"Ciklidstämma" i Göteborg 2012

Kollaps
Det här ämnet är stängt.
X
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Byttorp
    Användare
    • November 2003
    • 1585

Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
    Det är 10 st som har anmält att de kommer på mötet ikväll. 3 st har anmält att de vill vara med i arbetsgruppen, men kan inte komma ikväll.
    Så vi blir många som slår våra kloka huvuden ihop ikväll för att få till en bra ciklidstämma nästa år.
    sätter du på kaffet kjell så köper jag med fika? eller vill vi hellre ha mackor?
    Trappat ner till 6 akvarier och just nu mestadels Malawi med inslag av apisto, räkor och några Tanganyika.
    Ordförande GCG

Kommentar

• Kjell Fohrman
      Användare
      • April 2002
      • 4619

Ursprungligen postat av Byttorp
      sätter du på kaffet kjell så köper jag med fika? eller vill vi hellre ha mackor?
      Ta du med lite bullar så fixar jag lite mackor (och kaffe)

Kommentar

• Ola Sjödin
        Användare
        • August 2003
        • 514

Hejsan
        Varför inte försöka ta dit Felipe Cantera? En svensktalande föreläsare som är ett toppnamn inom ett område där det inte finns så mycket skrivet? Då han har familjeband i Skåne så är det säkert inte helt omöjligt att han kommer om han blir inbjuden.
        Fångstsäsongen i Uruguay har nog ganska precis tagit slut vid den tiden vi brukar ha ciklidstämma.

Hälsningar Ola Sjödin, som även han föredrar ciklidföredrag på stämman framför allmänt hållna akvarieföredrag.

Kommentar

• Zaphi
          NCS Medlem
          • July 2002
          • 5395

Princesstårta!
          www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se

Kommentar

• Kjell Fohrman
            Användare
            • April 2002
            • 4619

Ursprungligen postat av Zaphi
            Princesstårta!
            Ok - då tar du med dig den

Kommentar

• Kjell Fohrman
              Användare
              • April 2002
              • 4619

Ursprungligen postat av Ola Sjödin
              Hejsan
              Varför inte försöka ta dit Felipe Cantera? En svensktalande föreläsare som är ett toppnamn inom ett område där det inte finns så mycket skrivet? Då han har familjeband i Skåne så är det säkert inte helt omöjligt att han kommer om han blir inbjuden.
              Fångstsäsongen i Uruguay har nog ganska precis tagit slut vid den tiden vi brukar ha ciklidstämma.
              Bra förslag av dig och även av andra har kommit in i tråden - vi tar till oss dessa.

Kommentar

• Wilhelm
                Användare
                • April 2002
                • 9122

Ursprungligen postat av Ola Sjödin
                Hälsningar Ola Sjödin, som även han föredrar ciklidföredrag på stämman framför allmänt hållna akvarieföredrag.
                Då är vi minst 3
                mvh Wilhelm

"Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"

www.linkopings-akvarieforening.net/
                Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
                www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

Kommentar

• Wilhelm
                  Användare
                  • April 2002
                  • 9122

Ursprungligen postat av PatrikMalmo
                  Apisto vore också trevligt att få en verklig genomkörare av, kan inte påminna mig ha hört något om det på länge.
                  Du skulle ha kommit till Linköping, så hade du blivit nöjd och belåten!
                  Ursprungligen postat av Zoopet urklipp
                  Mark Breeze som är expert på Apistogramma och i hans föredrag gick han grundligt igenom hur man skulle bära sig åt för att odla dessa fiskar. Utan tvekan är hans kunskap i ämnet minst sagt stort, eftersom han genom årens lopp har odlat hela 102 olika Apistogramma-arter + ett hundratal arter från andra släkten. Mycket imponerande.
                  mvh Wilhelm

"Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"

www.linkopings-akvarieforening.net/
                  Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
                  www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

Kommentar

• Kjell Fohrman
                    Användare
                    • April 2002
                    • 4619

Ursprungligen postat av Wilhelm
                    Du skulle ha kommit till Linköping, så hade du blivit nöjd och belåten!
                    Ja Mark Breeze är med på min lista över presumtiva föredragshållare (på den finns 29 st!!!). Det var verkligen kanonföredrag som Mark höll i Linköping.

Kommentar

• Ola Svensson
                      Användare
                      • April 2002
                      • 14633

Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
                      Det är 10 st som har anmält att de kommer på mötet ikväll. 3 st har anmält att de vill vara med i arbetsgruppen, men kan inte komma ikväll.
                      Så vi blir många som slår våra kloka huvuden ihop ikväll för att få till en bra ciklidstämma nästa år.
                      Jag kan vara med i arbetsgruppen men kan inte komma ikväll. (Var är mötet förresten?)
                      Med vänliga hälsningar

Ola

Kommentar

• HåkanM
                        NCS Medlem

• November 2005
                        • 1296

Tja om man får önska föredragshållare så skulle jag gärna höra på
                        Alf Stalsberg och Juan Miguel Artigas Azas. Juan kunde ju ta med sig lite vf Thorichtys meeki villahermosa + några andra coola mexikanska cilkider som sen kunde auktioneras ut under en liten "kvalitetauktion" med säj 10-20 "exklusiva poster"( så att auktionen inte tar för lång tid). Intäkterna går naturligvis till Ncs.

Kommentar

• Kjell Fohrman
                          Användare
                          • April 2002
                          • 4619

Ursprungligen postat av HåkanM
                          Juan kunde ju ta med sig lite vf Thorichtys meeki villahermosa + några andra coola mexikanska cilkider som sen kunde auktioneras ut under en liten "kvalitetauktion" med säj 10-20 "exklusiva poster"( så att auktionen inte tar för lång tid). Intäkterna går naturligvis till Ncs.
                          Just detta är svårgenomförbart. Dels för att man inte får ha fisk i handbagage, dels för att det krävs veterinärbesiktning i det första EU-landet han kommer till. Det innebär alltså att han måste boka en flygbiljett som går via en flygplats där veterinärbesiktning kan genomföras och att han där får ut huvudbagaget. Veterinärbesiktning måste bokas i förväg och kan ta tid samtidigt som det kostar en hel del. Dessutom måste han ha exportpapper från exportörslandet (vilket också kostar) och även vara godkänd importör i Sverige.
                          Allt detta går visserligen att lösa men det kommer att kosta mer än vad en auktion kan inbringa.
                          Sedan bygger ju det hela också på att han har tillgång till dessa fiskar - Mexiko är stort.

Namnen du föreslår har jag satt upp på listan

Kommentar

• Ola Svensson
                            Användare
                            • April 2002
                            • 14633

Mina favoritföredrag är naturföredrag (dvs. inte rena reseföredrag) från andra miljöer än Malawi- och Tanganyikasjön eller Lake Xiloá (har sett det rätt många gånger...) med undervattensbilder med fokus på ciklider men där även annan fisk tas med.

Oliver Lucanus har varit väldigt tillmötesgående när det gäller artikeln som kommer i nästa Ciklidbladet. Ett föredrag av honom skulle uppfylla detta. http://www.amazon-below-water.com/

Vetenskapligt inriktade föredrag från aktiva forskare gillar jag också. Jag kan ställa upp med kontakter och liknande men det får vi ta via mail.

När det gäller "en fisk en fisk till" så är det främst Malawi och Tanganyika som jag är lite trött på.

När det gäller andra miljöer så skulle faktiskt jag tycka att ett föredrag av Felipe eller Juan Miguel Artigas Azas gärna delvis ska handla om de andra fiskarna samt växterna i deras milö. Men fokus på ciklider då. Jag såg till exempel ett föredrag i Finland med titeln "Tanganyikajärvimonnit" (eller något åt det hållet) och jag ser det inte som fel med ett föredrag om t ex malar eller växter från dessa sjöar.

Pumpar, belysning, inredning tycker jag är hopplöst trist undantag Sune Holm. Men det är jag. Jag tycker att de platsar på en stämma.
                            Senast redigerad av Ola Svensson; 17 May 2011, 13:26.
                            Med vänliga hälsningar

Ola

Kommentar

• Ola Svensson
                              Användare
                              • April 2002
                              • 14633

Ursprungligen postat av Lars Andersson
                              Erik Åhlander... ...nästan fritt från cichlider.
                              Off topic: Hur gick det till? Vi tittade nästan bara på ciklider.
                              Med vänliga hälsningar

Ola

Kommentar

• HåkanM
                                NCS Medlem

• November 2005
                                • 1296

Mer förslag. Göteborg har ju universitet så ett föredrag/workshop med vatten som tema, dvs vattenkemi, Ph, hårdhet, konduktivitet osv både vad det är, hur man mäter med olika reagenser/instrument, hur man ändrar dessa osv.
                                Tror många tycker detta ämne är "tungt" så med en god föreläsare med praktiska övningar så vore detta kanon.

Kommentar

Arbetssätt...