna toalettenKommentar
-
-
Kommentar
-