Starta upp ett nytt akvarium (sydamerika)

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • aejohansson
    Användare
    • May 2011
    • 432

Hm, jag börjar misstänka det för att vara 2 hannar. Det ser ut som att båda försöker bygga ett skumbo. Lite trist, hade hoppats på hane och hona.

Men det låter mer rimligt med 2 stycken när dom blir så pass stora. Vi får se var det landar.

Vad det gäller äter fisk eller inte så har jag inga direkta planer på att odla fisk och om jag gör det så skaffar jag isåfall ett kar till. Men ingen av fiskarna som kommer att gå i karet ska annars kunna bli mat

Kommentar

• aejohansson
      Användare
      • May 2011
      • 432

Ursprungligen postat av DaRe
      20cm det var det värsta tt de kunde bli så stora visste jag inte.
      Artbeskrivningen varierar nå fruktansvärt, från 13-20 cm..

Kommentar

• aejohansson
        Användare
        • May 2011
        • 432

Har suttit och kikat in i mitt akvarium och funderat på hur jag ska göra med bakgrunden, den känns inte riktigt naturlig. Så jag funderar på om jag utan att tömma karet helt kan få ut det och sätter film på baksidan istället eller om jag ska försöka vänta på att det blir alger som täcker det.

Sen har jag insett att 1 lysrör är på gränsen till lite så söker en ny ramp.

Har dessutom vart uppe i stugan och lyckats plocka på mig en del natursten, tyvärr så innehöll många stenar kalk så de fick läggas bort när jag kom hem. Men nu ska det bli spännande att komma tillbaka till Umeå med nya stenar, fiskar och växter.

Kommentar

• aejohansson
          Användare
          • May 2011
          • 432

Nu fungerar äntligen ytterfiltret, men måste fixa ett strilrör då det just nu är lite strömt på vissa ställen.

Har även kommit ner lite mer växter och stenar, samt den objudna gästen sniglar..

Blev 3 ancistrusar till den här gången då det va lite håvningsproblem och stress innan jag skulle åka

Kommentar

• aejohansson
            Användare
            • May 2011
            • 432

Har satt i pumpen nu, men har fisken något problem med att jag pumpar runt 1100l/h i ett 220 liters kar?

Kommentar

• Crenicichla
              Användare
              • November 2006
              • 1055

Jag brukar ha en genomströmning på 3*volymen per h i mina SA kar, men 5* skall inte vara några som helst problem tycker jag...
              MVH

Kristofer

Kommentar

• aejohansson
                Användare
                • May 2011
                • 432

Tycker inte heller det borde vara några probs, ingen ser ut att lida av det heller

Kommentar

• aejohansson
                  Användare
                  • May 2011
                  • 432

Mindre bakslag idag, hade för hög nitrit när jag skulle köpa en art till. Så det blev till att köpa lite makaroner, byta vatten och vänta.

Kommentar

• aejohansson
                    Användare
                    • May 2011
                    • 432

Har fått värdena stabila i karet nu, men gjorde en mindfuck när jag skulle köpa fisk idag. Så just nu går 2 stycken små geophagus orange head tapajos i mitt kar så det lutar åt att kanske byta upp sig i storlek..

Kommentar

• DaRe
                      NCS Medlem
                      • September 2009
                      • 22830

Hur menar du att du ska köpa makaroner om du har nitrit?

Tapajos kan gå, men de kommer inte helt att trivas och du får inte ut fullt av deras beteenden i akvariet, men som du säger en anledning god som någon till att byta upp i storlek.
                      Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

///David
                      Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

Kommentar

• aejohansson
                        Användare
                        • May 2011
                        • 432

Ursprungligen postat av DaRe
                        Hur menar du att du ska köpa makaroner om du har nitrit?

Tapajos kan gå, men de kommer inte helt att trivas och du får inte ut fullt av deras beteenden i akvariet, men som du säger en anledning god som någon till att byta upp i storlek.
                        Jag köpte det för att få mer grejor i filtret, hade bara skumgummi-filter i pumpen.

Det går väl bra nu när de är 5 cm men kommer att leta efter ett passande kar med måtten 150x60x60 att byta till. Mycket spännande att sitta och titta på, de interagerar mycket med varandra och jagar varandra.

När blir de könsmogna?

Kommentar

• DaRe
                          NCS Medlem
                          • September 2009
                          • 22830

De blir könsmogna då fenstrålarna börjar synas och det sker vid c:a 1 års ålder.

Makaroner är dåliga bakteriehus. de agerar främst grovt filter som ser till att vattnet strömmar över hela bredden i filtret. Istället kan du använda olika biostenar eller filtermatta.
                          Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

///David

Kommentar

• aejohansson
                            Användare
                            • May 2011
                            • 432

Alltså när strålarna börjar bli längre än fenan? Försöker förstå varför den smalare av dom knuffar på den tjockare

ok, för jag köpte fluval biomax som skulle vara bra. Aja, det blir bättre iaf.

Kommentar

• DaRe
                              NCS Medlem
                              • September 2009
                              • 22830

biomax ska nog funka. Ja fenorna får smala förlängningar och när de börjar synas brukar de vara könsmogna.

Se bild i artregistret på Geophagus sp. "orange head tapajós"
                              så ser du tydligt de förlängda fenorna.

///David

Kommentar

• aejohansson
                                Användare
                                • May 2011
                                • 432

Ok, för nu syns det bara att det är påväg då den delen av fenan är kraftigare

Kommentar

Arbetssätt...