"Ciklidstämma" i Göteborg 2012

Kollaps
Det här ämnet är stängt.
X
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mikael W
    NCS Medlem

• August 2002
    • 8621

I avdelningen Foto och Media fördes nyss en testosteronstinn (inget illa i det) diskussion om vad ett bra foto är.

Jag skulle gärna följa med en workshop där en kvinnlig fotograf visade och berättade hur man först får de grundläggande bitarna på plats när man fotar sina ciklider och därefter ger sig ut efter det där extra som gör ett tekniskt lyckat foto till en bra bild.
    mvh
    Mikael W
    (NCS-medlem sedan 1981)

Kommentar

• Kjell Fohrman
      Användare
      • April 2002
      • 4619

Ursprungligen postat av Mikael W
      Jag skulle gärna följa med en workshop där en kvinnlig fotograf visade och berättade hur man först får de grundläggande bitarna på plats när man fotar sina ciklider och därefter ger sig ut efter det där extra som gör ett tekniskt lyckat foto till en bra bild.
      Kom med ett förslag på en duktig kvinnlig akvariefiskfotogtraf då.

Med på vår lista över presumtiva föredragshållare finns redan Viktor som är med i föreningen och är proffsfotograf

Kommentar

• Kjell Fohrman
        Användare
        • April 2002
        • 4619

Som sagt - kom gärna med ytterligare förslag på föredragshållare (av bägge könen). Ni kan fortsätta med detta fram till den 7/6 då vi har vårt nästa möte i gruppen.
        Förhoppningsvis har vi tills dess fått klart med lokal och datum och kan då börja ta tag i föredragsdelen.

Kommentar

• Zaphi
          NCS Medlem
          • July 2002
          • 5395

Tony Vaughan, diskusdomare och en riktigt skön snubbe.
          www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se

Kommentar

• Kjell Fohrman
            Användare
            • April 2002
            • 4619

Ursprungligen postat av Zaphi
            Tony Vaughan, diskusdomare och en riktigt skön snubbe.
            Han finns nu med på listan

Kommentar

• Ola Svensson
              Användare
              • April 2002
              • 14633

Seniora kvinnliga ciklidforskare är bland annat Mary Knight och Melanie Stissny. Yngre disputerade finns det massor av. Exempel på folk jag känner är Domino Joyce, Martine Maan och Isabel Santos Magalhaes men det finns många många fler. Rent generellt är könskvoten 50/50 bland forskare numera.

Exempel på svenska fiskforskare: Lotta Kvarnemo (smörbultar, sjöhästar, kantnålar) var min handledare när jag var doktorand så henne känner jag... Det finns fler som Gunilla Rosenqvist (Guppy, kantnålar - bor i Norge) och Ingrid Ahnesjö (Kantnålar).

Står vi ut med att fiskarna dödas så är Niclas Kolm ett inhemskt förslag på en forskare på släktskap mellan ciklider och deras yngelvård samt hjärnan.

Som sagt så tycker jag att Oliver Lucanus skulle vara en höjdare.
              Med vänliga hälsningar

Ola

Kommentar

• Kjell Fohrman
                Användare
                • April 2002
                • 4619

Rent allmänt kan också sägas att vi självklart också måste tänka på ekonomin
                och därför är det bara aktuellt att ta hit en långväga (från andra sidan Atlanten eller Asien) föredragshållare och då skall det vara en som drar folk och därmed "betalar" sig.
                Tror du Ola att man skulle kunna få något universitet att t.ex. sponsra kostnaderna för en "långväga" vetenskapsman/kvinna.

För min del har alltid Melanie Stiassny stått mycket högt på listan över föredragshållare jag skulle vilja lyssna på, men det har tyvärr aldrig blivit av.
                Var hon inte på NRM för drygt något år sedan och jag hade då tänkt att åka dit men har för mig att någon sjukdom eller nått kom ememellan.

Kommentar

• Ola Svensson
                  Användare
                  • April 2002
                  • 14633

Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
                  Tror du Ola att man skulle kunna få något universitet att t.ex. sponsra kostnaderna för en "långväga" vetenskapsman/kvinna.
                  Sponsra görs inte utan det handlar om ett seminarium på Universitetet också. Jag kan kolla men vi har inte samma budget och flexibilitet för detta som vi hade på Stockholms Universitet som betalade Ken McKayes resa från USA. Jag tror inte att det går tyvärr.
                  Senast redigerad av Ola Svensson; 19 May 2011, 14:50.
                  Med vänliga hälsningar

Ola

Kommentar

• Ola Svensson
                    Användare
                    • April 2002
                    • 14633

Ett annat förslag är Cock van Oosterhout (England) som kan parasiter på malawiciklider samt guppy och effekter av inavel (guppy).
                    Med vänliga hälsningar

Ola

Kommentar

• Kjell Fohrman
                      Användare
                      • April 2002
                      • 4619

Ursprungligen postat av Ola Svensson
                      Sponsra är görs inte utan det handlar om ett seminarium på Universitetet också. Jag kan kolla men vi har inte samma budget och flexibilitet för detta som vi hade på Stockholms Universitet som betalade Ken McKayes resa från USA. Jag tror inte att det går tyvärr.
                      Kolla gärna i alla fall - det kan ju inte bli mer än ett nej

Kommentar

• Ola Svensson
                        Användare
                        • April 2002
                        • 14633

Rent allmänt kan också sägas att vi självklart också måste tänka på ekonomin
                        Jo självklart läggs föredragshållare i olika kategorier utifrån kostnad samt hur mycket folk de drar men personligen tror jag ämnet drar mycket mer än föredragshållaren. De flesta har fullständig noll koll på vad som är en "kändis" eller inte.
                        Med vänliga hälsningar

Ola

Kommentar

• Joakim Draktoft
                          NCS Medlem
                          • April 2002
                          • 7334

Kom med ett förslag på en duktig kvinnlig akvariefiskfotogtraf då.

Med på vår lista över presumtiva föredragshållare finns redan Viktor som är med i föreningen och är proffsfotograf
                          Sonja Cygnell

Men eftersom Viktor finns att tillgå så finns ju redan kompetensen lättillgänglig.
                          Joakim Draktoft
                          f.d Webmaster Ciklid.se

Kommentar

• Kjell Fohrman
                            Användare
                            • April 2002
                            • 4619

Ursprungligen postat av Joakim Draktoft
                            Sonja Cygnell

Men eftersom Viktor finns att tillgå så finns ju redan kompetensen lättillgänglig.
                            Ja både Sonja och Cecilia Knutsäter är oerhört duktiga fiskfotografer som skulle klunna vara aktuella, men vi har ju som sagt också en mycket duktig fiskfotograf på nära håll också.

Kommentar

• Niklas Olsson
                              Användare
                              • February 2003
                              • 1156

Jag tror nog inte det skulle komma fler kvinnor om föredragshållaren är en kvinna eller man (det viktigaste är ju att föreläsaren är kunnig inom sitt område och intressant att lyssna på). Haft förmånen att lyssna på nå´t föredrag av Viktor och kan han tänka sig att hålla i ett sådant på mässan ska vi nog "passa på".
                              //Niklas

www.nofoto.se
                              Nofoto på Facebook

Kommentar

• Kjell Fohrman
                                Användare
                                • April 2002
                                • 4619

Ursprungligen postat av Niklas Olsson
                                Jag tror nog inte det skulle komma fler kvinnor om föredragshållaren är en kvinna eller man (det viktigaste är ju att föreläsaren är kunnig inom sitt område och intressant att lyssna på). Haft förmånen att lyssna på nå´t föredrag av Viktor och kan han tänka sig att hålla i ett sådant på mässan ska vi nog "passa på".
                                Ja, ja kanske skulle det däremot komma fler män om det vore kvinnliga föredragshållare
                                Och, ja för den delen så kanske Viktor skulle locka fler kvinnliga åhörare än en kvinnlig föredragshållare

Nåväl - man kan ju skämta om det, men det är utan tvekan ett problem att NCS har så få kvinnliga aktiva men det är en fråga som inte en enskild ciklidstämma kan lösa.

Kommentar

Arbetssätt...