Paket på Väg, Julafton i Maj

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • HåkanM
    NCS Medlem

• November 2005
    • 1296

Paket på Väg, Julafton i Maj

Japp, nu är ett paket med bussgods på gång från Sala till Luleå.
    Innehållande lite Malawi. Kommer på onsdag så nu känns det lite som dan före dan före........ . Hårda paket är det som gäller...
    ( Lite nya golden, Cop azureus F1, C.moori)
  • Zaphi
    NCS Medlem
    • July 2002
    • 5395

Onsdag? Det är ju 5 dagar bort. Det var lång leveranstid inom Sverige, speciellt med tanke på att det är levande djur. Du kan få fisk från Afrika på samma tid
    www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se

Kommentar

• HåkanM
      NCS Medlem

• November 2005
      • 1296

Ursprungligen postat av Zaphi
      Onsdag? Det är ju 5 dagar bort. Det var lång leveranstid inom Sverige, speciellt med tanke på att det är levande djur. Du kan få fisk från Afrika på samma tid
      Jo men de skickas först på Tisdag och går med buss på natten

Kommentar

• HåkanM
        NCS Medlem

• November 2005
        • 1296

Nu har det anlänt, Norrbotten har fått 9 nya Malawiciklider av prima kvalitet
        som invånare och 2 gamla invånare har fått en dag med guldkant, så arbetskamraterna undrar vad som hänt när de uppmärksammar det fåniga leendet som inte syns varje dag. Det är första gången jag får fisk med bussgods så här långt, ca 90 mil och 25 timmar. Paketet var mycket bra packat med bla heat pack och singelpackade i dubbla påsar. Fiskarna mådde prima.
        Som kuriosa kan nämmnas att det snöar i Kirunaområdet idag.

Kommentar

• Elfström
          Användare
          • February 2011
          • 14

Snö kan ni behålla, men lägg ut lite bilder kanske inte på golden men resten

Kommentar

• DaRe
            NCS Medlem
            • September 2009
            • 22830

Vi hade hagel stora som ärtor i Stockholm igår. Jag har frågat bussgods om de skickar fisk, men fått ett absolut nej. Hur gör man?
            Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

///David
            Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

Kommentar

• Nasso
              Användare
              • April 2011
              • 154

Det finns en bra tråd ( och ett bra inlägg som jag länkar till) om detta på zoopet.
              Nu är det så här att det ska skickas fisk. Hur går man till väga? Syrepåsar har införskaffats, men vad är bäst att skickas med? Och hur håller man nere kostnaderna utan att skada fiskarna? Tack på förhand // Tomas

För att sammanfatta kan man säga att det är olagligt att skicka fisk med bussgods och om man har otur så kan man själv åka på böter. Vet bussgods om att det är levande djur i paketet kommer de inte att ta emot det.
              //Emil

Kommentar

• olaJ
                Användare
                • August 2003
                • 584

Ursprungligen postat av DaRe
                Vi hade hagel stora som ärtor i Stockholm igår. Jag har frågat bussgods om de skickar fisk, men fått ett absolut nej. Hur gör man?
                Man börjar med att inte fråga....sedan skriver man att det är akvarieväxter på innehållet, dessa kräver ju vatten (tror den oinvigde i alla fall), därav att det kanske plaskar och att man vill ha det fraktat så varmt som möjligt. Givetvis sker detta förfarande helt på egen risk, utan att omfattas av deras fraktförsäkring om något skulle gå galet.

Men säg inte att jag sade det.....
                "Jag skulle aldrig kunna tänka mig att bli medlem i en klubb som tillåter såna som mig som medlemmar.": Groucho Marx

Kommentar

• DaRe
                  NCS Medlem
                  • September 2009
                  • 22830

Ok då vet jag, bra initial info i tråden, men, allvarligt, vad tröttsam den var att läsa. Ughhh.

Sorry för OT.
                  Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

///David
                  Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

Kommentar

• HåkanM
                    NCS Medlem

• November 2005
                    • 1296

Ursprungligen postat av Nasso
                    Det finns en bra tråd ( och ett bra inlägg som jag länkar till) om detta på zoopet.
                    Nu är det så här att det ska skickas fisk. Hur går man till väga? Syrepåsar har införskaffats, men vad är bäst att skickas med? Och hur håller man nere kostnaderna utan att skada fiskarna? Tack på förhand // Tomas

För att sammanfatta kan man säga att det är olagligt att skicka fisk med bussgods och om man har otur så kan man själv åka på böter. Vet bussgods om att det är levande djur i paketet kommer de inte att ta emot det.
                    Hum, paketet var märkt med jättestora bokstäver "Levande fiskar","aktas för kyla" + att kartongen var en gammal fisksändningskartong för malar från syamerika till europa, full av fisksymboler. Så inte undgick det någon av de 4-7 personer på bussgods som hanterat paketet vad det innehöll,
                    Dessutom stod det i klartext på fraktsedeln......

Kommentar

• Nasso
                      Användare
                      • April 2011
                      • 154

Ursprungligen postat av HåkanM
                      Hum, paketet var märkt med jättestora bokstäver "Levande fiskar","aktas för kyla" + att kartongen var en gammal fisksändningskartong för malar från syamerika till europa, full av fisksymboler. Så inte undgick det någon av de 4-7 personer på bussgods som hanterat paketet vad det innehöll,
                      Dessutom stod det i klartext på fraktsedeln......
                      Ok. Då lär du ha ditt på det torra iaf! Då ligger det hela antagligen hos bussgods. Skulle tro att det är mycket liten risk att man skulle få några böter för att man skickat fisk med bussgods. Speciellt om man märkt lådan bra. Då borde ansvaret ligga på bussgods tycker jag. Men är osäker...

Sen om det är schysst mot djuren att skicka dem med något som inte är en djurtransport, där djuren inte behandlas som djur utan som gods och mycket väl kan kastas fram och tillbaka och hamna i väldigt kalla eller väldigt varma utrymmen under längre tider.... det är en helt annan frågan. Och lite OT. Olagligt är det iaf tydligt att det är. Men det är absolut inget som alla kan förväntas veta. Det tycker jag definitivt att bussgods har skyldighet att informera om.
                      Senast redigerad av Nasso; 19 May 2011, 11:23.
                      //Emil

Kommentar

Arbetssätt...