Starta upp ett nytt akvarium (sydamerika)

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Rivulatus
    Användare
    • December 2002
    • 811

Ph i stan ska ligga mellan 8 och 8,5 (perfekt för ca ), dh ligger på cirka 3,8 och alkaliniteten cirka 60mg/l (så ph sjunker..). Tror ingen här i stan lägger i nått särkillt ph sänkande för att ha de arter du nämner. Löv kan vara en fin idè om du vill få ner ph:t ytterliggare, men nog inget måste. Lycka till!
    SA:

Geophagus brasiliensis "Rio Sao Fransisco"
    Caquetaia myersi "Rio Ortequaza"

Kommentar

• aejohansson
      Användare
      • May 2011
      • 432

Håller på att ta igång det nu.

Liggunderlaget kommer från Jula, det luktar lite plast en stund efter man öppnat förpackning som går över men inget när det blir blött.

Går det använda?

Kommentar

• DaRe
        NCS Medlem
        • September 2009
        • 22830

Det tror jag nog ska gå bra. Jag tror jag har det i ett akvarium nu när du nämner det.
        Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

///David
        Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

Kommentar

• Crenicichla
          Användare
          • November 2006
          • 1055

Ursprungligen postat av DaRe
          Nu börjar jag sukta efter bilder!!

Jag håller stenhårt på att Guianacara går bra. Hehe, no offense, Crenicihla!

De kan hållas i ett 100 liters kar, men då som ensamma och det rekommenderar jag ej. Ett 240 är perfekt och du kan ha fler fiskar med dessa.
          Guianacara och Biotodoma skulle vara gränsfall i storlek enligt mig men inte "fiskplågeri" som de vore att stoppa i G. Altifrons eller andra arter i Geophagus, Sataonoperca och Retrocolus familjerna.
          De är lugnt DaRe man måste ju ha rätt att uttrycka sin åsikt oavsett om man håller med någon eller inte
          MVH

Kristofer

Kommentar

• aejohansson
            Användare
            • May 2011
            • 432

fan, har fyllt hela karet och inser sen att karet luter ca, 1,5 mm framåt. Är det inom marginalen?

Kommentar

• DaRe
              NCS Medlem
              • September 2009
              • 22830

Det skulle jag säga är ok.
              Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

///David

Kommentar

• Crenicichla
                Användare
                • November 2006
                • 1055

Ursprungligen postat av aejohansson
                fan, har fyllt hela karet och inser sen att karet luter ca, 1,5 mm framåt. Är det inom marginalen?
                Om hela karet lutar framåt så borde de vara lugnt... de är bara om de är på diagonalen som de inte får vara skillnad då de riskerar att spricka...
                MVH

Kristofer

Kommentar

• aejohansson
                  Användare
                  • May 2011
                  • 432

Det är lugnt, det lutar lika.

men är det någon här som vet var man kan hitta reservdelar till ett SERA serafil 1100 filter?

en slangkoppling har gått sönder och det känns inte riktigt bra att behöva limma ihop den sidan och hoppas det blir tätt. Just nu så blev det en speciallösning med 2 fulmeckade små dränkbara dammpumpar som jag fäst filtermaterial kring.

Hur viktigt är förresten en jordfelsbrytare?

Kommentar

• aejohansson
                    Användare
                    • May 2011
                    • 432

Och behöver jag något annat filtermaterial till ytterfiltret än sånt där skum?

Kommentar

• aejohansson
                      Användare
                      • May 2011
                      • 432

Såhär ser det ut just nu, ska byta lysrör imorgon så man ser något.

Kommentar

• DaRe
                        NCS Medlem
                        • September 2009
                        • 22830

Jordfelsbrytare är aldrig fel. Det kan hända att just lysrören blir strömförande om det ångar upp för mycket vatten. Jag hade det problemet etttag innan jordfelsbrytare installerades i hela huset.

Vet inte riktigt vad du menar med skum? Är det filtermatta eller något annat?
                        Jag tycker det är rätt bra att börja med matta eller makaroner som ser till att vattenflödet sprids ut på bredden och efter det "biostenar" sedan ett finare filter för att få bort partiklar + förfilter av något slag.

///David

Kommentar

• aejohansson
                          Användare
                          • May 2011
                          • 432

Precis, filtermatta. Det jag just nu fäst runt småpumparna

Kommentar

• Rivulatus
                            Användare
                            • December 2002
                            • 811

Om du blir sugen på att se andra kar och träffa stans duktiga akvarister så har vi också en förening med en massa roliga aktiviteter. Snygg bakgrund, kan bli riktigt fint när du bytt rören. Lycka till
                            SA:

Geophagus brasiliensis "Rio Sao Fransisco"
                            Caquetaia myersi "Rio Ortequaza"

Kommentar

• aejohansson
                              Användare
                              • May 2011
                              • 432

Har satt i ett powerglo rör nu, varde ljus säger jag bara.

Men är det rätt rör om jag vill ha att ljus liknande det här?
                              Och är det med anledning av avsaknaden på saker i akvariet som gör att det känns så enormt ljust?

Kommentar

• aejohansson
                                Användare
                                • May 2011
                                • 432

Ser ut såhär med powerglo-rör. Kommer sen ha bättre möjligheter till snygga foton men just nu så kör jag bara kompaktkameran.

Någon som har tips på hur man får gröna alger att etablera sig i karet så inte bakgrunden ser så konstgjord ut?

Kommentar

Arbetssätt...