Genomströmning för bästa bakteriekultur??

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • jojon80swe
    Användare
    • January 2011
    • 57

Genomströmning för bästa bakteriekultur??

Får man den bästa bakteriekulturen i ett filter genom att vattnet sakta cirkulerar genom det ist för med ett kraftigt pumphuvud?

Varför jag frågar är för att jag startat upp flera malawiburkar 200-600L som jag driver enbart med luft och väl tilltagen bit blå filtermatta. Dvs väldigt svag cirkulation. Men jag tycker det är just i dessa burkar jag har det bästa vattnet. Kristallklart, lösa partiklar efter foder-skit bryts ner och försvinner med tiden. Ingen lukt av vattnet, och fisken leker regelbundet.

Ofta blir man ju hänvisad dubbla pumphuvuden + gärna en extra streamer så knappt sanden ligger kvar på botten till malawi.

- ja vad tycker ni?
    jojon80@spray.se
  • Ducce
    Användare
    • November 2009
    • 360

Det är väll en sak vilken cirkulation man har genom filter och en annan sak på cirkulationen i buken som man uppnår mha streamer och dyl.

Jag vet inte mycket, men är nyfiken på vad som kan komma fram.

Kommentar

• LN
      Användare
      • December 2004
      • 4744

Det är mycke possitivt att släppa syre direkt i vattnet. Den höga syresättningen kompenserar väl för det låga flödet genom filtret. Sen är det många faktorer som avgör ett bra vatten. Matning, syrefria zoner där vätgas bildas, belysning, växter.
      Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
      Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

Kommentar

• DaRe
        NCS Medlem
        • September 2009
        • 22830

Bakterier kräver en hel del syre och då skulle jag tippa att det gynnar bakterierna med ett större flöde där nytt syrerikt vatten ständigt förs in till dem i filtret. Det ser jag inte som kopplat till om vattnet är klart eller ej. Det är mer den mekaniska delen av filtret, eller?
        Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

///David
        Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

Kommentar

• endymion

Att fisken leker bättre i akvarium som inte är så strömma är väl rätt självklart då kan de ägna sig åt att reprodecera sig istället för att simma hela tiden.

Kommentar

• PatrikMalmo
            Användare
            • May 2005
            • 4642

Den biologiska filtreringen, nitrifieringen, brukar funka bättre med bra flås/cirkulation. Den mekaniska filtreringen kan funka både bra och dåligt med bra flås, beror på filterlösningen. Filtret som helhet, med denitrifiering och alla andra saker som händer i filtret kan funka bättre med lite mindre flås - enig med LN, det är många faktorer som spelar in i hur ett filter funkar. Har du en modell som funkar bra för dig, så kör på den.

Hilsen,

/P
            Ingen fisk har läst böckerna.

Kommentar

• sleepy
              Användare
              • August 2004
              • 294

Mycke flås igenom ett filter på stor yta, allså vattnet paserar långsamt genom en stor yta. En stor total filterad volym fast med ett lågt flöde förbi nitritbakterierna.

Då du pumpar mycket vatten drar du fortarande in syre från ytan och drar upp liggandes skit på botten samtidigt som de inte e orkan inne i filtere...
              Är vad min uppfattning om den optimala filterlösningen....

En bonus e att de inprincip alldrig sätts igen då man har en stor "första" yta på filteret...
              Senaste bygget: Aquaterarium me tanganyika firrar
              http://www.ciklider.se/forum/index.php?topic=5652.0

Kommentar

• Carl
                NCS Medlem
                • May 2002
                • 374

Jag är inte alls förvånad att det funkar bra med bara luft och filtermattor. För var år har jag mindre och mindre cirkulation i mina burkar, jag har stora volymer med biologiska filtermaterial bakom moduler, ingen ordning och reda, inga skitstarka pumpar utan jag ser bara till att det rör sig lite i modulerna. Funkar alldeles utmärkt.
                Alla konstiga uträkningar och regler kring cirkulation tar jag numera med jämnmod. Till viss del säkert för att locka folk att köpa massa dyra pumpar.
                /Carl
                www.stockholmsciklidklubb.com

Kommentar

Arbetssätt...