Funderar på att göra något snyggt med en mangroove-rot och funderar på vilka växter som kan växa fast på en sån
Vilka växter går att binda fast på rot?
Kollaps
X
-
Taggar: Ingen
-
Finns säkert en massa men de första och vanligaste jag tänker på är javaormbunke och anubias. Även javamossa (och andra mossor för den delen) går att binda fast -
Växter med jordstam, som alltså växer på samma sätt som Anubias. Växter med tunna, vanliga rötter går inte att binda fast så eftersom stjälkar och rötter är gjorda för att stå i ett substrat.Kommentar
-
Citerar från zoopets växtarkiv om anubias:
"Lämpligast ”planterar” man denna växt på en sten eller liten trärot som rötterna får växa fast på. Detta gör man genom att binda fast den med hjälp av en fisklina. När väl rötterna fäst kan man plocka bort linan. Man kan också plantera den i bottenmaterialet, men då måste man se till att inte rotfästet täcks av grus, eftersom denna annars kan ruttna."
Har själv anubias stående både i bottensubstrat (rötter i substrat, stjälk ovan) och som sitter fast i både rötter och i stenar. Dessa har vuxit fast med rötterna och sitter således helt utan lina.Kommentar
-
Alla mina anubias sitter som berg på rötter och en på en sten, men de tar längre tid att växa fast jämfört med andra växter.Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!
///David
Ordförande Nordiska CiklidsällskapetKommentar
-
Monoselenium tenerum är trevlig. Fast det är väl en mossa, inte en växt.mvh
Mikael W
(NCS-medlem sedan 1981)Kommentar
-
Nu tror jag du är ute på djupt vatten
Citerar från zoopets växtarkiv om anubias:
"Lämpligast ”planterar” man denna växt på en sten eller liten trärot som rötterna får växa fast på. Detta gör man genom att binda fast den med hjälp av en fisklina. När väl rötterna fäst kan man plocka bort linan. Man kan också plantera den i bottenmaterialet, men då måste man se till att inte rotfästet täcks av grus, eftersom denna annars kan ruttna."
Har själv anubias stående både i bottensubstrat (rötter i substrat, stjälk ovan) och som sitter fast i både rötter och i stenar. Dessa har vuxit fast med rötterna och sitter således helt utan lina.
Trådskaparen frågade efter vilka växter som kan växa fast på en mangroverot ,inte huruvida Anubias måste sitta på en rot eller kan planteras i bottensubstrat, så på vilket sätt är jag ute på djupt vatten?Kommentar
-
Läste det som du skrev att anubias också tillhörde andra delen av ditt inlägg, alltså att de inte skulle gå att binda fast.
Då är det alltså jag som är ute och fumlar i det blå nu
Sträcker upp handen, säger jag tar det på mig och skäms lite och hoppas det är okej mumin!Kommentar
-
Kommentar