Skam för demokratin

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Kjell Fohrman
    Användare
    • April 2002
    • 4619

Ursprungligen postat av Kajjjan
    Och att tro att vi har demokrati - med eller utan kungahuset - är ju oerhört naivt. Är man så blåögd att man tror att det är våra folkvalda allena som ställer och styr, ja då har man en bit kvar innan man kan säga att ögonen är öppna.
    //Kaj
    Vem tror det?
    Däremot är det odemokratiskt med monarki och det vore bra för demokratin om den försvann - dämed definitivt inte sagt att ett land blir demokratiskt BARA för att de avskaffar demokratin.

Sedan kan jag tycka det är sorgligt att folk på denna sida tycker att mer givande att diskutera Juholts utseende än Ciklidstämman

Kommentar

• cf.akvarielagret
      Användare
      • April 2002
      • 5028

Ursprungligen postat av LN
      Svenska Akademien borde ryckas upp med fötterna,,, förlåt rötterna (snacka om att växa fast)
      Är det lite bensin till brasan .... kanske
      jag är Ateist
      men Gud talade till mig
      Gud är stor
      jag frågade hur stor ? inget svar
      han kanske behövde låna toaletten

Kommentar

• Kajjjan
        NCS Medlem
        • June 2008
        • 1882

Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
        Vem tror det?
        Däremot är det odemokratiskt med monarki och det vore bra för demokratin om den försvann - dämed definitivt inte sagt att ett land blir demokratiskt BARA för att de avskaffar demokratin.

Sedan kan jag tycka det är sorgligt att folk på denna sida tycker att mer givande att diskutera Juholts utseende än Ciklidstämman
        Med den energi en del angriper kungahuset utan att nämna sånt som verkligen har betydelse...ja, då får man finna sig i att jag drar slutsatsen att man menar precis det.

Angående Juholts utseende håller jag med dig. Det är sorgligt med lyteskomik. Det är mer fair att ge sig på hans partis politik och det borde ju vara lika lätt att plocka poäng där.

//Kaj

Kommentar

• Kjell Fohrman
          Användare
          • April 2002
          • 4619

Med den energi en del angriper kungahuset utan att nämna sånt som verkligen har betydelse...ja, då får man finna sig i att jag drar slutsatsen att man menar precis det.
          //Kaj
          Så för att få uttala sig mot kungahuiset måste man först uttala sig om alla viktiga orättvisor - märklig inställning.

Idag gick jag i alla fall på ett Första Maj-möte och där nämndes det i och för sig inget om monarkin - utan det fanns viktiga saker att ta upp.
          Lika fullt så har jag svårt så har jag svårt att förstå din inställning för då borde ju denna sida inte alls få finnas för varför skall man lägga en massa energi på ciklider när det finns många andra saker i samhällhet som har mycket större betydelse

I ett forum får man självklart ta upp vad man vill (även om det inte handlar om de frågor som har mest betydelse) utan att man för den sakens skull skall klankas på.

Sett till intresset på denna sida så skall nästa Ciklidstämma uppenbarligen handla om monarkin och om vargar för att väcka intresse hos ciklidister

Kommentar

• Olorin
            Användare
            • May 2005
            • 1554

Så för att få uttala sig mot kungahuiset måste man först uttala sig om alla viktiga orättvisor - märklig inställning.

Idag gick jag i alla fall på ett Första Maj-möte och där nämndes det i och för sig inget om monarkin - utan det fanns viktiga saker att ta upp.
            Lika fullt så har jag svårt så har jag svårt att förstå din inställning för då borde ju denna sida inte alls få finnas för varför skall man lägga en massa energi på ciklider när det finns många andra saker i samhällhet som har mycket större betydelse

I ett forum får man självklart ta upp vad man vill (även om det inte handlar om de frågor som har mest betydelse) utan att man för den sakens skull skall klankas på.

Sett till intresset på denna sida så skall nästa Ciklidstämma uppenbarligen handla om monarkin och om vargar för att väcka intresse hos ciklidister
            Varför inte. Jag har just nu inte ett enda akvarium i drift, men jag lovar att gå på nästa ciklidstämma om ni kan få dit kungen, Juholt och någon annan pajjas. Det kan ju bli riktigt underhållande

För egen del tycker jag inte att själva orättviseaspekten i monarkin är lika stor som resursslöseriet. Tänk bara vilket sjuhelsikes ciklidforskningsinstitut man skulle kunna driva för apanaget! Vore inte det "lite" roligare än att bara få en sketen skvallerbok om kaffeflickor? Nä, kungahuset är dålig bang-for-the-buck. Hur blev det förresten med vinsterna på det kolossalt fantastiskt viktiga bröllopet? Jag har inte sett summeringen, var finns den?

Dock känner jag ett visst hopp med Viktoria. Hon kan i alla fall le på kort.
            Små firrar trivs också bäst i stora akvarium!

Kommentar

• Lars Andersson
              NCS Medlem
              • October 2002
              • 601

I vår lokala tidning var det på kungens födelsedag en artikel om honom. Ingen lokalt producerad artikel så den har säkert figurerat i flera tidningar. Nåväl i slutet av artikeln diskuteras kungens privata sfär varvid han berättar.

"-Förr kunde jag ha en viss privat sfär, men nu är man nästan offentlig dygnet runt. Och det tär, det är tungt och det är jobbigt, säger han.

Under en pressträff i Botswana nyligen fick kungen frågan hur drottningen mådde. Svaret kom kvickt, att drottningen var så sjuk att hennes öron måste skäras av.

-Man får se det humoristiska ibland. Ibland så skriver de ändå så mycket osanningar så det spelar ingen roll vad man svarar."

Jag tycker det är ganska roligt, men vad tyckte Silvia?
              Årets Ciklidstämma hålls i Linköping 31/3 till 2/4

Kommentar

• Olorin
                Användare
                • May 2005
                • 1554

Bin Laden är död, kommentarer?

Kommentar

• Kajjjan
                  NCS Medlem
                  • June 2008
                  • 1882

Nu kan jag inte se att jag skulle sagt att man inte får uttala sig om kungahuset. Vad jag efterlyste i demokratidiskussionen var lite bredd och nyanser. Men tråden kanske inte alls handlade om en strävan efter en starkare demokrati? Då kanske jag gick helt off topic där utan att fatta det...

Å andra sidan utnyttjade jag ju bara min rätt att i detta forum ta upp vad jag ville. Men jag accepterar att alla inte delar min uppfattning och jag inser, till skillnad från dig då uppenbarligen, att mitt ord inte nödvändigtvis måste stå oemotsagt. Det här är inget första-maj-tåg där man bara kan gå ut och påstå saker utan att riskera att få mothugg. Det här är ett forum där man diskuterar och ventilerar åsikter. Det är liksom ett forums grundidé. Påstår du något som andra inte håller med om får du finna dig i att bli emotsagd.

Sen kan man ju alltid fundera över om politiska eller religiösa diskussioner hör hemma i ett specialforum för ciklidintresserade. Det är laddade ämnen som för en del har betydligt större tyngd och påverkan på livet än vad våra ciklider har.

Lite förvånade dock att en första-maj-demonstrant är bitter över att politiska frågor är mer engagerande än ciklidstämmans agenda.

//Kaj

Kommentar

• Kajjjan
                    NCS Medlem
                    • June 2008
                    • 1882

Ursprungligen postat av Olorin
                    Bin Laden är död, kommentarer?
                    Har väl ungefär lika stor förbättringspotential på världen som avskaffande av kungahus... Visst symbolvärde, men världen blir inte en bättre plats att leva i av det.

//Kaj

Kommentar

• Kjell Fohrman
                      Användare
                      • April 2002
                      • 4619

Å andra sidan utnyttjade jag ju bara min rätt att i detta forum ta upp vad jag ville.
                      //Kaj
                      Ja det kan man - men om man startar en tråd i ett visst ämne så är det väl för att man vill diskutera detta ämnet.
                      Vill man diskutera något annat så startar man en ny tråd om det.

Kommentar

• Kajjjan
                        NCS Medlem
                        • June 2008
                        • 1882

Så vi är helt överens då. De oenigheter vi hade orsakades av att jag gick helt off topic. Det får jag ta på mig.
                        /Kaj

Kommentar

• LN
                          Användare
                          • December 2004
                          • 4744

Ja kom på en ny del som måste avskaffas,,,,,, riksdagens talman.
                          Gör ingen som helst nytta o kostar minst lika mycke som Kungen.
                          Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
                          Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

Kommentar

• Kajjjan
                            NCS Medlem
                            • June 2008
                            • 1882

Fel! Gör om, gör rätt! Detta är en tråd enbart om kungahuset - ska du snacka om talmannen ska du starta ny tråd!

Kommentar

• Olorin
                              Användare
                              • May 2005
                              • 1554

Nä, men nu är du orättvis... talmannen måste ju i a f vara närvarande på en arbetsplats(till skillnad från riksdagsledamöterna som kommer och går när de känner för det).

Kommentar

• Gäst

Hej!

Hej!
                                Igår var oerhört odemokratiska krafter igång på ett visst ställe i stan / Ann-Mari

Kommentar

Arbetssätt...