Subjektiv diskussion om vad som är en bra bild
Kollaps
X
-
-
Sv: Fototävling Februari 2013
Men asså. Jag hade oxå röstat på den första men där oxå pga av vackrare fisk i mina ögon. Plus att den är finare tagen och roligare miljö.
Tror dom flesta som röstar röstar på vad som berör. Och tycker du om tex golden mer så berör den bilden dig mer även om kvaliteten på skärpan och omgivningen inte är ngn höjdare. Och enligt mig, så alla dessa fina och detaljerade bilder på fisk med en tex svart bakgrund får ytterst sällan en första plasering från mig. Då jag vill se lite ovanligt lr vanligt beteende på fisk, vilket många här är väldigt duktiga på att fånga. Och då sjunker mina kriterier lite på kvaliten.
Ni som vill att det bästa Kortet dvs va talarna innan sagt är skärpa och kvalite så borde ni satsa på en tävling via ngn fotoforum.Kommentar
-
eftersom det är en fototävling och speciellt mycket stora skillnader i fotokvalitet och många arter och olika kompositioner, då kan man ju ganska uppenbart se om folk röstar på bästa bilden eller på den fisk de gillar mest.
visst folk kan ju alltid tycka olika vad som är bra fotokvaltet, men iaf jag är inte intresserad av en tävling där inte resultatet blir bedömt efter bästa fotot utan uppenbart felaktigt pga av intressantare arter.
nu kan jag ju vara helt ute och cykla men av erfarenhet vet jag att popärare fiskar brukar få mer röster
ett ex om dessa två bilder skulle vara med är jag övertygad om att den andra skulle vinna, vilket jag ser som helt felaktigt
Kanske den här frågan ligger i fel tråd? eller kan någon göra en tråd om varför den ena bilden är bättre än den andra?
Det är lätt att säga vilken man skulle rösta på eller vilken som är bäst, men frågan är väl egentligen varför man tycker så? och då blir det genast lite jobbigare.Kommentar
-
kan vi inte be david lyfta ut dessa inlägg till en ny tråd så ska jag gärna förklara varför jag menar som jag menar, jag har egentligen gjort det enormt svårt på dessa 2 bilder då de är manipulerade på olika sättMvh
Peter
don´t drink water-fish ..... in it!Kommentar
-
Jag flyttade dem hit, det kanske är en passande tråd. Inte första gången detta ämne debatteras. Det är ju inte så konstigt det är ju ändå ett väldigt subjektivt ämne och då finns åsikter. Ofta är det sådana diskussioner som är kul om man kan hålla det till ämnet och inte personen.Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!
///David
Ordförande Nordiska CiklidsällskapetKommentar
-
För mig är en fototävling oavsett om det är fisk eller inte en kombination mellan motiv och "rationell" kvalitetKlart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!
///David
-
Sv: Subjektiv diskussion om vad som är en bra bild
Om man ska undvika det peter antyder vilket blir så vi har omröstningen idagens läge. Men vill man att det bästa fotot ska vinna då allt är inräknat så behövs det en jury och vi medlemmar får inte rösta. Och då anser jag att tävlingen kmr tappa intresse väldigt mkt.
Något som kanske hade varit intressant äe om det danns en jury som på något vänster har halva rösten och vi medlemmar andra halva. Då möter man det peter säger bättre enligt mig.Kommentar
-
Vi har jury i årsfinalen det kanske räcker?Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!
///David
-
-
Spännande att höra din åsikt om varför den ena bilden är bättre än den andra.......
Kanske den här frågan ligger i fel tråd? eller kan någon göra en tråd om varför den ena bilden är bättre än den andra?
Det är lätt att säga vilken man skulle rösta på eller vilken som är bäst, men frågan är väl egentligen varför man tycker så? och då blir det genast lite jobbigare.
den andra bilden är på fel fisk det riktiga motivet är bortklippt...........därav skärpefelet och den kraftiga beskärningen sen är egentligen omgivningen i det karet mycket intressantare men det syns inte eftersom den bilden är så beskuren och även här skärpedjupet för kort för att bli bra på den kompossitionen dessutom är fisken färgförstärkt.
jag skrev ju att jag gjorde det onödigt svårt med dessa 2 bilder
vad jag menar med allt detta är att att man är duktig på att redigera och att fisken är populär och mycket färgrann ska inte få påverka resultatet av en röstning och i alla år jag har följt tävlingen har det fått påverka resultatet därför har jag ej heller deltagit. får väl se om jag kommer deltaga i år, resultatet av månadens kommer att påverka mitt beslut.
det är iaf lite mina tankar på fototävlingen möjligen är det felaktigt men det skiter jag i
jag kan lägga upp ett par bilder till för att höra er bedömning så jag vet hur ni tyckerMvh
Peter
don´t drink water-fish ..... in it!Kommentar
-
-
Kommentar
-
He he. Ingen kommer att våga säga ett knyst, för att inte riskera att visa att man missat rävsvansarna.mvh
Mikael W
(NCS-medlem sedan 1981)Kommentar
-
Jag tycker nog det som är vid alla typer av val att det är subjektivt och man kan aldrig veta varför någon väljer något specifikt. Det kan finnas sjukt många olika anledningar. Det framgår inte minst om man talar med sina barn om varför de gör det ena eller det andra man blir ständigt överraskad över vilka tankar som kan finnas.
Jag personligen föredrar definitivt att alla kan rösta istället för en Jury. huvudsakligen för att det är roligare.Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!
///David
-
bild 2 är en grov miss då skärpan är på fisken som är på väg ur bilden istället för den som simmar in i bilden. en del skräp som borde tas bort.
Bild 3 går bort i avsaknad av skärpa, fiskdelar som sticker in i bilden och som borde tas bort, massor av skräp som borde städas bort.
Kul att höra vad och varför andra tycker som dom gör.Kommentar
Kommentar