Subjektiv diskussion om vad som är en bra bild

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Kajjjan
    NCS Medlem
    • June 2008
    • 1882

Ursprungligen postat av cichlids4fun

oxå en tanke att innan man röstar titta på bilderna i olika datorer först
    Om detta är avsikten med fototävlingen att ligga på den nivån där man granskar bilderna i olika skärmar osv, då har jag missat hela grejen och jag skulle inte rösta eller tävla eftersom jag varken har kompetens eller intresse som räcker till för det. Då skulle vi kanske införa en "proffsklass" med jury osv som kan det här och tar hänsyn till alla dessa tekniska aspekter. Jag har uppfattat tävlingen som en kul grej där man slänger in en bild och så får folk rösta om vilken man gillar bäst - och hur djupt man analyserar bilden innan man avlägger sin röst är upp till var och en. Men det kan ju vara en rejäl missuppfattning. Och jag har fortfarande inte läst reglerna ordentligt...

//Kaj

Men jag insåg i efterhand att denna tråden handlar om vad som är en bra bild och inte nödvändigtvis hur man ska bedöma och rösta i forumets fototävling.
    Senast redigerad av Kajjjan; 04 February 2013, 07:12.

Kommentar

• DaRe
      NCS Medlem
      • September 2009
      • 22830

Hehe, jag det är inte lätt att följa de råden.

En proffsklass hade nog blivit väldigt liten tror jag men definitivt inte tom!
      Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

///David
      Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

Kommentar

• Göran Å
        Användare
        • December 2005
        • 1295

en annan sak, fan vilken skillnad det är på bilder i olika skärmar, surfar normalt på en laptop utan överdrivet bra grafikkort, var precis inne i den stationära datorn och kollade lite har en ledskärm bra grafikort och grym övrig prestanda (är min mediadator) där och skärpan på goldenbilden såg inte så bra ut där i är det så eller är min skärm felinställd?

Intressanta tankar du har förmedlat i denna tråd Peter.

När det gäller olika bildskärmar och foton har jag också märkt skillnad på mina bilder hur de kan se väldigt olika ut i färg intensitet.

Jag har anlitat ett fotolabb som heter Crimson för lite olika utskrifter, se länk, http://www.crimson.se . Den som är osäker på sin bildskärms färger kan där beställa testutskrifter (gratis A4 & A3) mot frakt att ha som jämförelse.

Har fått bekräftelse på att min dators färger ( Laptopp ) stämmer väldigt bra mot utskrift.

Mvh Göran
        Senast redigerad av Göran Å; 04 February 2013, 12:48.
        http://www.skovdeaf.se/
        http://www.fotosidan.se/member/view.htm?ID=113642
        http://www.skovdefagelklubb.se/

Kommentar

• GraTis
          Användare
          • January 2013
          • 414

en annan sak, fan vilken skillnad det är på bilder i olika skärmar, surfar normalt på en laptop utan överdrivet bra grafikkort, var precis inne i den stationära datorn och kollade lite har en ledskärm bra grafikort och grym övrig prestanda (är min mediadator) där och skärpan på goldenbilden såg inte så bra ut där i är det så eller är min skärm felinställd?

Deltar man med bilder någonstans så är det nog upp till den som fotar att anpassa bilden så den funkar på dom flesta skärmar. Jobbar man fram sin bild på en hyfsat bra skärm så funkar den oftast. Men jobbar man fram sin bild på en risig skärm så blir kanske slutresultatet väldigt dåligt på en annan typ av skärm.

Tror Göran Å har skrivit en del i CB om hur han brukar ha sina kommande tävlingsbilder som skrivbord i datorn en period för att slutligen göra någon justering innan han lämnar in sitt bidrag till fototävlingen här. Sen är det upp till betraktaren.
          Sitter man hemma o framkallar bilder så är det ibland skillnad på hur man ställer ljuset beroende på om det är kvällsljus eller dagsljus i rummet där man sitter.

Men i fototävlingen här på ciklid.org röstar dom flesta på sina favvofiskar eller bara på skärpa(så har det varit tills nu), kunskapen om bild är inte högre och det tror jag även du är medveten om, ska inte behöva vara högre heller. Ett fåtal skiljer sig från mängden förstås. Jag tycker tävlingen mer är en läroplats och om alla törs skriva vad dom tycker om bidragen, utvecklas dom som fotar.(åtminstonde de som vill lära sig)
          Men å andra sidan tar en del hemskt illa vid sig om kritiken är minsta negativ, vilket jag har svårt att förstå för det är sånt man lär sig av.

Håller delvis med dig om dina 3 bilder men inte riktigt.

Kommentar

• Göran Å
            Användare
            • December 2005
            • 1295

Ursprungligen postat av Kajjjan
            Jag har uppfattat tävlingen som en kul grej där man slänger in en bild och så får folk rösta om vilken man gillar bäst - och hur djupt man analyserar bilden innan man avlägger sin röst är upp till var och en.
            //Kaj

Men jag insåg i efterhand att denna tråden handlar om vad som är en bra bild och inte nödvändigtvis hur man ska bedöma och rösta i forumets fototävling.

En kul grej är precis vad vår interna tävling ska vara... Något som får folk att regelbundet jobba lite med sina kameror i klubbens anda.

Genom att aktivera de som är fotointresserade kan det få en de att växa och bli ännu bättre fotografer genom att de börjar studera andras bilder och få kreativa bild kommentarer.

Vad är en bra bild
            Det varierar väldigt från person till person och kommer så alltid att vara.

Min personliga uppfattning om en bra bild. Är en bild som berör mig med bra bildkomp, ljussättning, skärpa och som jag kan tänka mig utskriven i ex A3 storlek och upphängd som en tavla.

Mvh Göran

Kommentar

• Ola Svensson
              Användare
              • April 2002
              • 14633

Skrolla ner till Wilhelms bild där en påfågel äter en långsträckt pansarmal http://www.ciklid.org/artregister/ar...art.php?ID=304 Det är en fantastisk bild inom sin egen genre.

(Jag skriver inte om fototävlingen nu)
              Med vänliga hälsningar

Ola

Kommentar

• Wilhelm
                Användare
                • April 2002
                • 9122

Tack Ola!
                mvh Wilhelm

"Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"

www.linkopings-akvarieforening.net/
                Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
                www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

Kommentar

• DaRe
                  NCS Medlem
                  • September 2009
                  • 22830

Sv: Subjektiv diskussion om vad som är en bra bild

Ursprungligen postat av GraTis
                  ...
                  Men i fototävlingen här på ciklid.org röstar dom flesta på sina favvofiskar eller bara på skärpa(så har det varit tills nu), ...
                  Jag tror vi ska undvika påståenden om varför någon röstar på den ena eller andra bilden. Det finns bara en som vet det och det är röstaren alena. Allt annat är spekulationer som ställer till mer än det är värdefullt.
                  Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

///David

Kommentar

• Ola Svensson
                    Användare
                    • April 2002
                    • 14633

Jag tror att vi ser en viss skevhet i att de bästa fotograferna har sina egna favoritfiskar som de fotar. Troffar hör definitivt inte till mina favoritfiskar, men jag röstar ofta på dem
                    Med vänliga hälsningar

Ola

Kommentar

• Kajjjan
                      NCS Medlem
                      • June 2008
                      • 1882

Ursprungligen postat av GraTis
                      Men i fototävlingen här på ciklid.org röstar dom flesta på sina favvofiskar eller bara på skärpa(så har det varit tills nu), kunskapen om bild är inte högre och det tror jag även du är medveten om, ska inte behöva vara högre heller. Ett fåtal skiljer sig från mängden förstås. Jag tycker tävlingen mer är en läroplats och om alla törs skriva vad dom tycker om bidragen, utvecklas dom som fotar.(åtminstonde de som vill lära sig)
                      Intressant att du vet så mycket om hur och varför folk tänker och agerar som de gör.
                      Varför någon väljer en bild fastställer du bara sådär? Hur kan du ens ha en aning? Har du samkört omröstningar angående medlemmarnas favoritfiskar med hur de har röstat i fototävlingen?
                      Och folk kanske avstår från att kommentera och ge bildkritik för att de känner att de inte har tillräcklig kompetens på området? Förstår om den tanken inte slagit dig. Men det kanske kan vara så att det inte har med mod att göra...utan bara vanligt socialt beteende - man undviker att kritisera andra och framför allt i ämnesområden man inte själv har.kompetens i. Som du själv säger är det ett fåtal som har den kompetensen inom fotografering där man kan ge annat utlåtande än typ "snygg bild" eller liknande. Skulle du vilja ha kritik på dina bilder från en som inte vet särskilt mycket om bildkomposition, skärpa, kontrast, färger, fokus, ljussättning etc?

Kaj

Kommentar

• Kajjjan
                        NCS Medlem
                        • June 2008
                        • 1882

Ursprungligen postat av Ola Svensson
                        Jag tror att vi ser en viss skevhet i att de bästa fotograferna har sina egna favoritfiskar som de fotar. Troffar hör definitivt inte till mina favoritfiskar, men jag röstar ofta på dem
                        Där har vi en (av flera kanske) förklaring som är logisk och rimlig.

Kaj

Kommentar

• Göran Å
                          Användare
                          • December 2005
                          • 1295

Det är ju klart att man börjar med att fota sina egna fiskar eftersom det är lättast och mest tillgängligt. Så har även jag gjort, men till slut blir de nästan sönder fotade.

Därför har jag börjat att ta med mig kameran till olika akvariebutiker, ex vid lite olika resor som vår akvariförening brukar göra till Göteborgsområdet.

Frågar man personalen innan man börjar fota eller säger att man ska fota på uppdrag för NCS så har i alla fall jag inte stött på problem.

På dessa resor har jag byggt upp en bildbank på fler hundra bilder på lite olika sorters fisk som ibland kan vara användbara i olika sammanhang.

Ex vid förra årets tävling är alla bilder utom 2 inte mina egna fiskar.

Ett problem vid fotanade i butik är att det är trångt så därför är 60mm brännvid att föredra.
                          Något att tänka på som är vanligt är att akvarierutorna ofta inte är rengjorda (vattenfläckar på glas är vanligast, ibland alger inv), därför kan det vara bra att ta med sig lite fönsterputs och en trasa.
                          En annan sak att tänka på är det oftast saknas täckglas, så därför håller jag blixten i en hand över vattnet och fotar med den andra.

Ett tips är att stänga utav ljudet på blixten eftersom det annars blir ett väldigt pipande från blixten, som är störande om man tar många bilder.

Med ett bildredigeringsprogram så går mycket att rädda många kort vad gäller smutsfläckar (men det kan bli ett riktigt pilljobb).

Det roliga att fota i butik är att det ofta finns väldigt fina och stora fiskar samt många arter.

Mvh Göran

Kommentar

• DaRe
                            NCS Medlem
                            • September 2009
                            • 22830

Bra tips Göran!!

///David

Kommentar

• GraTis
                              Användare
                              • January 2013
                              • 414

Jo det kanske är just därför det sällan är troffar i toppen, man väljer att rösta på något annat för den bilden är så himla bra så den får nog poäng ändå.
                              Man har ingen kunskap att bedöma bilder och röstar antingen med hjärtat eller på sin favvofisk eller, eller, eller......

Men har vi/ni något emot det då? Peter gillar det inte men övriga då?

Kommentar

• Jan Kohler
                                Användare
                                • August 2007
                                • 128

Det tycker jag däremot kan minska intresset för amatören. Det roliga är ju att man kan ägna en stund åt att bara fotografera en hoper bilder, välja en att sända in och i och med att det är en "amatöromröstning" ha en liten chans.

Detta blev lite konstigt, trodde jag la en kommentar på inlägget om 50 % proffsjury och 50 % medlemmar i röstningen.
                                Senast redigerad av Jan Kohler; 07 February 2013, 00:28.

Kommentar

Arbetssätt...