Nanokar inköpt

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • luppe
    Användare
    • February 2006
    • 154

Nanokar inköpt

En burk på 18,5 liter ser lite fjuttigt ut när min näst minsta burk är på 1100 liter
    Men ska bli intressant att inreda.
    Min första positiva tanke är...fan vad lätt det måste vara att byta 20% vatten i veckan ha ha ha. Den negativa är att jag tänkte fylla den med lite räkor....60 spänn för en räka på knappt 1 cm...höll på att trilla av pinn när jag såg det i affären. Dyrt kilopris

Fråga; ska man ha en bakgrund eller blire snyggare utan?
    Sett att några har svart rådasand i...ganska snyggt men den säljs inte längre hörde jag relaterat till utfällning....Vad ska man ha? Korallsand?
    Vad kan man ha för fisk tillsammans med räkor?

Mvh/Bosse
  • Wilhelm
    Användare
    • April 2002
    • 9122

För några år sedan, så köpte jag olika små räkor för ungefär 6-700 spänn. Efter några dagar så släppte jag i några större killifiskar och efter någon dag, så fanns inga räkor kvar!
    Så ska du ha fisk i räkkaret, så ska det vara fiskar som inte blir större än 1,5 cm eller sådana som bara äter grönt!
    mvh Wilhelm

"Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"

www.linkopings-akvarieforening.net/
    Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
    www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

Kommentar

• shcolsson
      Användare
      • January 2005
      • 256

Jag valde att inte ha bakgrund. Istället har jag mycket växter. Sanden jag använder är fin rådasand.
      Experience is something you get right after you need it.

Kommentar

• DaRe
        NCS Medlem
        • September 2009
        • 22830

Jag tycker att på de nanokar jag sett så är det snyggare utan bakgrund. Det blir för stort på nåt sätt med bakgrund i.
        Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

///David
        Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

Kommentar

• shcolsson
          Användare
          • January 2005
          • 256

Ursprungligen postat av DaRe
          Jag tycker att på de nanokar jag sett så är det snyggare utan bakgrund. Det blir för stort på nåt sätt med bakgrund i.

Jag tycker snarare att bakgrunden "äter" upp akvariet iom det är så litet. Det ska tilläggas att mitt nanokar står mot en brun fondvägg. Jag kanske hade haft en annan uppfattning ifall det stod mot en vit vägg.

Kommentar

• luppe
            Användare
            • February 2006
            • 154

Har nu satt upp det utan bakgrund...korallsand med röd/vit marmorerade "klippor". Blir bra. Sedan lite växter. Skulle nu vilja matcha med lite "röda fiskar". Nån som har något förslag?
            /Bosse
            Senast redigerad av luppe; 04 May 2011, 16:40.

Kommentar

• shcolsson
              Användare
              • January 2005
              • 256

Dessa har jag i mitt 31 liters Coccon:

Aquarist Classified Shopping in the UK. Tropical Fish, Marine, Inverts, Malawi and Tanganyikan Cichlids, Discus, Koi, Tanks and Equipment.

Kommentar

• DaRe
                NCS Medlem
                • September 2009
                • 22830

Jo jag menade att bakgrunden blir för stor i akvariet och tolkar det som att det äter upp akvariet...

Snygg firre. har du egna bilder på dessa?
                Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

///David

Kommentar

• irwin_fletch
                  Användare
                  • April 2010
                  • 306

Jag kör utan bakgrund och jag är väldigt nöjd med detta. Har vit vägg bakom och djupet blir oslagbart enligt mig. Har döljt pump med rot/växter. Har ett cocoon 31 L.

Det finns en rad olika arter av rasbora som du kan ha. Själv har jag 11 boraras brigittae och en boraras merah eller microrasbora. Den senare smög med när jag köpte brigittae, detta är väldigt vanligt då dessa fiskar är väldigt lika varandra. Brigiatte är enligt mig den snyggaste av dem, den blir mycket rödare än de andra två arterna.

Försökt få bra bilder på dem men det är inte det lättaste på dessa små raketer. När man tittar in i karet ser det tomt ut, men för man fingrarna mot ytan kommer det fram små projektiler från vegetationen. Mycket fin och rolig fisk.

Kommentar

• shcolsson
                    Användare
                    • January 2005
                    • 256

Jo jag menade att bakgrunden blir för stor i akvariet och tolkar det som att det äter upp akvariet...

Samma tanke Jag har tyvärr inga bra bilder på dom. Ska se vad jag kan göra.

Kommentar

• shcolsson
                      Användare
                      • January 2005
                      • 256

På begäran!

Kommentar

• DaRe
                        NCS Medlem
                        • September 2009
                        • 22830

Snygga bilder och fisk!!

///David

Kommentar

• Bjorn
                          Användare
                          • October 2009
                          • 939

Ursprungligen postat av luppe
                          /../60 spänn för en räka på knappt 1 cm...höll på att trilla av pinn när jag såg det i affären. Dyrt kilopris /../
                          60 spänn räkan? Woaw.. jag är ju rik!! Funderar på att börja mata malawisarna med dom... innan alla dör pga överbefolkning.
                          Newbie December 2009
                          Malawi: 450 liter
                          Salt: 90x40x35 Optiwhite (Akvarielagret Special) + ett par nano

Järfälla/Stockholm

Kommentar

• Bjorn
                            Användare
                            • October 2009
                            • 939

Snyggt nano förrsten!

Angående vilka fiskar du kan ha tillsammans med räkor... så kan de vara rätt stora så länge du inte vill att de förökar sig. Jag har bl.a. körsbärsräkor tillsammans med en kampfisk och det funkar hur bra som helst (dock mumsar den gärna i sig yngeln).
                            Newbie December 2009

Järfälla/Stockholm

Kommentar

• Bjorn
                              Användare
                              • October 2009
                              • 939

Ursprungligen postat av luppe
                              /../ Fråga; ska man ha en bakgrund eller blire snyggare utan?/../
                              Ser att du fått till en snygg bakgrund... vad använde du?

På Ciklidstämman använde Oliver Knott en "diffus" plastfilm som blev otroligt snyggt!
                              Newbie December 2009

Järfälla/Stockholm

Kommentar

Arbetssätt...