Subjektiv diskussion om vad som är en bra bild

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • DaRe
    NCS Medlem

• September 2009
    • 22826

Av dem gillar jag nog mest 3:an på grund av ljus och skuggor som jag gillar samt att den ser lite evilish ut.

sedan tycker jag andra bilden är trevlig då motivet säger något, Oops någon kom på mig liksom. 1:a är bra den med men kanske lite intetsägande, men färgerna sticker ut mot bakgrunden. Dock lite kraftigt belyst så detaljer försvinner.

Dvs 1:a plats 3:e bilden
    2:a plats 2:a bilden
    3:e plats 1:a bilden.
    Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

///David
    Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

Kommentar

• Kimmy-
      Användare
      • June 2010
      • 458

Ursprungligen postat av cichlids4fun
      blir 3 bilder ska bli kul att höra vad ni tycker, men det finns fuligheter
      [ATTACH=CONFIG]43397[/ATTACH]
      [ATTACH=CONFIG]43398[/ATTACH]
      [ATTACH=CONFIG]43399[/ATTACH]
      Vinnare av dessa 3 bilderna blir ör min del blir Bild nr 1, Då det är den enda bild med en bra kontrast och skärpa på fisk, ser dock lite kladdigt ut vid grus framförallt höger hörn?

Bild nr2 Kommer på sista plats då det är den bilden där fokus ligger fel, Gillar bilden mer än dom andra då fisken ser livligare ut! Men fokus på fisk drar ner.

Bild nr3 kmr på andra plats då jag tycker fokus på fisk är bättre änn andra bild, sen håller jag med gratis om att det ser taskigt ut när fiskdelar osv sticker in i bild.
      Mvh / Jimmy

Lokal

Kommentar

• Kajjjan
        • June 2008
        • 1875

Ursprungligen postat av GraTis
        1:a bilden tilltalar mig bäst. Underbart komp rent och snyggt.(även om den ser lite tillfuskad ut) Den vinner på bra kontrast och färgmättnad.
        bild 2 är en grov miss då skärpan är på fisken som är på väg ur bilden istället för den som simmar in i bilden. en del skräp som borde tas bort.
        Bild 3 går bort i avsaknad av skärpa, fiskdelar som sticker in i bilden och som borde tas bort, massor av skräp som borde städas bort.

Kul att höra vad och varför andra tycker som dom gör.
        Håller helt med på varje punkt.
        Kaj

Kommentar

• cichlids4fun
          • April 2002
          • 3109

Ursprungligen postat av GraTis
          1:a bilden tilltalar mig bäst. Underbart komp rent och snyggt.(även om den ser lite tillfuskad ut) Den vinner på bra kontrast och färgmättnad.
          bild 2 är en grov miss då skärpan är på fisken som är på väg ur bilden istället för den som simmar in i bilden. en del skräp som borde tas bort.
          Bild 3 går bort i avsaknad av skärpa, fiskdelar som sticker in i bilden och som borde tas bort, massor av skräp som borde städas bort.

Kul att höra vad och varför andra tycker som dom gör.
          Ursprungligen postat av DaRe
          Av dem gillar jag nog mest 3:an på grund av ljus och skuggor som jag gillar samt att den ser lite evilish ut.

sedan tycker jag andra bilden är trevlig då motivet säger något, Oops någon kom på mig liksom. 1:a är bra den med men kanske lite intetsägande, men färgerna sticker ut mot bakgrunden. Dock lite kraftigt belyst så detaljer försvinner.

Dvs 1:a plats 3:e bilden
          2:a plats 2:a bilden
          3:e plats 1:a bilden.
          hehe lite olika syn ska bli kul med lite fler åsikter
          Mvh
          Peter

don´t drink water-fish ..... in it!

Kommentar

• Jan Kohler
            Användare
            • August 2007
            • 127

Sådär mycket tänker inte jag när jag röstar på en bild. Jag röstar på det jag tycker är en snygg bild med en intressant fisk. Ganska enkelt men jag tolkar att det är just det som Ola menar.

Kommentar

• cichlids4fun
              • April 2002
              • 3109

Ursprungligen postat av Jan köhler
              Sådär mycket tänker inte jag när jag röstar på en bild. Jag röstar på det jag tycker är en snygg bild med en intressant fisk. Ganska enkelt men jag tolkar att det är just det som Ola menar.
              det är helt ok att rösta på en snygg bild med intressant motiv
              Mvh
              Peter

Kommentar

• cichlids4fun
                • April 2002
                • 3109

ser gärna att fler säger sin åsikt om bilderna, jag ska ge mina ikväll, vill inte påverka andra med mina åsikter eftersom jag vet all fakta om dem
                Mvh
                Peter

Kommentar

• DaRe
                  NCS Medlem

• September 2009
                  • 22826

Ja, jättekul med olika åsikter! Ös på ni som brukar rösta hur tänker ni?
                  Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

///David
                  Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

Kommentar

• Jan Kohler
                    Användare
                    • August 2007
                    • 127

Jag tänker inte så mycket utan går på känsla....ibland är det svårt eftersom det ofta finns fler bra bilder. För min del blir då avgörandet vilken fisk jag anser vara snyggast och jag har min smak där det absolut inte behöver vara den mest sällsynta eller dyraste fisken. Förutom att jag föredrar ciklider så finns det inga "elitfiskar" för mig. Utan en snygg "Golden" får min röst hellre än en inte så snygg dyr fisk. Sen gillar jag personligen inte upplägg där fisken verkar placerad mot exempelvis svart bakgrund utan jag föredrar bilder direkt i miljön.

Kommentar

• tege
                      Användare
                      • February 2005
                      • 2748

Ursprungligen postat av cichlids4fun
                      ser gärna att fler säger sin åsikt om bilderna, jag ska ge mina ikväll, vill inte påverka andra med mina åsikter eftersom jag vet all fakta om dem
                      Det verkar vara ganska lågt intresse för dina bilder, dom flesta är väl för fega för att säga vad dom tycker offentligt.
                      https://www.ciklid.org/forum/album.php?albumid=34

Kommentar

• fart66
                        Användare
                        • January 2012
                        • 191

Jeg liker komposisjonen på bilde 1, bilde 2 synes jeg fisken er finest, bilde tre ser det ut som om noe skjer
                        så mine stemmer går slik.

Førsteplass bilde 3
                        andre plass bilde 1
                        tredje plass bilde 2 (Hadde fisken vært mer i fokus hadde den muligens fått andreplass)

Kommentar

• cichlids4fun
                          • April 2002
                          • 3109

mycket olika tankar om bilderna synd att fler inte har sagt sitt.

men nu säger jag mitt

bild1. tråkig bild på tråkig fisk händer absolut ingenting i den bilden, dock är fisken vacker och skärpa och fokus bra, men bilden är klumpigt redigerad det ser man tydligt om man tittar sånt drar ner mitt betyg då jag alltid misstänker det värsta, nu har jag ju facit och det är möjligt att jag drar ner betyget onödigt mycket pga av det, bla så är fiskar och en snigel borttagna ur bilden och den är färgförstärkt se orginal nedan.
                          lägger in den andra för jämförelse oxå
                          Klicka på bilden för större version

Namn: test.jpg
Visningar: 1
Storlek: 97,8 KB
ID: 684061

Namn: l.carielius golden-1.jpg
Visningar: 2
Storlek: 122,4 KB
ID: 684065

bild 2. visst ligger fokus lite fel och vissa säger att fisken är på väg ut ur bild, men mig stör det inte, denna bilden berättar mycket mer, men iaf så har den hämtat en maltablett för att förmodligen ge till sina yngel som man ser lite otydligt i förgrunden och när jag närmar mig med kameran så blir fisken illförbannad och försöker visa upp sig så stor som möjlig för att skrämmas (svårt när man är 5cm stor) tycker att bilden är snygg och så all mönstring på fisken gör bilden intressant att titta på. bilden är i princip oredigerad bara beskuren och autolevlad för att få rätt färger och ljus. men många hade säkert tyckt att nästa bild på samma fisk är bättre pga av bredsidan eller bilden på honan med bredsida se nedan
                          lägger in den ovan oxå för jämförelse

Namn: N. signatus hane2.jpg
Storlek: 815,5 KB
ID: 684062

Namn: N. signatus hona.jpg
Storlek: 463,1 KB
ID: 684063

Namn: N. signatus hane.jpg
Storlek: 467,3 KB
ID: 684066

bild 3 gillar jag skarpt på grund av ljusättningen och att fisken ser ut att vara alert inte bara poserande dessutom en vacker fisk på sitt sätt gillar när man ser fjällen tydligt på bilder, skärpan är väl inte hundra men det stör inte mig heller på denna bild, jag kanske borde beskuret den annorlunda och klonat bort fiskstjärten men eftersom jag inte är bra på det så sket jag i det, bilden är i princip obehandlad men beskuren och autolevlad som bild 2, ett klantigt redigeringsförsök på samma bild ses nedan
                          lägger in den oredigerade oxå för jämförelse

Namn: N. sexfasciatus -1.jpg
Storlek: 427,4 KB
ID: 684064

Namn: sexf3.jpg
Visningar: 4
Storlek: 164,0 KB
ID: 684067

lite tankar från mig.
                          min placering
                          1:a bild 2
                          2:a bild 3
                          3:a bild 1

med detta vill jag säga att inte säkert att den skarpaste bilden får mig att rösta på den, lite störande faktiskt om den är ultraskarp då tänker jag bara på att man har hållt på med att putsa rutor har stativ (aldrig använt detta så jag har ingen aning om det gör bilderna mer lätttagna) och sen har man objektiv för 20000kr.........
                          sen är ju det alltid imponerande om det är en skarp bild på en rörlig och svårfotad fisk jämfört med en trött frontossa tex.

men ska en bild med mycket oskärpa och fel färger få nåt bra betyg av mig ska den vara rolig och det ska hända nåt inte nåt stilleben som är beskuret inpå fenorna

men sån är jag och jag är övertygad om att en bra fotograf hade tagit mycket bättre bilder än mig med en 3000kr kamera än jag om jag hade en 100000kr kamera, så nån bra fotograf blir jag nog aldrig, har inte tålamodet, det märkte jag idag tex när jag försökte fota troffar usch att de aldrig kan stå still

kommentera gärna mitt tankesätt och övertyga mig gärna att jag tänker helt fel (good luck whith that)
                          Senast redigerad av cichlids4fun; 03 February 2013, 23:13. Anledning: lagt till några bilder
                          Mvh
                          Peter

Kommentar

• cf.akvarielagret
                            Användare
                            • April 2002
                            • 5028

Himla bra inlägg Peter
                            här får du en
                            jag är Ateist
                            men Gud talade till mig
                            Gud är stor
                            jag frågade hur stor ? inget svar
                            han kanske behövde låna toaletten

Kommentar

• cichlids4fun
                              • April 2002
                              • 3109

Ursprungligen postat av cf.akvarielagret
                              Himla bra inlägg Peter
                              här får du en
                              tackar

får vi dina synpunkter på bilderna då?
                              Mvh
                              Peter

Kommentar

• cichlids4fun
                                • April 2002
                                • 3109

en annan sak, fan vilken skillnad det är på bilder i olika skärmar, surfar normalt på en laptop utan överdrivet bra grafikkort, var precis inne i den stationära datorn och kollade lite har en ledskärm bra grafikort och grym övrig prestanda (är min mediadator) där och skärpan på goldenbilden såg inte så bra ut där i är det så eller är min skärm felinställd?

oxå en tanke att innan man röstar titta på bilderna i olika datorer först
                                Mvh
                                Peter

Kommentar

Arbetssätt...