Funderingar kring "tilapiafläcken"

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Rooster
    NCS Medlem
    • November 2009
    • 473

    Funderingar kring "tilapiafläcken"

    Hej jag vet inte riktigt vad det här inlägget hör hemma så jag postar det här.

    Jag har funderat lite på det där med "tilapiafläck"...
    Försökte hitta info på nätet men hittade inget direkt, å frågar man inget så får man inget veta... Här finns ju mkt kunnigt folk så jag frågar här.

    När man säger tilapiafläck så avses alltid en mörk fläck i ryggfenan va, å inte andra mörka fläckar på exempelvis fiskens sidor?

    Det verkar som att man ofta skriver ordet med citationstecken vilket jag tolkar som att tilapior ofta har det men att även andra icketilalpina ciklider har det, men man säger ändå tilapiafläck för då vet folk vad man menar. Är detta rätt tolkat?

    Om så nu är fallet är då "den äkta" tilapiafläcken en karaktär förbehållen tilapior, medan en fläck i ryggfenan hos andra ciklider då skulle ha uppkommit oberoende av tilapiornas fläck, dvs icke besläktat utan snarare nån slags konvergens?

    En annan dum fråga, är det bara honor som kan uppvisa "tilapiafläck" eller är det kanske olika från art till art?

    Jag kanske är helt ute å cyklar å har missuppfattat detta helt men blev så himla nyfiken bara!
    Någon som vet/har nån gissning om detta?
  • Ola Svensson
    Användare
    • April 2002
    • 14633

    #2
    Hej

    Jag vet inte om alla tilapiiner har den men det är en fläck längst bak i ryggfenan. Den är tydlig hos ungfiskar. Även Chromidotilapia och Benitochromis har den men dessa är inte tilapiiner. Tja, det var allt jag kunde säga i frågan
    Med vänliga hälsningar

    Ola

    Kommentar

    • endymion

      #3
      En del ungfiskar av madagaskarciklider har också tilapiafläck exempelvis P. polleni och K. katria

      Kommentar

      • Ola Svensson
        Användare
        • April 2002
        • 14633

        #4
        Ursprungligen postat av endymion
        En del ungfiskar av madagaskarciklider har också tilapiafläck exempelvis P. polleni och K. katria
        Ja just det. Jag skulle gissa att tilapiafläcken är riktigt riktigt basal i ciklidträdet men att t ex sydamerikanerna och haplochrominerna har tappat den. Vissa Chromidotilapiiner verkar då ha tappat den senare - Chromidotilapia har den men Pelvicachromis har den inte.
        Med vänliga hälsningar

        Ola

        Kommentar

        • Rooster
          NCS Medlem
          • November 2009
          • 473

          #5
          Ursprungligen postat av Ola Svensson
          Ja just det. Jag skulle gissa att tilapiafläcken är riktigt riktigt basal i ciklidträdet men att t ex sydamerikanerna och haplochrominerna har tappat den. Vissa Chromidotilapiiner verkar då ha tappat den senare - Chromidotilapia har den men Pelvicachromis har den inte.
          Ok ja men då har jag iaf fått lite mer klarhet i det hela. Så det är alltså bara ungdjur av tex. som ni nämner vissa västafrikaner å madagaskar (å "äkta" tilapior antar jag) som uppvisar denna fläck å inte vuxna exemplar?

          Så den fläck som tex. kan ses i ryggfenan hos thorichtys å cryptoheros som föv. kan se väldigt olika ut som ofta sitter i mitten av ryggfenan eller längre fram, är alltså inte vad man traditionellt kallar för tilapiafläck?

          Utan dessa är helt enkelt bara fläckar som troligtvis uppkommit oberoende av den riktiga tilapiafläcken?
          Eller är det kanske tilapiafläckar som behållits men ser annorlunda ut och hos vissa CA-ciklider bara ses hos "vuxna" honor?
          Många (dumma) frågor...!

          Tack för responsen!

          Kommentar

          • Ola Svensson
            Användare
            • April 2002
            • 14633

            #6
            Jag kan nog ganska säkert påstå att fläcken hos Thorichthys mm är oberoende av tilapiafläcken.
            Med vänliga hälsningar

            Ola

            Kommentar

            • Erik Åhlander
              Användare
              • September 2006
              • 796

              #7
              Och hur var det nu med fläcken på Heterochromis?

              Kommentar

              • Rooster
                NCS Medlem
                • November 2009
                • 473

                #8
                Ursprungligen postat av Ola Svensson
                Jag kan nog ganska säkert påstå att fläcken hos Thorichthys mm är oberoende av tilapiafläcken.
                Ok.

                Kommentar

                Arbetssätt...