If this is your first visit, be sure to
check out the FAQ by clicking the
link above. You may have to register
before you can post: click the register link above to proceed. To start viewing messages,
select the forum that you want to visit from the selection below.
Om man verkligen är intresserad av att bevara och förstärka demokratin tycker jag att kungahuset är en förhållandevis harmlös måltavla, må så vara att det är en symbol för något odemokratiskt, men det finns väl för guds skull andra saker att oroa sig för om man vill bevara demokratin?
Har vi demokrati egentligen?
//Kaj
Nopp kampen för demokrati är över.
Idag gäller det att svara rätt o le rätt o inte få massmedia emot sig.
Nedmonteringen tog ett stort skutt i o med personliga val.
Vi står mycke nära ett amerikanskt system där det med lågt valdeltagande gör det viktigare o viktigare att vara rik för att vinna (läs synas) o helst ha en snygg fru
Det finns ingen kamp Annmari för att det finns ingen strid att delta i.
Ordet demokrati bör dessutom diskuteras om det ska strykas helt för att idag används det bara för att rättfärdiga en krigshandling.
Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.
Juholt har te.x inte en chans i ett val,,, satt o lyssnade på en folksamling där deltagarna tyckte att han ser otäck ut,,,o en otäcking går inte att lita på.
Där har du dagens demokrati Annmari
Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.
Nopp kampen för demokrati är över.
Idag gäller det att svara rätt o le rätt o inte få massmedia emot sig.
Nedmonteringen tog ett stort skutt i o med personliga val.
Vi står mycke nära ett amerikanskt system där det med lågt valdeltagande gör det viktigare o viktigare att vara rik för att vinna (läs synas) o helst ha en snygg fru
Det finns ingen kamp Annmari för att det finns ingen strid att delta i.
Ordet demokrati bör dessutom diskuteras om det ska strykas helt för att idag används det bara för att rättfärdiga en krigshandling.
Ge ett exempel på ett land där demokratin lever och frodas. Måste väl finnas någon positiv förebild i allt elände.
Hej!
Ja jag var med tillfälligt och fick ut min bästa vän Maria därifrån du har träffat henne på lagret kan säga att dom var rejält hjärntvättade / Ann-Mari PS LN jag tycker Juholt liknar stalin
+ en byracka (hund)
mvh Wilhelm
"Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"
Om man verkligen är intresserad av att bevara och förstärka demokratin tycker jag att kungahuset är en förhållandevis harmlös måltavla, må så vara att det är en symbol för något odemokratiskt, men det finns väl för guds skull andra saker att oroa sig för om man vill bevara demokratin?
Har vi demokrati egentligen?
//Kaj
Håller med, eftersom kungahuset inte har någon formell makt utan endast har som funktion att vara skyltdockor åt Sverige, tror jag knappast att Sverige blir mer demokratiskt bara för att monarkin avskaffas. Det är inte där man ska lägga krutet för att göra samhället mer demokratiskt, för gör man det kommer man inte att åstadkomma något av betydelse. Det finns dessutom länder som är republiker men som är betydligt mer odemokratiska än Sverige. T.ex. Ryssland eller USA.
Juholt har te.x inte en chans i ett val,,, satt o lyssnade på en folksamling där deltagarna tyckte att han ser otäck ut,,,o en otäcking går inte att lita på.
Håller med, eftersom kungahuset inte har någon formell makt utan endast har som funktion att vara skyltdockor åt Sverige, tror jag knappast att Sverige blir mer demokratiskt bara för att monarkin avskaffas. Det är inte där man ska lägga krutet för att göra samhället mer demokratiskt, för gör man det kommer man inte att åstadkomma något av betydelse. Det finns dessutom länder som är republiker men som är betydligt mer odemokratiska än Sverige. T.ex. Ryssland eller USA.
Jo Sverige blir definitivt mer demokratiskt om monarkin avskaffas - sedan finns det självklart även många andra saker som påverkar om ett land är demokratiskt eller inte.
Bara för att ett land är en republik så är det självklart inte en republik - det har väl ingen påstått.
Tycker det låter märkligt att vi har ett statskick i Sverige där Sverige representeras av skyltdockor och att det skulle vara OK med ett odemokratiskt statsskick bara för att de är skyltdockor som inte kan avsättas.
Sedan håller jag med om att det säkert finns viktigare demokratifrågor i Sverige än frågan om monarkin. Men nu var det ju om denna fråga som tråden skapades och då kan man självklart diskutera den frågan. Tycker man en annan fråga är viktigare så får man väl starta en tråd om det då.
Jo Sverige blir definitivt mer demokratiskt om monarkin avskaffas - sedan finns det självklart även många andra saker som påverkar om ett land är demokratiskt eller inte.
Bara för att ett land är en republik så är det självklart inte en republik - det har väl ingen påstått.
Hur blir Sverige, i praktiken, mer demokratiskt om vi avskaffar monarkin? Att Sverige skulle bli mer demokratiskt om monarkin avskaffades är att dra alldeles för stora växlar.
Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
Tycker det låter märkligt att vi har ett statskick i Sverige där Sverige representeras av skyltdockor och att det skulle vara OK med ett odemokratiskt statsskick bara för att de är skyltdockor som inte kan avsättas.
Det där stämmer ju inte helt. Vi har ju massor av politiker som säkert representerar Sverige i större utsträckning än av kungahuset gör. Avsättas från vadå? De har ju ingen reel makt.
Jag vill dessutom tillägga, för att undvika missförstånd, att jag inte är någon direkt anhängare av monarkin, men tror inte det spelar någon roll för demokratin om vi är monarki eller republik och jag tycker det är ett ganska schysst system vi har idag. Mer relevant vore att kritisera vårt medlemskap i EU som jag tycker är helt onödigt och kostsamt, men det är en annan fråga.
Kommentar