Plast växter

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Elvedin
    Användare
    • September 2008
    • 63

    Plast växter

    Hej.
    Har ett par plast växter i mitt kar för tillfället då dom äter upp mina andra.
    men dom har fått en massa alger på sig och jag undrar då hur man får väck dom på lättaste sätt har försökt att tvätta men det sitter ju som sten känns det som någon som har bra förslag

    mvh
  • Mr.Fish
    Användare
    • May 2004
    • 1403

    #2
    Ursprungligen postat av Elvedin
    Hej.
    Har ett par plast växter i mitt kar för tillfället då dom äter upp mina andra.
    men dom har fått en massa alger på sig och jag undrar då hur man får väck dom på lättaste sätt har försökt att tvätta men det sitter ju som sten känns det som någon som har bra förslag

    mvh
    -I de akvarium jag HAR malar(Ansistrus)= Inte nödvändigt att göra rent glasen. MEN! i de avarium utan "biologisk" hjälp...Alg-skrapan ett måste! -Hoppas att du förstår vinken ;-)

    Kommentar

    • DaRe
      NCS Medlem
      • September 2009
      • 22830

      #3
      Vilka fiskar har du äter växterna?
      Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

      ///David
      Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

      Kommentar

      • Pierre_N
        Användare
        • March 2004
        • 772

        #4
        Doppa dem i kokande vatten så dör de rätt fort. För säkerhets skull kan du skölja av dem under kranen efter men jag tvivlar på att plasten fäller ut något. (Var lite försiktig dock och testa på en liten del först, all plast klarar inte 100 grader.)

        Kommentar

        • Elvedin
          Användare
          • September 2008
          • 63

          #5
          De fiskar som jag ha är Golden samt blådelfin dom gräver sönder allt där för tillfället. ja tack för tipset med kokande vatten. kan ju alltid testa annars är det bara till att inhandla nya växter vilket e lite segt att behöva göra titt som tätt

          Kommentar

          • DaRe
            NCS Medlem
            • September 2009
            • 22830

            #6
            Du kan ju prova crinumlökar. Det vet jag inte någon fisk som slukar. Det finns släta som liknar vallis och krusiga. Väldigt smidiga växter.
            Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

            ///David
            Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

            Kommentar

            • Elvedin
              Användare
              • September 2008
              • 63

              #7
              hm det har jag inte tänkt på faktiskt men det ska jag absolut testa så får vi se om dom låter mina växter vara ifred verkar som dom har fått fnatt där inne i karet dom har livit helt galna hehe

              Kommentar

              • DaRe
                NCS Medlem
                • September 2009
                • 22830

                #8
                Fördelenmed levande är att algerna försvinner i takt med att nya blad växer fram...
                Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

                ///David
                Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

                Kommentar

                • Getingen
                  Användare
                  • December 2012
                  • 412

                  #9
                  Anubias står emot det mesta också. Javaormbunke är också tålig dock inte riktigt lika tålig som anubiasen.

                  Kommentar

                  • endymion

                    #10
                    Lägg dem i frysen en timme eller två

                    Kommentar

                    • Elvedin
                      Användare
                      • September 2008
                      • 63

                      #11
                      jo levande har jag med och dom som lyckas klara sig blir väldigt fina.dom som blir helt sönder trasade dom flyter ju som sagt runt och får fiska blad i karet.

                      ja det kan jag med göra ska städa karet i dag så slänger dom i frysen så får vi se annars kokar vi dom små plastblommorna ..

                      Kommentar

                      • Elvedin
                        Användare
                        • September 2008
                        • 63

                        #12
                        jo ska göra det men vad ska man använda för att få dom å gå väck dom ramlar inte av av sig själv är det bara till att skölja eller

                        Kommentar

                        Arbetssätt...