Aluminiumfolie i lysrörsarmaturen

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Scrap
    Användare
    • March 2011
    • 34

    Aluminiumfolie i lysrörsarmaturen

    Har i dagsläget en T8-armatur med två lysrör till mitt akvarium på 540 liter och tycker att ljuset är aningen svagt. Tills dess att jag kan förmå mig att lägga 3000 på en T5-armatur har jag sett skrivet på ett forum på Zoopet att man kan sätta aluminiumfolie i armaturen för att få bättre reflektion. Vad säger ni här om det? Hur ska man då sätta den? Är det någon risk att det blir för varmt och börjar brinna? Får foliet komma i kontakt med själva lysrören eller ej? Skulle det ens ge märkbar effekt?
    Tack på förhand för tips och råd!

    MVH
    /Malin
  • DaRe
    NCS Medlem
    • September 2009
    • 22830

    #2
    Det har effekt. Aluminiumfolie är just av aluminium dvs metall och brinne rinte. Täck in armaturen bakom lysröret med blanka sidan utåt så att ljuset som inte direkt går ned i vattnet träffar folien och reflekteras ned i vattnet.
    Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

    ///David
    Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

    Kommentar

    • Suma
      Användare
      • January 2011
      • 606

      #3
      Jag kör med aluminiumfolie + Silvertejp...
      -------------------
      Mats

      Kommentar

      • cf.akvarielagret
        Användare
        • April 2002
        • 5028

        #4
        Ursprungligen postat av Suma
        Jag kör med aluminiumfolie + Silvertejp...
        Är det en gammal tryckpress över akvariet
        jag är Ateist
        men Gud talade till mig
        Gud är stor
        jag frågade hur stor ? inget svar
        han kanske behövde låna toaletten

        Kommentar

        • Suma
          Användare
          • January 2011
          • 606

          #5
          Ursprungligen postat av cf.akvarielagret
          Är det en gammal tryckpress över akvariet
          För att vara säker på att rampen inte skulle bli för klen och komma i självsvängning vid utfodring så är den klädd med Klinker. Den är enkel att flytta på med assistans av en gaffeltruck. S.k Gym-nastik-kort behövs inte längre, ej heller de, i vissa kretsar, populära parabola streoiderna.
          -------------------
          Mats

          Kommentar

          • Donkiwin
            Användare
            • November 2008
            • 95

            #6
            Ursprungligen postat av Suma
            För att vara säker på att rampen inte skulle bli för klen och komma i självsvängning vid utfodring så är den klädd med Klinker. Den är enkel att flytta på med assistans av en gaffeltruck. S.k Gym-nastik-kort behövs inte längre, ej heller de, i vissa kretsar, populära parabola streoiderna.
            Göteborgshumorn är på topp

            Kommentar

            • Norrland
              Användare
              • December 2009
              • 557

              #7
              Ursprungligen postat av Suma
              Klinker
              He! He!
              Columbus did not seek a new route to the Indies in response to a majority directive.

              Kommentar

              • cf.akvarielagret
                Användare
                • April 2002
                • 5028

                #8
                Ursprungligen postat av Suma
                För att vara säker på att rampen inte skulle bli för klen och komma i självsvängning vid utfodring så är den klädd med Klinker. Den är enkel att flytta på med assistans av en gaffeltruck. S.k Gym-nastik-kort behövs inte längre, ej heller de, i vissa kretsar, populära parabola streoiderna.
                Vad väger den ??
                jag är Ateist
                men Gud talade till mig
                Gud är stor
                jag frågade hur stor ? inget svar
                han kanske behövde låna toaletten

                Kommentar

                • Suma
                  Användare
                  • January 2011
                  • 606

                  #9
                  Ursprungligen postat av cf.akvarielagret
                  Vad väger den ??
                  Har inte vägt den men e.g inte så mycket..Locket är frigolit klätt med läder & aluminiumlist.Hyllan i bakkant med transar & kontakter e.t.c är hylla skruvad i väggen.Ramen är skruvad i väggen...lock + ram för rören sitter på gångjärn skruvade i väggen...Belastningen på akvariet är inte så stor.
                  -------------------
                  Mats

                  Kommentar

                  • daniel_i_malmö
                    Användare
                    • April 2002
                    • 1338

                    #10
                    Aluminiumfolie i all ära, men så vitt jag förstått är matt vit färg en bättre reflektor än de flesta blanka material såsom alu-folie, särskilt om inte reflektorn är exakt och specifikt utformad för just den ljuskällans form. Detta har visats i flera försök jag sett redogjorda för på internet.

                    Om jag har förstått det rätt beror det på att matt vit färg ger en diffus reflektion som inte är så beroende av ljusstrålarnas ingångsvinkel för att den stor del av ljuset ska reflekteras ner i akvariet.

                    Matt vit färg är bättre än blank vit färg, trots att det kan kännas kontraintinuitivt.

                    Första gången jag läste detta var för en herrans massa år sedan på den en gång så aktiva akvariesidan thekrib.com. Defdac har samlat lite info kring detta på plantswap:


                    Så Suma, det är bara att riva ut och göra om och göra rätt...
                    Senast redigerad av daniel_i_malmö; 07 May 2011, 12:11.
                    Tjugofem år med ciklider.
                    http://www.malmoakvarieforening.se
                    Centralamerika 2006
                    Svart kaffe och drömmeri...

                    Kommentar

                    • Suma
                      Användare
                      • January 2011
                      • 606

                      #11
                      Ursprungligen postat av daniel_i_malmö
                      Aluminiumfolie i all ära, men så vitt jag förstått är matt vit färg en bättre reflektor än de flesta blanka material såsom alu-folie, särskilt om inte reflektorn är exakt och specifikt utformad för just den ljuskällans form. Detta har visats i flera försök jag sett redogjorda för på internet.

                      Om jag har förstått det rätt beror det på att matt vit färg ger en diffus reflektion som inte är så beroende av ljusstrålarnas ingångsvinkel för att den stor del av ljuset ska reflekteras ner i akvariet.

                      Matt vit färg är bättre än blank vit färg, trots att det kan kännas kontraintinuitivt.

                      Första gången jag läste detta var för en herrans massa år sedan på den en gång så aktiva akvariesidan thekrib.com. Defdac har samlat lite info kring detta på plantswap:


                      Så Suma, det är bara att riva ut och göra om och göra rätt...
                      Interesting såklart, en vitt kulör reflekterar ju så gott som allt ljus,en matt yta har ju den största arean och ger en diffus reflexion...fan hadde ju målat vitt som grund....ska kolla med strålkastargubbarna på jobbet.
                      -------------------
                      Mats

                      Kommentar

                      • jhes
                        Användare
                        • September 2010
                        • 229

                        #12
                        Ursprungligen postat av Scrap
                        Har i dagsläget en T8-armatur med två lysrör till mitt akvarium på 540 liter och tycker att ljuset är aningen svagt. Tills dess att jag kan förmå mig att lägga 3000 på en T5-armatur har jag sett skrivet på ett forum på Zoopet att man kan sätta aluminiumfolie i armaturen för att få bättre reflektion. Vad säger ni här om det? Hur ska man då sätta den? Är det någon risk att det blir för varmt och börjar brinna? Får foliet komma i kontakt med själva lysrören eller ej? Skulle det ens ge märkbar effekt?
                        Tack på förhand för tips och råd!

                        MVH
                        /Malin

                        Finns annars färdiga reflektorer att köpa som ska öka ljusmängden till vattnet med typ 50%!
                        Fästs på röret mad små clips, själva reflektorn är vinklad runt övre delen av röret så det går att få både ett brett ljus , samt ett mer riktat ljus.

                        /Henrik

                        Kommentar

                        • Suma
                          Användare
                          • January 2011
                          • 606

                          #13
                          Ursprungligen postat av daniel_i_malmö
                          Aluminiumfolie i all ära, men så vitt jag förstått är matt vit färg en bättre reflektor än de flesta blanka material såsom alu-folie, särskilt om inte reflektorn är exakt och specifikt utformad för just den ljuskällans form. Detta har visats i flera försök jag sett redogjorda för på internet.

                          Om jag har förstått det rätt beror det på att matt vit färg ger en diffus reflektion som inte är så beroende av ljusstrålarnas ingångsvinkel för att den stor del av ljuset ska reflekteras ner i akvariet.

                          Matt vit färg är bättre än blank vit färg, trots att det kan kännas kontraintinuitivt.

                          Första gången jag läste detta var för en herrans massa år sedan på den en gång så aktiva akvariesidan thekrib.com. Defdac har samlat lite info kring detta på plantswap:


                          Så Suma, det är bara att riva ut och göra om och göra rätt...
                          Ja det här med att gör rätt är ju inte alltid lätt...och det här med att erkänna att man har fel blir ju lätt ett vel. Men hursomhelst här är min lärdom:

                          Ska ljuset koncentreras för att kastas långt (dvs en reflektor), optimalt måste ytan vara slät dvs ingen skrynklig aluminiumfolie.Skrynklig folie är sämre än vitt diffus reflexion..

                          Går det inte att fixa så kör med vitt.Kolla bara så att lacken inte gulnar fort.

                          / Jag använde silvertejp till att klä insidan på min lysrörsarmatur vilket blev slätt och det tycker jag funkar bra.Skulle troligen göra nått liknande igen eller satsa på clipsade köpegrejjer.Resten av insidan av rampen skulle jag lacka rakt av matt vitt. /

                          Man lär så länge man lever..
                          -------------------
                          Mats

                          Kommentar

                          Arbetssätt...