Ph i stan ska ligga mellan 8 och 8,5 (perfekt för ca ), dh ligger på cirka 3,8 och alkaliniteten cirka 60mg/l (så ph sjunker..). Tror ingen här i stan lägger i nått särkillt ph sänkande för att ha de arter du nämner. Löv kan vara en fin idè om du vill få ner ph:t ytterliggare, men nog inget måste. Lycka till!
Starta upp ett nytt akvarium (sydamerika)
Kollaps
X
-
-
Håller på att ta igång det nu.
Liggunderlaget kommer från Jula, det luktar lite plast en stund efter man öppnat förpackning som går över men inget när det blir blött.
Går det använda?Kommentar
-
Det tror jag nog ska gå bra. Jag tror jag har det i ett akvarium nu när du nämner det.Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!
///David
Ordförande Nordiska CiklidsällskapetKommentar
-
De är lugnt DaRe man måste ju ha rätt att uttrycka sin åsikt oavsett om man håller med någon eller inteMVH
KristoferKommentar
-
fan, har fyllt hela karet och inser sen att karet luter ca, 1,5 mm framåt. Är det inom marginalen?Kommentar
-
Det skulle jag säga är ok.Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!
///David
-
Kommentar
-
Det är lugnt, det lutar lika.
men är det någon här som vet var man kan hitta reservdelar till ett SERA serafil 1100 filter?
en slangkoppling har gått sönder och det känns inte riktigt bra att behöva limma ihop den sidan och hoppas det blir tätt. Just nu så blev det en speciallösning med 2 fulmeckade små dränkbara dammpumpar som jag fäst filtermaterial kring.
Hur viktigt är förresten en jordfelsbrytare?Kommentar
-
-
-
Jordfelsbrytare är aldrig fel. Det kan hända att just lysrören blir strömförande om det ångar upp för mycket vatten. Jag hade det problemet etttag innan jordfelsbrytare installerades i hela huset.
Vet inte riktigt vad du menar med skum? Är det filtermatta eller något annat?
Jag tycker det är rätt bra att börja med matta eller makaroner som ser till att vattenflödet sprids ut på bredden och efter det "biostenar" sedan ett finare filter för att få bort partiklar + förfilter av något slag.Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!
///David
-
-
Om du blir sugen på att se andra kar och träffa stans duktiga akvarister så har vi också en förening med en massa roliga aktiviteter. Snygg bakgrund, kan bli riktigt fint när du bytt rören. Lycka tillSA:
Geophagus brasiliensis "Rio Sao Fransisco"
Caquetaia myersi "Rio Ortequaza"Kommentar
-
Har satt i ett powerglo rör nu, varde ljus säger jag bara.
Men är det rätt rör om jag vill ha att ljus liknande det här?
Och är det med anledning av avsaknaden på saker i akvariet som gör att det känns så enormt ljust?Kommentar
-
Ser ut såhär med powerglo-rör. Kommer sen ha bättre möjligheter till snygga foton men just nu så kör jag bara kompaktkameran.
Någon som har tips på hur man får gröna alger att etablera sig i karet så inte bakgrunden ser så konstgjord ut?Kommentar
Kommentar