Skam för demokratin

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • DaRe
    NCS Medlem
    • September 2009
    • 22830

Ursprungligen postat av Ola Svensson
    Enligt Carl Popper http://en.wikipedia.org/wiki/Carl_Popper är demokratins minsta beståndsdel, dess kärna, att makten är falsifierbar. Accepterar man detta är det ett mycket större demokratiskt underskott att man ärver sina föräldrar (dvs. ärver makt) än att monarken ärver sin titel (hur mycket makt det är går diskutera) - den senare kan vi rent hypotetiskt rösta bort.
    hehe
    Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

///David
    Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

Kommentar

• DaRe
      NCS Medlem
      • September 2009
      • 22830

Jag hörde på radion igår att det är 8kr per svensk. Någon som har bättre info?
      Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

///David
      Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

Kommentar

• Zaphi
        NCS Medlem
        • July 2002
        • 5395

Ursprungligen postat av cichlids4fun
        den summa kan ju bara inte stämma 14kr*9milj=116milj.........det är väl enbart hans fickpenar (apanaget) sen tillkommer väl driften och alla resor säkerhet (militärer +polis+säpos livvakter) tror man lätt kan 10dubbla den summan
        Folk har generellt en otroligt felaktig bild av vad kungahuset kostar. Det är inte en sån gigantisk maskin som många verkar tro. Här ser du exakt vad de kostar: http://www.royalcourt.se/hovstaterna...780001030.html
        www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se

Kommentar

• daniel_i_malmö
          Användare
          • April 2002
          • 1338

Kostnaden för kungahuset är en helt ovidkommande bisak i sammanhanget.

För mig handlar det handlar om demokratiska principer; att ett land bör ha en statschef som är demokratiskt vald och vars mandat omprövas med jämna mellanrum.

Det handlar om att ett land bör ha en statschef som har sitt ämbete för att en majoritet ansett att dess personliga egenskaper och professionella meriter är de mest lämpade, i konkurrens med andra alternativ.
          Tjugofem år med ciklider.
          http://www.malmoakvarieforening.se
          Centralamerika 2006
          Svart kaffe och drömmeri...

Kommentar

• tege
            Användare
            • February 2005
            • 2753

Storleken på pengen per svensk tycker inte jag är så viktig, frågan är väl om man skulle kunna använda pengarna till något vettigare.

Och det kan man säkerligen tex. finns säkert massor.
            https://www.ciklid.org/forum/album.php?albumid=34

Kommentar

• LN
              Användare
              • December 2004
              • 4744

Äntligen........ Jamenar när Sverige gjorde rovdrift av större delen av europa (ja en liten bisak var ju att vi lever gott på det dom drog hem) då hade vi inte demokrati.

Idag har vi bytt till att rösta fram vem som ska göra rovdriften o då är det demokrati,,,,sen att vi har ett litet bihang i form av ett kungahus som inte har någon reell makt alls ser jag reklam...ungefär som Nobelpriset.

För en löjligt billig peng knallar kungahuset runt om i Världen och gör kanonreklam för vårt pyttelilla land. Sen att Kungahuset, Nobel, Ingvar Kamprad har ett suspekt förflutet har inget med vår demokrati att göra.

För att tala ren svenska det är en win win situation
              Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
              Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

Kommentar

• LN
                Användare
                • December 2004
                • 4744

Då tycker jag att det är mycket märkligare att vi väljer i ett demokratiskt system (ja måväl indirekt) vår utrikesminister Bildt. Han har utfört rovdrift av sällan skådat slag genom sitt engagemang Lundin Oil (jo visst men det är ju så långt bort o dessutom i Afrika,,,, så vem bryr sig).

Sen låter vi en kvinna få sparken för att hon har snott Tobblerone av dig o mig (jo visst är det för elakt o o o det är ju mina pengar vi talar om).

Snacka om att sila mygg o svälja elefanter.

Kommentar

• cf.akvarielagret
                  Användare
                  • April 2002
                  • 5028

Ursprungligen postat av cichlids4fun
                  då kan man ta och sälja ut kyrkan i samma veva, den är väl odemokratisk om nåt, typ 10% (tagit ur luften) bryr sig nog för att rösta
                  Kyrkan är något för dom som är med, själv är jag utanför
                  jag är Ateist
                  men Gud talade till mig
                  Gud är stor
                  jag frågade hur stor ? inget svar
                  han kanske behövde låna toaletten

Kommentar

• LN
                    Användare
                    • December 2004
                    • 4744

Kan inte släppa ämnet riktigt än

Vår Kung är inte vald därför har vi inte demokrati fullt ut, det är helt rätt.

Men då undrar jag
                    Vad är det som säger att den vi väljer att representera oss är ett halvt skålpund bättre???

Hmmm eller kan det vara så att det är media som väljer åt oss???

Kommentar

• Kjell Fohrman
                      Användare
                      • April 2002
                      • 4619

Ursprungligen postat av LN
                      sen att vi har ett litet bihang i form av ett kungahus som inte har någon reell makt alls ser jag reklam...ungefär som Nobelpriset.

För en löjligt billig peng knallar kungahuset runt om i Världen och gör kanonreklam för vårt pyttelilla land. Sen att Kungahuset, Nobel, Ingvar Kamprad har ett suspekt förflutet har inget med vår demokrati att göra.

För att tala ren svenska det är en win win situation
                      Nåväl om det enbart handlar om reklam så skulle jag vilja påstå att det vore bättre att vi hade en stor jäkla älgtjur som kung i Sverige. Älgen är ju dessutom redan skogens konung och större delen av Sverige består av skog och Sverige satsar ju mycket image på att vi är ett naturland.
                      Älgarna är ju dessutom bra mycket mer kända än den nuvarande kungen och behöver klart mindre i apanage, älgarna är inte sura och dryga som kungen är (pers.komm) och lär inte heller vräka ur sig korkade saker om hur bra det är i diktaturer - de kan ju dessutom gå med vinst. För vartannat år skulle vi kunna ha en riktig kungajakt i Sverige. Inte en sådan som vi har idag där som kostar en jäkla massa pengar för att låta en massa drevkarlar knuffa fram älgar till nuvarande kungen så han får skjuta dom. Istället säljer vi en massa jaktbiljetter för mycket dyra pengar till rika knösusar världen runt, vi släpper ut kungen (efter att han har reproducerat sig så att vi har en ny kung till nästa jakt 2 år senare) i skogen och dom får slåss om att få skjuta honom.

Tänk vilken reklam det skulle vara för Sverige - det kanske t.o.m. skulle vara så bra reklam för svenska företag så att vi inte behöver sälja ut dom i parti och minut till korrumperade ryssar och kineser
                      Senast redigerad av Kjell Fohrman; 29 April 2011, 21:07.

Kommentar

• tege
                        Användare
                        • February 2005
                        • 2753

Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
                        Nåväl om det enbart handlar om reklam så skulle jag vilja påstå att det vore bättre att vi hade en stor jäkla älgtjur som kung i Sverige. Älgen är ju dessutom redan skogens konung och större delen av Sverige består av skog och Sverige satsar ju mycket image på att vi är ett naturland.
                        Älgarna är ju dessutom bra mycket mer kända än den nuvarande kungen och behöver klart mindre i apanage, älgarna är inte sura och dryga som kungen är (pers.komm) och lär inte vräka inty heller vräka ut sig korkade saker om hur bra det är i diktaturer - de kan ju dessutom gå med vinst. För vartannat skulle vi kunna ha en riktig kungajakt i Sverige. Inte en sådan som vi har idag där det kostar en jäkla massa pengar för att låta en massa drevkarlar knuffa fram älgar till nuvarande kungen så han får skjuta dom. Istället säljer vi en massa jaktbiljetter för mycket dyra pengar till rika knösusar världen runt, vi släpper ut kungen (efter att han har reproducerat sig så att vi har en ny kung till nästa jakt 2 år senare) i skogen och dom får slåss om att få skjuta honom.

Tänk vilken reklam det skulle vara för Sverige - det kansker t.o.m. skulle vara så bra reklam för svenska företag så att vi inte behöver sälja ut dom i parti och minut till korrumperade ryssar och kineser
                        Kommentarer överflödiga
                        https://www.ciklid.org/forum/album.php?albumid=34

Kommentar

• deelay
                          Användare
                          • September 2002
                          • 5394

Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
                          Älgarna är ju dessutom bra mycket mer kända än den nuvarande kungen och behöver klart mindre i apanage, älgarna är inte sura och dryga som kungen är (pers.komm) och lär inte heller vräka ur sig korkade saker om hur bra det är i diktaturer - de kan ju dessutom gå med vinst. För vartannat år skulle vi kunna ha en riktig kungajakt i Sverige. Inte en sådan som vi har idag där som kostar en jäkla massa pengar för att låta en massa drevkarlar knuffa fram älgar till nuvarande kungen så han får skjuta dom. Istället säljer vi en massa jaktbiljetter för mycket dyra pengar till rika knösusar världen runt, vi släpper ut kungen (efter att han har reproducerat sig så att vi har en ny kung till nästa jakt 2 år senare) i skogen och dom får slåss om att få skjuta honom.

Tänk vilken reklam det skulle vara för Sverige - det kanske t.o.m. skulle vara så bra reklam för svenska företag så att vi inte behöver sälja ut dom i parti och minut till korrumperade ryssar och kineser
                          Han drar ju in mer pengar tills verige än vad han kostar vilket inte en älg skulle klara, men annars va det e skoj ide.

Den stora frågan e ju iof... vafan har detta med ciklider att göra?
                          http://www.aquariumstockholm.se/

Kommentar

• Kjell Fohrman
                            Användare
                            • April 2002
                            • 4619

Ursprungligen postat av deelay
                            Han drar ju in mer pengar tills verige än vad han kostar vilket inte en älg skulle klara, men annars va det e skoj ide.

Den stora frågan e ju iof... vafan har detta med ciklider att göra?
                            Jag tror inte nuvarande kungen drar inte några pengar alls till Sverige - på sin höjd en del stålar till multinationella företag och då kan dom väl i så fall betala för sin marknadsföring.

Däremot så är jag övertygad om att en älg skulle vara en stor plusaffär för Sverige som jag redogjorde för i förra inlägget

Sedan är även jag lite konfunderad över att denna fråga diskuteras mer än frågan hur vi skall ha ciklidstämman

Men va fan - Elfsborg vann med 2-0 så jag är nöjd

Kommentar

• cf.akvarielagret
                              Användare
                              • April 2002
                              • 5028

När chocken har lagt sig tror jag att detta är en fredagstråd
                              har alla lärt sig något nytt ..... samma här
                              jag är Ateist
                              men Gud talade till mig
                              Gud är stor
                              jag frågade hur stor ? inget svar
                              han kanske behövde låna toaletten

Kommentar

• PatrikMalmo
                                Användare
                                • May 2005
                                • 4642

Ursprungligen postat av Ola Svensson
                                Enligt Carl Popper http://en.wikipedia.org/wiki/Carl_Popper är demokratins minsta beståndsdel, dess kärna, att makten är falsifierbar. Accepterar man detta är det ett mycket större demokratiskt underskott att man ärver sina föräldrar (dvs. ärver makt) än att monarken ärver sin titel (hur mycket makt det är går diskutera) - den senare kan vi rent hypotetiskt rösta bort.
                                Men hallå, folks!! Ser ni inte att ovanstående argument skjuter vad ni säger i sank? Att ärva en titel eller ärva egendom, vad fan är skillnaden? *flinar* (håller alltså med ovanstående till en början).

Jag ställer mig annars inte på någon sida, ville mest provocera lite. Sant, monarkin är odemokratisk - men det finns det en hel del till som också är. Förutom att jag ville sänka det med demokratiskt, det finns en del att tillägga där. Kan ett land verkligen vara demokratiskt? Jag säger nej.

Sant, kungahuset har gjort en hel del för Sveriges handel. Finfint. Funkar också som Sveriges ansikte utåt. Om vi gillar det ansiktet, I dunno - det funkar iaf.

Christer, det är en fredagstråd. För mig iaf. Kommer inte att slå någon för att de tycker annorlunda än mig.

Hilsen,

/P
                                Senast redigerad av PatrikMalmo; 29 April 2011, 22:11.
                                Ingen fisk har läst böckerna.

Kommentar

Arbetssätt...